audi-q5-carshtest-euro-ncap

Nadváha je obrovský problém. Auta jsou bezpečná, ale jen pro posádku

6. 6. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Podle organizace Euro NCAP, která testuje bezpečnost nových vozidel, se průměrná hmotnost aut prodávaných v Evropě za posledních deset let zvýšila o 100 kg. Důvod je jasný: řidiči dávají přednost větším vozům, často s elektrickým pohonem, přičemž baterie elektromobilů dále zvyšují jejich hmotnost. Svou roli hraje i móda SUV, která dnes tvoří víc než polovinu všech nových registrací – konkrétně 54 %. Tento „objemový nárůst“, často označovaný jako „nafukování aut“, ale přináší i zásadní problém. Větší a těžší auta jsou sice bezpečnější pro své cestující, ale při nehodě ohrožují ostatní – nejen chodce, ale i řidiče menších vozidel.

Na tento problém upozornila i nejnovější série nárazových testů Euro NCAP, která hodnotila 16 nových modelů. Všechna testovaná auta nabídla vysokou úroveň ochrany pro posádku – s výjimkou Dacie Bigster, která získala jen tři z pěti hvězdiček. Ukázalo se však, že některé vozy by byly při čelní srážce extrémně nebezpečné pro osoby v druhém autě. Potvrdil to speciální test MPDB (Mobile Progressive Deformable Barrier), který simuluje čelní střet dvou aut v běžném provozu – přičemž jedno z nich má hmotnost 1 400 kg.

Výsledky posledního kola testů Euro NCAP:

Vozidlo Hodnocení Euro NCAP
Audi A5 PHEV (2024) 5 hvězdiček
Audi Q5 (2025) 5 hvězdiček
Dacia Bigster (2024) 3 hvězdičky
Ford Tourneo Custom (2025) 4 hvězdičky
Ford E-Tourneo Custom (2025) 4 hvězdičky
Kia EV3 (2025) 5 hvězdiček (s paketem)
MG MG5 EV (2025) 5 hvězdiček
Opel/Vauxhall Grandland (2025) 4 hvězdičky
Peugeot 3008 (2025) 4 hvězdičky
Peugeot 5008 (2025) 4 hvězdičky
Renault 4 E-Tech Electric (2024) 4 hvězdičky
Tesla Model 3 (2025) 5 hvězdiček
Toyota C-HR PHEV (2024) 5 hvězdiček
Voyah Free (ODVAHA) (2025) 5 hvězdiček
VW Tayron (2025) 5 hvězdiček
VW Transporter (2025) 4 hvězdičky

Test MPDB neukazuje jen to, jak dobře vozidlo ochrání vlastní posádku, ale také jak je „agresivní“ vůči druhému vozidlu. Auta, která při srážce přenesou příliš velkou sílu na druhý vůz nebo způsobí jeho nadměrnou deformaci, jsou označena jako méně kompatibilní – tedy potenciálně nebezpečná pro ostatní účastníky nehody.

Chcete konkrétní příklad? Audi Q5 – středně velké SUV vážící přes 2,2 tuny – sice dosáhlo skvělých výsledků ve všech bezpečnostních kategoriích, ale v testu kompatibility zcela propadlo. Jeho konstrukce byla při čelním nárazu příliš tuhá, a proto přenesla velké množství energie na druhý vůz. Podobně dopadl i nový Volkswagen Tayron, který získal plný počet hvězd, ale rovněž byl penalizován za nízkou kompatibilitu. Tyto vozy tak chrání posádku jako pancéřová schránka – a právě proto mohou být pro ostatní doslova smrtelně nebezpečné.

Nejde přitom o ojedinělé případy. Už předchozí testy Euro NCAP ukázaly podobné problémy u vozů BMW iX, Land Rover Defender, Polestar 2 nebo čínského elektromobilu NIO ES8. Naštěstí ale existují i pozitivní výjimky – například Mazda CX-60 a CX-80, které dokazují, že i velká SUV lze navrhnout s ohledem na kompatibilitu a bezpečnost ostatních účastníků provozu.

Euro NCAP proto znovu vyzývá automobilky, aby neupřednostňovaly jen ochranu posádky uvnitř vozu, ale aby také aktivně pracovaly na tom, aby jejich auta neohrožovala ostatní. „Ví se, že výrobci aut mají schopnosti navrhovat a vyrábět čelní konstrukce, které si lépe poradí s hmotností vozidla a prudkou změnou hybnosti při nárazu. Věříme, že nestranné testování Euro NCAP přinese v této klíčové oblasti bezpečnosti zásadní zlepšení a budeme nadále sledovat vývoj na trhu,“ uvedl Aled Williams, programový ředitel Euro NCAP.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz