První země omezila seniory a zavedla věkový strop pro obnovení řidičského průkazu. Další o tom uvažují
Peru se stalo první zemí na světě, která zavedla horní věkovou hranici pro možnost obnovení řidičského oprávnění. Tato hranice je stanovena na 80, respektive 81 let. Další státy zvažují, že by podobné opatření mohly zavést také.
Podle nařízení vydaného peruánským ministerstvem dopravy a komunikací (MTC) si profesionální řidiči autobusů a nákladních vozidel již po dovršení 80 let nemohou řidičský průkaz obnovit – bez výjimek. V případě řidičů osobních aut se pravidla mění následovně: mezi 70. a 75. rokem zůstává platnost průkazu pět let, poté jej lze prodlužovat až do 80 let vždy po lékařské prohlídce na dobu tří let, ve věku 80 a 81 let pak ještě na dva roky. Po dosažení 81 let už prodloužení možné není.
Cílem tohoto legislativního kroku je zajistit, aby zejména nejstarší řidiči byli stále v dostatečném fyzickém a psychickém stavu k bezpečnému řízení. Od 70 let tak vzniká povinnost podstoupit lékařské a psychologické vyšetření, přičemž každé obnovení řidičského oprávnění je podmíněno důkladnější kontrolou zdravotní způsobilosti. Opatření reagují na rostoucí počet dopravních nehod, které jsou často způsobeny zhoršením zraku, reflexů nebo kognitivních schopností u starších lidí.
Podobné návrhy se začínají objevovat i v Evropě. Ve Velké Británii například skotský soudce Nigel Ross doporučil, aby řidiči nad 80 let už nemohli spoléhat pouze na potvrzení o zdravotní způsobilosti od svého praktického lékaře, ale museli by povinně podstoupit kognitivní testy. Tyto testy jsou již zavedeny například v Japonsku pro řidiče starší 75 let.
Evropská komise navrhla už v roce 2023, aby se věková hranice pro častější kontroly způsobilosti k řízení stanovila na 70 let. Po jejím dosažení by senioři měli absolvovat teoretickou zkoušku a případně i praktickou jízdu – obojí by mělo být za symbolický poplatek. Zatím se však jedná pouze o návrh ve formě doporučení pro členské státy, které jej mohou, ale nemusí přijmout. Aktuálně probíhají jednání mezi Evropským parlamentem a Radou EU (tedy zástupci členských států) o finální podobě těchto pravidel.
.« Český úspěch: Škoda Auto je třetí nejprodávanější značkou v Evropě Test Volkswagen Tayron 2.0 TDI: Tiguan pro velkou rodinu »