První jízda: Nová Škoda Octavia RS: Tohle je opravdu sportovní auto a neztratí se ani na okruhu
Značka RS, která se od roku 2000 pojí s nejvýkonnějšími verzemi modelu Octavia, je dnes již součástí čtvrté generace tohoto vozu. Nová Octavia RS se, kromě černých lakovaných prvků a motoru 2,0 TSI s výkonem zvýšeným na 195 kW (265 k), standardně dodává s pokročilými Matrix-LED světlomety. Uvnitř vozu jsou k dispozici sportovně laděné interiéry s označením RS a RS Lounge. Bestseller značky Škoda nadále existuje ve dvou variantách karoserie.
Před 25 lety se zrodila první generace modelu Škoda Octavia RS, čímž započala tradice dynamických vozů nesoucích ikonické označení RS. Modernizovaná čtvrtá generace Octavie RS zůstává i nadále nejvýkonnějším modelem Škoda se spalovacím motorem, a to bez kompromisů v oblasti komfortu či poměru ceny a užitné hodnoty. Celosvětově již bylo prodáno více než 350 000 vozů Octavia RS, přičemž největší podíl na prodejích má Německo s 46,5 %, následované Českou republikou s 8,8 % a Velkou Británií se 7,5 %.
Vývoj nové Octavie RS přinesl řadu vylepšení. Motor 2,0 TSI nyní dosahuje výkonu 195 kW (265 k), což představuje nárůst o 15 kW (20 k) oproti předchozímu modelu, a jeho maximální točivý moment činí 370 Nm. Čtyřválcový agregát je vždy spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG a pohání přední kola. Liftback zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy, zatímco verze kombi tuto disciplínu pokoří za 6,5 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Standardní výbava nyní zahrnuje sportovní výfukový systém. Motorová řídicí jednotka v režimu Sport umožňuje rychlejší reakce na sešlápnutí plynu. Mezi nové prvky patří i funkce Emotion Start, která se aktivuje podržením startovacího tlačítka a krátce zvýší otáčky motoru na 2 100 min⁻¹, což podtrhuje akustický projev vozu. Funkce se spouští po aktivaci zapalování a stlačení brzdového pedálu.
Součástí standardní výbavy je sportovní podvozek s kratšími pružinami a tužšími tlumiči specifickými pro tuto verzi, čímž se světlá výška snížila o 15 mm oproti běžné Octavii. Sportovní podvozek spolu s nově naladěným progresivním řízením a elektronickou uzávěrkou diferenciálu VAQ zaručuje vynikající dynamiku a trakci v jakýchkoli podmínkách. Octavia RS může být volitelně vybavena adaptivním podvozkem DCC, který umožňuje individuální nastavení jízdních režimů – Normal, Comfort, Sport a Individual. Octavia RS využívá na přední nápravě zavěšení typu MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava je vybavena víceprvkovým zavěšením s jedním podélným a třemi příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem.
Elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu VAQ je klíčovým prvkem výbavy. Tento systém využívá elektrohydraulickou vícelamelovou spojku, která dokáže uzamknout rozdíl otáček hnacích kol. Vestavěná řídicí jednotka umožňuje prediktivní distribuci točivého momentu, čímž předchází ztrátě trakce. S maximálním uzavíracím momentem 1 600 Nm se jedná o mnohem efektivnější řešení než běžná funkce XDS+, která zvládne pouze 500 Nm. Systém VAQ pracuje ve dvou režimech – Normal a Sport. Při průjezdu zatáčkou přesměrovává větší točivý moment na vnější kolo, což umožňuje rychlejší a stabilnější průjezd. Při jízdě na povrchu s rozdílnou adhezí pod pravou a levou stranou vozu přenáší vyšší točivý moment na kolo s lepší trakcí. Brzdová soustava je vybavena ventilovanými kotouči o rozměru 340 × 30 mm vpředu a 310 × 22 mm vzadu, přičemž jednopístkové třmeny zajišťují optimální brzdný výkon.
Dynamický vzhled vozu umocňuje celá řada charakteristických detailů. Maska chladiče, ozdobné lišty kolem oken, kryty zpětných zrcátek a střešní ližiny u modelu Octavia Combi RS jsou lakovány v černé barvě. Sportovní přední nárazník rovněž obsahuje černé akcenty. Zadní část vozu zdobí černý difuzor a typický červený reflexní pruh, který se táhne po celé šíři nárazníku. Zatmavená boční a zadní okna dodávají vozu elegantní vzhled. Standardně jsou k dispozici černá 18″ aerodynamická kola Comet, přičemž na přání lze zvolit lesklou černou variantu nebo nová 19″ leštěná kola Elias v antracitové či stříbrné úpravě s výraznými aero kryty. Model RS je rovněž vybaven špičkovými Matrix-LED světlomety. Součástí výbavy jsou Top LED zadní světla s animovanými směrovkami a funkcí Coming/Leaving Home. V rámci standardní výbavy nechybí elektricky ovládané páté dveře s virtuálním pedálem a modernizovaný bezklíčový systém KESSY. Logo RS je umístěno jak na karoserii, tak v interiéru.
Interiér Octavie RS se nese ve sportovním duchu a dominuje mu černá barva. Standardní výbava zahrnuje 13″ infotainment s navigací a automatické odjištění roletového krytu ve verzi kombi. Sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou čalouněna látkou s červeným prošíváním a doplněna novým logem RS. Palubní deska je potažena neoprenem s červeným kontrastním prošíváním, zatímco výplně dveří kombinují umělou kůži a dekorační lišty v lesklém černém provedení. Dominantním prvkem kabiny je také sportovní multifunkční volant s řadicími pádly a pedály z ušlechtilé oceli.
Za volantem
Ačkoli zvenčí může facelift působit relativně decentně, jízdně se na vozidle podepsal opravdu hodně. Vlastně jsem byl opravdu překvapený, protože před usednutím za volant jsem zásadní změny v jízdním projevu nečekal. Jenže ono je to přesně naopak. Nejde o výkon, 20 koní sice znát jde, ale největším rozdílem je samotná jízda, naladění podvozku, řízení a chování auta. Vždy se říkalo, že RS je u Škody spíše jen rychlejší výbava. Teď je třeba vnímání této zkratky přehodnotit, protože Octavia RS je opravdu sportovně laděné auto.
Když jsem se večer po jízdách bavil s jedním z vývojářů, přiznal, že od vedené dostali zadání udělat Octavii RS více emotivní a schopnou. Vysvětloval mi rozdíly v kalibraci řízení, podvozku a třeba diferenciálu VAQ. Začíná to už samotným nastartováním, zvuk nového výfuku je příjemný. Předfacelift verze spoléhala na zesilovač mezi motorem a interiérem. Teď jde ale vše genericky od mechanického výfuku. Ten navíc nemá aktivní klapku, takže zní dobře v jakémkoli jízdním režimu. Má příjemný sportovní akcent, ale nemusíte se bát absence klapky. Je nastaven tak, aby v dálničních rychlostech nerušil. Uslyšíte ho jen při výraznější akceleraci a stále to není žádný křikloun. Dokonce si po ubrání plynu umí zabublat, to samé při přeřazení. Prostě tak akorát, aby dal pocítit, že sedíte v RS a zároveň neobtěžoval. Tohle je první věc, která se mi líbí.
Samotný motor je skvělý. Koncernové 2.0 TSI stále patří na špičku benzínových čtyřválců. Má skvělé reakce na plynový pedál a jeho výkon táhne celým spektrem otáček. Není tam sice gradace, ale vynahradí to okamžitou dostupností. Tím nejlepším je ale podvozek. Je stále poddajný a pohodlný, ale nově zvládá opravdu seriózně rychlé tempo. Kola stále drží kontakt s vozovkou a auto následuje volant s okamžitou poslušností.
Díky diferenciálu VAQ se navíc RSo krásně stáčí do vnitřku zatáčky. Pokud potřebujete stopu ještě více utáhnout, stačí odstavit plyn a zadní náprava vás krásně stočí. V Chorvastkých horách, kde prezentace probíhala, jsem opravdu mohl vyzkoušet vše. Horší povrchy, nádhernou část RZ Chorvatské Rally na vrchol Platak, kde jsem Octavii RS házel ze zatáčky do zatáčky a ohromně se bavil. Tohle je velké překvapení. Octavia RS je hravá, čitelná, schopná, poddajná a zaslouží si zařadit do kategorie sportovních vozů.
A jestli si říkáte, dobře, okresky, ale na okruh to nebude. No, ve škodovce se toho nebojí a připravili nám jízdy i tam. Konkrétně na autodromu Grobnik nedaleko Rijeky. Okruh poměrně technický, rychlý a plný dvojitých a pozdních apexů. Jízdy probíhaly typicky ve “vláčku” za vedoucím autem, jenže v něm seděl finský mistr světa WRC 2 Emil Lindholm. A rozhodně se toho nebál, zejména, když viděl, že se za ním auta v pohodě drží. Jeli jsme tak vlastně téměř naplno, kdy jediné rezervy byly v brzdných bodech. Ostatně podívejte se na video. Já sedím v tom modrém Combi, za volantem je kolega Pavel z auto-mania.cz:
I na závodním okruhu si Octavia RS vedla překvapivě dobře, zejména v režimu ESC Sport, kdy je stabilizační systém částečně omezen a prakticky nezasahuje do řízení. Při ještě intenzivnější jízdě se jasně ukazuje, jakými změnami si modernizovaná Octavia RS prošla ve prospěch sportovních vlastností. Na okruhu rozhodně nepůsobila nepatřičně nebo nevyváženě. Naopak, modernizovaný model si zde vedl nadmíru dobře, působil jistě a sebevědomě. K celkově pozitivnímu dojmu přispělo i precizní naladění posilovače řízení, účinné brzdy a stabilní podvozek, které dodaly autu přesnost a kontrolu i při vyšších rychlostech.
Takže tak. Octavia RS si plně zaslouží označení sportovní auto. Pokud bych se nad tím měl zamyslet. Nenapadá mě moc jiných alternativ, které nabídnou tolik prostoru, praktičnosti, užitných vlastností a navíc vás pobaví na okresce a ještě se parádně svezete i na okruhu. Velký palec nahoru do Škoda Auto. A cenově? Vůz startuje na 1 059 900 Kč včetně DPH, za praktičtější karosářskou variantu Combi se připlácí 40 tisíc korun.
« Historicky nejméně mrtvých na silnicích od roku 1961. Co nejvíce snížilo počet tragických nehod? Dodávky Dacie Duster meškají. Má problém s ABS »