cupra-formentor-vz5-day_50

První jízda s pětiválcovou Cuprou Formentor VZ5: Pekelná dokonalost

1. 7. 2022 • CUPRA, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Formentor mám rád, rozplýval jsem nad ním už v minulých testech. A zřejmě nejsem sám, protože značka s tímto modelem zažívá snový obchodní úspěch. Není se čemu divit, auto je nádherné ze všech úhlů, má povedený interiér a přímo fantastické jízdní vlastnosti.

Už verze VZ s dvoulitrem o výkonu 310 koní je pořádná střela, která umí létat zatáčky dveřmi napřed. A to má klasický pohon Haldex, ale zadeček tohoto hravého crossoveru je velmi citlivý na odstavení plynu a přenos váhy. Stačí skandinávský švih, nebo prudce odstavit plyn v zatáčce a už se vezete bokem. Takto zábavné kompaktní SUV jinde nenajdete, prostě ne!

cupra-formentor-vz5-day_78

Není tedy překvapení, že Španělové zašli ještě dále, poprosili kolegy od Audi o motor a postavili ultimativní továrnu na úsměvy. Přivítejte Formentor VZ5 s benzínovým pětiválcem o výkonu 390 koní pod kapotou! Aby toho nebylo málo, u Audi si rovnou vzali i pohon všech kol z modelu RS3, který umí preferovat zadní nápravu a nabízí Drift režim. Jo!

Na toto auto jsem tedy čekal jako na smilovaní a konečně od něj mám klíče, i když zatím jen v rámci prvních jízd. Ty však povedou na nymburské letiště, kde auto pořádně zatopíme. Pojďme v rychlosti nejprve mrknout na změny oproti standardnímu modelu.

cupra-formentor-vz5-day_6 cupra-formentor-vz5-day_5

Design se příliš neliší, ale jsou tu detaily, podle kterých VZ5 poznáte. Například karbonové lipy předního nárazníku, obří zadní difuzor ze stejného materiálu a také čtyři koncovky výfuku umístěné nad sebou. Ty mají navíc měděnou barvu a vypadá to naprosto fantasticky. Zkušené oko pozná i jiné a větší brzdy – šestipístkové brzdové třmeny Akebono. Nechybí ani 20“ kola CUPRA z lehké slitiny v exkluzivním designu. Světlá výška se oproti VZ zmenšila o 10 milimetrů. Uvnitř už je změn podstatně méně a jsou to především dvoudílné skořepiny.

To nejdůležitější je však pod kapotou a není tím nic jiného, než ikonický přeplňovaný pětiválec 2,5 TSI. Motor kombinuje přímé vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem. Výsledkem je nejvyšší výkon 287 kW/390 koní mezi 5700 a 7000 ot./min. Maximální točivý moment 480 Nm je k dispozici již od 2250 ot./min. Ohromující motor spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která se vyznačuje rychlým řazením. CUPRA Formentor VZ5 dokáže díky tomu zrychlit z klidu na 100 km/h za pouhých 4,2 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 250 km/h. To jsou čísla, z nichž bude řidiči za volantem naskakovat husí kůže.

cupra-formentor-vz5-day_91

Jak to jede? Brutálně! VZ5 je mocně rychlá a navíc u toho vydává opravdu fenomenální zvukový doprovod. Pár týdnu před jízdou jsem řídil novou RS 3 a zvuk Formentoru mi přišel mnohem výraznější. Auto vrčí, střílí a ve vysokých otáčkách je to opravdu intenzivní hudební zážitek. Dynamika je pak doslova dech beroucí. Formentor letí vpřed jako katapultovaný a posádku tlačí pořádnou sílou do sedadel. Ještě nedávno byste si museli pořídit nějaký supersport, abyste dosáhli stejné dynamiky. Teď je to možné v rodinném crossoveru. Tento motor prostě a jednoduše miluji, má neskonalý charakter, sílu a nádherný zvuk. Díky za další auto s benzínovým pětiválcem, jež je v podstatě vymírající druh.

cupra-formentor-vz5-day_115

Upravený byl i adaptivní podvozek DCC, který nabízí 15 úrovní plynule nastavitelného tlumení, což umožňuje zvolit pro každé kolo zvlášť nejlepší charakteristiku v závislosti na provozních podmínkách a jízdním režimu zvoleném řidičem. Ani vrcholnému modelu nechybí ona hravost a to se ke slovu zatím nedostal speciální pohon všech kol. Stačí přenášet hmotu, jako u každého Formentoru a jste ve smyku. Ale změny tu samozřejmě jsou. VZ5 nabízí o kousek více gripu, ale opravdu není ani trochu sterilní. Můžete s ním jet čistou stopu a bude se agilně a ochotně vrhat do zatáček, kde snese vysoké rychlosti v oblouku. A nebo budete létat dveřmi napřed. To už je na vás a je skvělé, že to vůz umí a nabízí na výběr.

cupra-formentor-vz5-day_47

Filtrace nerovnosti je dobrá, ale rozhodně to není žádná komfortní rodinná limuzína. Na nerovnostech, ale i na hezkém asfaltu jde z podvozku cítit příjemná tuhost naladění. Cestou do Nymburku můj řidičák zažil horké chvilky, ale jsme tady! A konečně VZ5ku můžu prohnat na limitu. Dalším významným vylepšením VZ5 je speciální zadní diferenciál s mokrými spojkami, který dokáže zadek Formentoru doslova roztancovat.

cupra-formentor-vz5-day_118

V zatáčce krásně cítíte, jak zadní kola utahují stopu. Přepněte vůz do drift režimu, pořádně autu šlápněte a začnou se dít věci. Oproti RS 3 musíte být na Formentor zlejší a používat méně citu. Taky budete potřebovat hodně místa, protože se pak VZ5 začne hrnout bokem pěkně zeširoka. Na letišti jsem to vyzkoušel a funguje to bez výhrad, RS 3 mi ale pod plynem přišla malinko přetáčivější. Zase ale byla imunní na přenos váhy, takže ve výsledku je VZ5 zábavnější, co se týká dětinské zábavy v podobě jízdy dveřmi napřed. Ale stejně to máme rádi!

cupra-formentor-vz5-day_51

CUPRA Formentor VZ5 pro automobilové nadšence představuje dokonalé ztělesnění sportovních výkonů spalovacího motoru a zábavného podvozku. S tím se pojí samozřejmě i exkluzivita, protože celková výroba této verze je omezena na 7000 vozů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz