nissan-qashqai-2025-20

Nissan se propadl do „brutální“ ztráty. Bojuje o vlastní přežití

27. 4. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Japonská automobilka Nissan čelí největší ztrátě ve své historii a její budoucnost visí na vlásku. Po neúspěchu jednání o fúzi s Hondou přichází o investiční důvěru a musí přijmout drastická opatření – propouští tisíce zaměstnanců a výrazně snižuje výrobu. Nový šéf Iván Espinosa má jen krátký čas na záchranu kdysi slavné značky.

Už začátkem prosince loňského roku jsme psali, že Nissan čelí vážným finančním problémům. Interní zdroje tehdy varovaly, že automobilka má kritické období 12 až 14 měsíců na to, aby zajistila svou budoucnost. Jeden z vysokopostavených manažerů to tehdy řekl naplno: „Máme 12 nebo 14 měsíců na přežití.“

Od té doby se Nissan snaží najít nového partnera, který by byl dostatečně silný, aby mu pomohl překonat současné potíže – postupně se totiž rozchází s Renaultem, se kterým společně s Mitsubishi tvoří koncern. Zatím však v tomto směru neuspěl.

Další ránu automobilce zasadila ratingová agentura Moody’s. Poté, co koncem února zkrachovala jednání s Hondou, snížila Nissanu úvěrový rating na Ba1 – tedy do pásma vysokého úvěrového rizika, běžně označovaného jako neinvestiční. „Hodnocení odráží slabou ziskovost Nissanu, způsobenou klesající poptávkou po zastarávajícím modelovém portfoliu,“ uvedla Moody’s. „I pokud společnost úspěšně provede plán restrukturalizace, včetně snižování nákladů a uvedení nových modelů, neočekáváme pozitivní volný peněžní tok dříve než ve fiskálním roce 2026.“

Situace je natolik vážná, že Nissan sáhl k výměně generálního ředitele. Od 1. dubna 2025 se jím stal Iván Espinosa, který nahradil dosavadního CEO Makota Uchidu po jeho rezignaci. Espinosa, původem z Mexika, pracuje pro Nissan od roku 2003 a dosud zastával pozici šéfa rozvoje a plánování (Chief Planning Officer).

Jeho nástup přichází v době, kdy se automobilka snaží o zásadní restrukturalizaci a obnovu své tržní pozice po neúspěšných jednáních o fúzi s Hondou a vleklých finančních potížích. Nissan momentálně očekává rekordní čistou ztrátu až 750 miliard jenů (asi 4,64 miliardy eur) za fiskální rok končící v březnu 2025 – nejvyšší ztrátu v historii firmy. Přesná čísla plánuje zveřejnit v polovině května.

Espinosu čeká extrémně náročný úkol: obnovit důvěru investorů i zákazníků. Jeho strategie zahrnuje urychlení rozhodovacích procesů a zrychlení vývoje nových modelů se zaměřením na elektrifikaci a autonomní technologie. Jeho cílem je zkrátit dobu vývoje nových vozidel na 37 měsíců a odvozených verzí na 30 měsíců, což je v automobilovém světě velmi ambiciózní plán.

Současně ale Espinosa potvrdil, že se Nissan nevyhne dříve oznámeným drastickým opatřením – globálně zruší 9 000 pracovních míst a sníží výrobní kapacitu o 20 procent. Pokud by tato opatření nepřijala, mohla by se automobilka už v blízké době ocitnout v existenčních problémech.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz