lada-iskra-2024-clanokw

Lada Iskra stále není na linkách. Známe však ceny

21. 2. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Novou levnou Ladu představil ruský AvtoVaz už loni v létě. Nástupce Granty je prvním novým modelem po 10 letech. Stále se však nevyrábí. Je to jasný důkaz, že po odchodu západních partnerů není tento podnik schopen žádné zásadní inovace.

Projekt nástupce zastaralé Lady Granta, jejíž kořeny sahají až do roku 2004, rozhodně není nový. Lada pracovala na novém levném autě od roku 2015, tedy ještě před ruskou agresí na Ukrajině. Samozřejmě ve spolupráci s Renaultem, většinovým vlastníkem AvtoVazu. Iskra měla stát na alianční platformě CMF-B LS, kterou používá francouzská automobilka pro lowcostovou značku Dacia. Výroba byla naplánována na rok 2023. Jenže válečný konflikt a následné sankce všechno zkomplikovaly. Renault z Ruska odešel, podíl v AvtoVazu převedl za symbolický rubl na moskevský automobilový institut NAMI a zastavil jakékoli dodávky komponentů do Ruska.

Rusové měli co dělat, aby vůbec dokázali obnovit produkci existujících modelů, natož aby vyvíjeli nové. Na Iskru však AvtoVaz úplně nezanevřel. Musel však lokalizovat všechny komponenty, tedy nahradit původní zahraniční dodavatele ruskými. Má jich být více než čtyři sta. I proto se původní platforma CMF-B-LS od Renaultu přejmenovala na XJO. Zatím se to ale pravděpodobně nepodařilo, protože od premiéry na Mezinárodním ekonomickém fóru v Petrohradě SPIEF loni v létě uplynulo už mnoho měsíců, ale Iskra stále není na linkách a není ani známo, kdy se tak stane. Kromě sedanu je plánována i praktičtější verze kombi a outdoorová verze Cross.

Iskra se na první pohled podobá na větší Vestu. Dostala totiž také masku ve stylu X-design. Ve srovnání s Vestou je však přibližně o 100 mm kratší. Iskra má rozvor náprav 2 603 mm, mimochodem, naprosto stejný jako Dacia Sandero. Na délku měří 4 333 mm, na šířku 1 777 mm a na výšku 1 517 mm. Novinka bude dostupná se třemi různými pohonnými jednotkami. Atmosférickým čtyřválcem o objemu 1,6 litru (66 kW), spojeným s pětistupňovou manuální převodovkou, a jeho šestnáctiventilovou verzí s výkonem 77 kW. Silnější agregát může být kromě šestistupňové manuální převodovky kombinován i s automatickou převodovkou CVT.

Dnes už známe i ceny. Ruský portál Life tvrdí, že základní Iskra vyjde Rusy na 1,2 milionu rublů, tedy přibližně 12 500 eur. Za tuto cenu dostanou osmiventilový motor, patnáctipalcová kola, denní LED světla, elektricky ovládaná okna, vyhřívaná zpětná zrcátka a audiosystém. Vrcholná verze se šestnáctiventilovým agregátem, osmipalcovým dotykovým infotainmentem a klimatizací má být dražší o 400 000 rublů, což znamená, že zákazníci za ni zaplatí přibližně 16 700 eur. To není až tak málo. Zejména když Lada stále počítá s paralelní výrobou zastaralé Granty, která stojí jen 649 900 rublů, tedy 170 000 Kč.

Rusové mají v plánu vyrábět ročně 70 000 až 100 000 kusů Iskry. Zdá se však, že rozběh výroby je složitější, než si Kreml představoval. Není totiž tajemstvím, že ne všechny díly pro Iskru vznikají navzdory lokalizaci v Rusku. Rusové se obrátili i na dodavatele z Uzbekistánu, Číny či Íránu. Především první dvě země mohou všechno zkomplikovat. Čína ani Uzbekistán sice na Rusko sankce neuvalily, ale jejich banky a závody se obávají sekundárních sankcí poté, co se loni AvtoVaz dostal na americký sankční seznam. To znamená, že AvtoVaz má například obrovské problémy s platbami za dodávky. Na to opakovaně upozornil sám šéf AvtoVazu Maxim Sokolov.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz