Car exhaust pipe

Omezení naftových aut nepomohlo a emise dále rostou

24. 3. 2020 • Novinky

Průměrné emise oxidu uhličitého v roce 2019 znovu narostly. Už třetí rok po sobě. Odborníci varují, že za to může i masivní honba na naftová auta a obrovský podíl vysokých SUV mezi novými auty. Elektromobily navíc nenaplnily očekávání a jejich reálný podíl v provozu je stále velmi malý. Úroveň CO2 roste a nesmyslně optimistické cíle politiků jsou v nedohlednu.

Podle údajů zpracovaných společností JATO Dynamics byla v roce 2019 úroveň průměrných emisí CO2 dosahovaných novými auty na vyšší úrovni než v roce 2015. Od roku 2016 soustavně roste, přičemž věci nepomáhají ani rozsáhlá legislativní opatření Evropské komise. Naopak, podle odborníků právě nepromyšlené zásahy a nařízení často stojí za tím, že emise CO2 spíše rostou i v době, kdy už měly teoreticky dávno klesat.

Naftu zakážeme, hned nám bude lépe

Průměrné emise CO2 nových automobilů byly v roce 2019 o celých 1,3 g/km vyšší než rok předtím. V roce 2017 byly nižší o dalších 2,4 g/km. A to musíme počítat i s tím, že podíl elektrických aut z roku na rok narůstá. Nebýt jich, celkové výsledky by byly ještě podstatně horší. Odborníci za tím vidí často i nesmyslnou honbu proti efektivním naftovým autům, za které není na trhu adekvátní náhrada.

Přeplňované benzínové motory nedokážou zastoupit roli naftových agregátů v každé situaci a často jsou méně efektivní, než auta spalující naftu. V praxi se pak rozdíl v produkci emisí CO2 mezi naftovými a benzínovými auty ještě prohlubuje. Jak se ukazuje, právě nahrazení naftových aut benzínovými žádný problém neřeší. Tedy alespoň do momentu, dokud se budeme soustřeďovat na CO2.

Elektromobily trn z paty nevytrhly

Specifickou kapitolou jsou elektrické vozy. Rozhodně nejde o spasení v takové míře, jakou předpověděli optimističtí politici. Reálný život ukazuje, že jsou pro lidi stále nedostupné a zdaleka nejsou dořešeny všechny aspekty života s nimi. Sledovaným průměrným emisím CO2 nedokázaly nijak radikálně pomoci k nižším číslům. Z pěti největších trhů pro elektrické země vede s podílem 2% Francie, všude jinde je zastoupení elektrických aut na prodejích nových vozidel ještě níže. Situaci pomohly spíše elektrifikovaná vozidla, jejichž podíl v provozu narůstá na úroveň, kdy začínají reálně pomáhat. V roce 2019 byla průměrná úroveň emisí CO2 elektrifikovaných aut (hybridy, mild-hybridy, plug-in hybridy) 63,2 g/km.

SUV to komplikují

Průměrná hodnota emisí CO2 nových SUV byla v roce 2019 až 131,5 g/km, což je o 9,7 g/km více než celoevropský průměr. Jen pro srovnání, městská auta produkovala průměrně 107,7 g/km, zatímco kompakty 115,3 g/km a sportovní vozy 131 g/km. Stále více zákonodárců proto nahlas volá po omezení prodejů SUV.

Odborníci vidí věci reálněji a je jim jasné, že dobrovolně lidí z SUV nikdo nevyžene. Řešením by tak byl vyšší podíl elektrických SUV. Na to začínají reflektovat i automobilky a připravují širší paletu takových aut. Problémem však zůstává jejich cena. Zdá se tedy, že eso v rukávu bude mít ten výrobce, který jako první nabídne cenově dostupné elektrifikované SUV nebo crossover. Podle JATO Dynamics se bez nich totiž Evropě snížit průměrné emise CO2 tak brzy nepodaří.

.

« »