motor-vodikove-toyoty-mirai

Startujete promrzlý motor správně? Mnoho řidičů v tom nemá jasno

21. 2. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Jsou to nekonečné hádky. Otázkou je, zda podchlazený motor méně trpí, pokud ho před jízdou nejprve nastartujeme a počkáme, než se zahřeje, nebo když se s autem hned rozjedeme a motor zahříváme pod mírným zatížením. Řešení této hádanky má Andrew Randolph a zní logicky. Není divu, tento muž je šéfem společnosti ECR Engines a expert na konstrukci motorů General Motors pro americký seriál Nascar. Uznávaný motorář se vyjádřil přesně na toto téma.

Tvrdí, že podchlazené motory mají při startu za nízkých teplot dva hlavní problémy. Prvním je vysoká viskozita oleje, tedy že v mrazech je olej velmi hustý. Až tak, že nedokáže protékat některými úzkými mazacími kanálky motoru. Jednoduše se tam nedostane. To znamená ztrátu mazání některých kovových povrchů do doby, než se teplota zvýší. Druhým problémem je rozdílná tepelná roztažnost kovových součástek motoru.

Situaci zhoršuje fakt, že většina moderních motorů je konstruována převážně z hliníku, který má větší tepelnou roztažnost než starší litinové konstrukce. Proto při nízkých teplotách klesá vzdálenost mezi některými klíčovými komponenty motoru. Hliníkové pouzdro klikové skříně se smršťuje mnohem více než ložiska či kliková hřídel, které jsou vyrobeny z oceli. To zmenšuje vůli ložisek. V kombinaci s nedostatečným mazáním tak hrozí suchý kontakt kovu s kovem a vysoké opotřebení.

Podle Andrewa Randolpha je proto jednoznačné, že v chladných podmínkách je třeba nechat motor běžet na volnoběh několik minut předtím, než ho zatížíte jízdou. Ale ani nečekat, než se motor zahřeje na provozní teplotu. „Není správné, když lidé nechávají nastartovaný motor na volnoběh i 15 a více minut. To může škodit například válcům a pístním kroužkům,“ tvrdí Andrew Randolph. Stačí jen pár minut.

To je dost na to, aby kapaliny pronikly všude, kde je třeba a teplota vzrostla alespoň natolik, aby motor pracoval s bezpečnými vůlemi ložisek. Kov se přitom zahřívá mnohem rychleji než olej, takže kovovým součástkám stačí na změnu teploty z –20 na +20 stupňů Celsia asi čtyři minuty. Odpověď na otázku, jak správně zahřát motor, je tedy kombinací obou postupů. Motor necháme pár minut běžet na volnoběh, dokud se olej nerozvede na všechna místa a částečně se „uvolní“ ložiska a teprve poté vyrazíme klidnou jízdou.

Pod mírným zatížením stoupá následně teplota motoru rychleji, než kdybychom v zahřívání pokračovali na volnoběh. To má samozřejmě vliv i na emise, protože katalyzátory potřebují dosáhnout co nejdříve správné provozní teploty. Na závěr americký expert dodává, že více volnoběhu v chladném počasí je lepší než příliš málo. Randolph pravděpodobně mluví o benzínových motorech, ale chování kovů a olejů je stejné i u těch naftových.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz