mazda-wankelov-motor-clanokw

Mazda prý má hotový nový wankel. Teď musí zjistit, co s ním

24. 4. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Mazda zastavila výrobu legendárního kupé RX-8 s Wankelovým motorem v roce 2012. Důvodem byly nepřekonatelné problémy s emisemi rotačního motoru. Japonci však na vývoj tohoto nevšedního agregátu, nad kterým jiní zlomili hůl už před půlstoletím, nikdy nerezignovali. A Mazda o tom občas dávala vědět. Například když v roce 2023 představila nádherný koncept Mazda Iconic SP s dvourotorovým Wankelem, nebo když před rokem šéf Mazdy Masashi Nakayama prohlásil, že obnovil vývojový tým, který dostal za úkol navrhnout Wankelův motor schopný splnit evropské a americké emisní limity. Jenže od té doby se nic podstatného nestalo. Wankel se sice vrátil, ale jen v podobě prodlužovače dojezdu v podivné elektrické Mazdě MX-30 R-EV. A to není nic pro ty, kteří touží po ideovém nástupci RX-8.

Teď se ale zdá, že šance na návrat sportovního modelu s wankelem tu přece jen je. Šéf designového oddělení Mazdy Masashi Nakayama totiž pro Road and Track řekl: „Musím být velmi opatrný, co teď řeknu, ale řeknu to tak, že jsme si ověřili, že bude možné jej vyrábět.“ Zmínil v souvislosti s motorem konceptu Iconic. Šéf Mazdy Masahiro Moro zase dodal, že v posledních letech došlo k výraznému pokroku ve snížení emisí rotačního motoru. „Nacházíme se na dobré cestě, abychom splnili americké a evropské předpisy, tedy LEV IV v USA a Euro 7 v Evropě. Technicky jsme téměř připraveni,“ řekl technický ředitel Ryuichy Umeshita. „Teď je další výzvou najít správný obchodní model,“ dodal. Z toho tedy vyplývá, že Mazdě nic nebrání opět vyrábět rotační motor, ale tak trochu neví, co s ním, aby šlo o rentabilní projekt.

Nevíme tedy, v kterém modelu by ho mohla použít a ani to, zda nový dvourotorový wankel vidí spíše v roli generátoru elektrické energie v hybridu, nebo ve spojení s převodovkou tak, aby přímo poháněl kola. „Kdybychom šli do supersportu, o čemž jsme ještě nerozhodli, pak budeme potřebovat rychlejší převodovku, pravděpodobně ne manuální,“ dodal. To je velký rozdíl ve srovnání s konceptem Iconic, kde Mazda představila dvourotorový wankel s výkonem 365 koní jako součást hybridní soustavy, respektive jako prodlužovač dojezdu. Pokud je tedy Mazda ještě ve fázi rozhodování, kde nový rotační motor použije, znamená to, že sériového auta se tak brzy nedočkáme. Možná nejdříve v roce 2027 nebo 2028. V každém případě, příznivcům Mazdy by automobilka z Hirošimy udělala největší radost sportovním kupé s manuální převodovkou. O tom není nejmenších pochyb.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz