defender-octa-2025-2

Test Defender OCTA: Neuvěřitelný stroj s neskutečným podvozkem. Tohle byla jízda desetiletí

6. 6. 2025 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Land Rover, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 100%

Verdikt:

Na vrchol žebříčku odolnosti, schopností i luxusu se právě vyšplhal nový Defender OCTA. Tohle není jen další varianta legendárního off-roadu. OCTA je bez přehánění tím nejextrémnějším, nejschopnějším a nejvýkonnějším Defenderem, jaký kdy vznikl – a zároveň posouvá hranice luxusu, které byste možná v takovém voze ani nehledali.

Zvenčí je Defender OCTA sebevědomý, robustní a výrazný. Větší světlá výška, rozšířené podběhy a přepracované nárazníky nejen zlepšují terénní parametry, ale dělají z OCTA i vizuálně nejsilnější verzi Defenderu. Odolné krytování spodku karoserie, čtyři koncovky výfuku integrované do prostřed zadního nárazníku nebo masivní tažná oka s bronzovou povrchovou úpravou dotvářejí dojem, že tenhle vůz se nezastaví před ničím. Musím říct, že výsledek vypadá opravdu skvostně. Vytažené blatníky, nazvedaný podvozek, centrální výfuky… Svalnatá a ležérní elegance, jakoby si Tom Hardy oblékl opravdu upnutou košili.

defender-octa-2025-9 defender-octa-2025-40

A proč právě OCTA? Název odkazuje na diamant – nejtvrdší a nejžádanější minerál světa – a jeho osmistěnnou krystalickou strukturu. Symbolika je zřejmá: tenhle Defender má být stejně tvrdý, odolný a výjimečný jako diamant sám.

Brodivost? Až jeden metr. Kola? 22“ litá, nebo volitelná 20“ s terénními pneumatikami Goodyear o velikosti 33 palců – největší, jaké kdy Defender dostal z výroby. Ale pozor, pokud zvolíte terénní pneumatiky, maximální rychlost bude omezena na 160 km/h.

defender-octa-2025-61

Interiér? Překvapivě luxusní, přesto účelný. Nová sedadla Performance s integrovanými opěrkami hlavy poskytují výbornou oporu, a kromě tradiční semi-anilinové kůže Burnt Sienna nebo čalounění Kvadrat je k dispozici i udržitelný materiál Ultrafabrics PU, o 30 % lehčí než běžná kůže. Verze Edition One přidává exkluzivní odstín karoserie Faroe Green, dvoubarevný interiér v tónech Khaki a Ebony a detaily z karbonového kompozitu Chopped Carbon Fibre – ten najdete jak v interiéru, tak třeba na mřížkách blatníků nebo rámečcích výdechů na kapotě.

interior-defender-octa-2025-28 interior-defender-octa-2025-30

Jedním z nejoriginálnějších prvků výbavy je ale zvukový systém Body and Soul Seat. Vznikl ve spolupráci s odborníky ze SUBPAC a Coventry University a umožňuje „cítit“ hudbu prostřednictvím vibrací v sedadle. Nejde o žádnou samoúčelnou novinku – součástí jsou i wellness programy, které zlepšují relaxaci nebo mentální koncentraci posádky.

interior-defender-octa-2025-33 interior-defender-octa-2025-29

Pod kapotou pracuje mild-hybridní benzinový osmiválec 4.4 V8 Twin Turbo s výkonem 635 koní a točivým momentem 750 Nm. Je to motor od BMW a ano, to ten, který byl pod kapotou ikonické M5 CS! Z klidu na 100 km/h zrychlí za 4,0 sekundy – a to i přes rozměry a schopnosti, které by jinak napovídaly, že máte co do činění s expedičním vozem. Točivý moment je navíc dostupný od 1800 do téměř 6000 ot/min, což výrazně zlepšuje využitelnost motoru jak v nízkých rychlostech v terénu, tak na silnici při dynamickém stylu jízdy.

Podvozek byl proti běžnému Defenderu 110 zásadně přepracován. Vůz sedí o 28 mm výš a rozchod kol narostl o 68 mm. Nejde jen o čísla – výsledkem je dramaticky vyšší stabilita, lepší nájezdové úhly a schopnost zvládat i technicky náročný terén. Klíčovou roli tu hraje systém 6D Dynamics, které dokážou v reálném čase eliminovat náklony karoserie. V praxi to znamená, že se OCTA v zatáčce nechová jako terénní mastodont, ale mnohem spíš jako výkonné SUV.

defender-octa-2025-47

Podvozkový systém 6D Dynamics je nejpokročilejší ve své třídě a zahrnuje kombinaci hydraulicky propojených tlumičů (tlumiče mají tři samostatně regulovatelné ventily), výškově nastavitelného pneumatického odpružení a kontroly náklonů karoserie ve všech šesti směrech pohybu (vpřed, vzad, nahoru, dolů a otáčení kolem tří os: osy vozidla, příčné osy a vertikální osy). Tento inovativní systém, který odstraňuje potřebu tradičních stabilizátorů, minimalizuje naklánění karoserie při vysokých rychlostech a prudké akceleraci, přičemž snižuje hmotnost a zvyšuje přilnavost i komfort jízdy. Mimo jiné se změnila ramena na nápravách, klouby, geometrie, prostě všechno. Stručně řečeno, s klasickým Defenderem nemá podvozek společného téměř nic.

Na silnici zvládne až 250 km/h. Zastavení mají na starosti 400mm kotouče s předními čtyřpístkovými třmeny Brembo, zatímco řízení je vůbec nejpřesnější a nejpřímější ze všech Defenderů. Vzhledem ke schopnostem vozu musel projít také zcela novým testovacím a vývojovým programem.

Off-road režim OCTA, který se aktivuje delším podržením speciálního tlačítka na volantu, nastavuje vůz pro maximální trakci a ovladatelnost v náročném terénu. V tomto módu se odemyká funkce Off-Road Launch pro rychlý rozjezd na sypkém podkladu a unikátní Off-Road ABS s optimalizovanou modulací brzd pro nezpevněné povrchy. K dispozici je samozřejmě i kompletní sada režimů Terrain Response (písek, sníh, bláto, kamení…) spolu s asistenčními systémy jako ClearSight Ground View, který na displeji ukáže, co se skrývá přímo pod přední částí vozu.

defender-octa-2025-51

Po stisku startovacího tlačítka se probouzí k životu jako rozzuřený medvěd. Ten zvuk je brutální a upřímně netuším, jak mohl projít všemi normami. Nejdřív ale pojďme na klasické svezení po okreskách a dálnici, které slouží jako předehra. Zajímá mě, jak si vede jako běžný dopravní prostředek. Vždyť je to především luxusní SUV – a přesně tak se i chová. Naladění podvozku je mimořádně komfortní, interiér perfektně odhlučněný a velkoobjemový motor nabízí výkonovou rezervu, jakou oceníte při každém předjíždění. V tomto ohledu není, co vytknout.

Přepínám OCTU do režimu Dynamic – motor se dostává do plného nasazení, reakce na plyn se stává ostrou jako břitva, podvozek ztvrdne a výfuk se rozezní ještě hlasitěji (má aktivní klapku. Lze ji otevřít i manuálně na displeji infotainmentu a nezávisle na jízdním režimu). Šlápnu na plyn a… najednou se ocitám v jiném světě!

defender-octa-2025-13 defender-octa-2025-11

Zrychlení je tak drtivé, že se to jinak, než kopancem do zad popsat nedá. Auto vystřelí vpřed s naprostou jistotou, čtyřkolka se zakousne do asfaltu a bez zaváhání mizím v dálce. Je tu první zatáčka – a místo očekávaného stresu přichází překvapení. OCTA zatáčí s chutí a obdivuhodnou lehkostí. Stačí dobrzdit, zatočit a toto zběsilé SUV okamžitě následuje požadovaný směr. Nehrne se po předku, zůstává vyvážené a při výjezdu se opře do zadní nápravy.

defender-octa-2025-7

Trochu jen škoda, že okamžitě zasáhne ESP, které navíc nejde plně deaktivovat. Respektive v terénním režimu lze, ale ten je nevhodný na silnice. Zásah je to docela drastický, prostě vypne výkon a na výjezdu vás tak zpomalí. Přesnost řízení je špičková – můžete si dovolit mířit doslova na centimetry. Tohle je chování, které běžně čekáte u lehkých sportovních kupé, ne u dvoutunového luxusního kolosu.

Myslím si, že pohled zvenku nebo okolních aut musí být neuvěřitelný. Jen si představte, že kolem vás proletí Defender, který vykrouží ukázkový oblouk a za řevu mocného osmiválce zmizí někde v dáli. Podvozek a motor jsou v tomhle autě neskutečná díla. Za volantem jsem se cítil jako v úplně jiném autě, protože můžete tlačit, jak chcete, ale OCTA se na podvozku ani nehne. Těžce se to chápe, ještě hůře popisuje. Ale i když jste za volantem vyloženě hubí a přehazujete váhu ze stany na stanu, vůz se jednoduše nenakloní do žádného směru a ještě je navíc tak agilní. Nechápu. Lepší podvozek jsem nikdy a nikde nezažil. Inženýři divize SVO holt odvedli neskutečnou práci.

defender-octa-2025-46

Musím vyzdvihnout i osmistupňovou převodovku ZF. Její reakce směrem nahoru jsou bleskové – sotva pomyslíte na přeřazení, následuje kopanec, exploze z výfuku a tunelové vidění. Převodovka vám dovolí držet otáčky až na limitu a ještě si při tom pohrává se zvukovou kulisou. Brzdy pak snesou i extrémní zatížení, přitom zůstávají skvěle dávkovatelné a efektivní prakticky ihned po rozjezdu.

Možná čekáte, že tohle všechno bylo vykoupeno ztrátou terénních schopností nebo komfortu. Jenže chyba lávky. OCTA si zachovalo vzduchový podvozek s nastavitelnou světlou výškou, plnohodnotný systém Terrain Response, redukci a závěrku diferenciálu. OCTA navíc přidává jako jediný Defender závěrku i toho předního. Jo a také 20 centimetrů světlé výšky navíc oproti výchozímu modelu. Nedokážu si moc představit terén, který by tento diamant zastavil. Rozhodně ne v naších končinách.

defender-octa-2025-57

Nastává chvíle stisknout nové tlačítko s diamantem, které přibylo na volantu. Známe ho už z Range Roveru Sport SV, kde přepíná do sportovního nastavení. U Defenderu však spouští speciální OCTA režim, který ostří reakce motoru, ale zároveň trochu povolí tuhost podvozku – jde o sportovní mód pro dynamickou jízdu v terénu. Stačí ještě vypnout stabilizační systém a kdo chce, může aktivovat i Launch Control.

Tohle si nejlíp užijete na nějaké rychlejší polňačce, nebo někde v poušti. Defender v OCTA režimu vystřelil po šotolinové cestě a bylo mu jedno, co má pod koly. Filtrace je absolutní, karoserie se jen vznáší. A co je nejlepší? Čím rychleji jedete, tím lépe to celé funguje. O pár okamžiků později se objevila zatáčka. Brzdy, povel volantem, plný plyn a OCTA se opřela o kola a v efektním powerslidu ji také opustila. Jsem beznadějně zamilován. Dosud jsem něco podobného zažil jen v Rangeru Raptor, ale tady je to ještě úplně jiná liga. OCTA vám dovolí zrealizovat i ty nejhříšnější myšlenky. To v žádném jiném sériovém SUV nezažijete. Podvozek spolyká neskutečné rány a nerovnosti, jakoby to byl hladký asfalt. Navíc i při rychlých smycích zůstává karoserie překvapivě klidná. Všechno působí až směšně snadně.

defender-octa-2025-56

A na silnici? Tam se dá používat každý den, podvozek zůstává překvapivě pohodlný. Spotřeba se mění podle stylu jízdy – můžete jezdit za dvanáct, ale klidně i za třicet litrů. A právě v tomhle spočívá kouzlo Defenderu OCTA. Kombinuje dechberoucí dynamiku a ovladatelnost s luxusním komfortem a schopnostmi mimo zpevněné cesty. Je to opravdový zabiják sportovních jednoúčelových vozů. Je to auto, které si zaslouží respekt, protože dokáže nabídnout opravdový sportovní zážitek bez kompromisů. Teda až na cenu. Orientační cena v České republice začíná na 4 787 205 Kč. Defender OCTA Edition One, dostupný po celý první rok výroby, má v České republice orientační cenu začínající na 5 275 496 Kč.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz