2bmwm5csle60picture

Mnichovská zrada aneb to nejlepší, co nám BMW neprodalo (díl 1.)

1. 9. 2018 • Novinky, Zajímavosti

Historie mnichovské značky je doslova nacpaná legendami, které uctívá celý svět. Většinu jich má na svědomí divize M, která je jednou z nejuznávanějších sportovních divizí na světě. Prakticky každé auto, vyvinuté tímto oddělením, se stává okamžitě modlou všech petrolheadů a většina z nich se stane nesmrtelnými. Jmenovat můžeme prakticky libovolnou generaci BMW M3, fenomenální prvotinu BMW M1, nebo ďábelsky rychlé managerské sedany M5.

Jenže ani divize chrlící jednu polozávodní bestii za druhou do světa nepustí vše, co vznikne za jejich zdmi. Jestli jste viděli Jurský svět, mohli jste si všimnout, že návštěvníci parku vidí jen relativně bezpečná zvířata, zatímco to nejdivočejší je schováno před zraky za vysokou zdí. Podobně to vypadá v „tajných“ garážích M GmbH. Jednou za čas se podobné monstrum ukáže na světle světa a ve mně se ihned začnou mísit dva pocity. Prvotní nadšení z toho jedinečného kousku prakticky hned střídá hysterie a zklamání, z toho, že svět byl ochuzen o jednu bestii.

V tomto článku se mrkneme na zub BMW M5 generace E60, která byla už sama o sobě dost brutální a pod kapotou ukrývala jedinečný motor o objemu 5 litrů s deseti válci do „V“ který produkoval 507 koní za doprovodu maniakálního řevu. Jenže v BMW si řekli, že to jde i lépe a připravili speciální jednokusovou edici BMW M5 CSL k 25 výročí divize. Spojení CSL se poprvé objevilo u legendárního BMW 3,0 CSL a později také u BMW M3 CSL (E46), které bývá mnohými označováno jako jedno z nejlepších sportovních aut historie.

M5 CSL dostala vylepšený motor, který měl nově objem 5,5 litru a jeho výkon vyrostl až na šílených 580koní a 540 Nm- a to, prosím pěkně, bez přeplňování. Zcela nová byla také pro tento model speciálně upravená dvouspojková převodovka Getrag. Díky lehčím dílům a karbonovým skořepinám v interiéru se podařilo srazit hmotnost o 50 kilogramů a vylepšené M5 zabral sprint na stovku pouze 4,1s. Maximální rychlost BMW nikdy neprozradilo, ale při testování na Nordschleife byla vozu naměřena rychlost přes 290km/h v úseku zvaném Döttinger Hohe, který je lehce do kopce. Na stejném okruhu zaznamenala M5 CSL zlepšení o neskutečných 20s oproti standardní verzi.

Bohužel BMW tuto variantu nikdy neprodávalo, ani nenabízelo dodatečnou úpravu stávajících vozů a tak zůstalo u jednoho exempláře, který jistou dobu sloužil pro vození VIP hostů po Ringu. Nám tak nezbývá než zatlačit slzu a trochu se na BMW zlobit, že si takové chuťovky nechává pro sebe.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz