250227_sop-of-the-new-enyaq-1_8b19335d-2560x1707

Rekordní výroba a stabilní růst: Český automobilový průmysl motorem ekonomiky i v dalších letech

3. 7. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Rekordní produkce, meziroční nárůst exportu o 3,1 % a celkové tržby dosahující téměř 1,6 bilionu korun – to jsou klíčové ukazatele, charakterizující vývoj roku 2024 v členských firmách Sdružení automobilového průmyslu. Tyto výsledky znovu potvrzují vysokou konkurenceschopnost českého automobilového sektoru, a to i s ohledem na skutečnost, že odvětví dokázalo růst navzdory stagnujícímu trhu EU, který zůstával téměř pětinu pod svým předcovidovým maximem. S ohledem na zásadní význam autoprůmyslu pro národní hospodářství jde zároveň o pozitivní zprávu pro celou Českou republiku.

„Růst tržeb a produkce vozidel spolu se stabilním podílem na celkové průmyslové výrobě potvrzují, že automobilový průmysl zůstal i v roce 2024 klíčovým motorem českého hospodářství. Skutečnost, že se podařilo udržet pozitivní trend základních ukazatelů navzdory zhoršujícím se ekonomickým podmínkám, jen podtrhuje odolnost a konkurenceschopnost tohoto odvětví.“ hodnotí loňský rok Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu, a dodává: „Výkonnost našeho odvětví byla i v uplynulém roce ovlivněna řadou vnějších faktorů – především slabším hospodářským vývojem v Německu a dalších evropských zemích, přetrvávající nejistotou na trzích a nižší investiční aktivitou v ekonomice. Firmy se zároveň musely vypořádat se strukturálními problémy, jako jsou stále vysoké ceny energií, rostoucí regulační zátěž či složitá situace na trhu práce. I přes tyto výzvy se však sektor dokázal v roce 2024 úspěšně adaptovat, a proto můžeme do dalšího období vstupovat s mírným optimismem.“

Přes řadu zmíněných výzev dokázali tuzemští výrobci automobilů meziročně navýšit produkci o 3,9 % a dosáhnout tak historického maxima v celkovém počtu 1 452 881 vyrobených osobních automobilů. Celkový počet zhotovených silničních vozidel vzrostl loni meziročně o 3,8 % na 1 477 663 kusů. Počet zkompletovaných vozidel s elektrickým pohonem se snížil o 16,3 %, vyrobeno jich bylo 151 407, což představovalo 10,4 % z celkové produkce.

Celkové tržby firem sdružených v AutoSAPu vzrostly meziročně o 2,6 % a dosáhly 1 570,7 miliard korun. V korelaci s tržbami rostl i export, meziročně o 3,1 %. I nadále platí, že řada dodavatelů sektoru automotive patří mezi největší české exportéry vůbec. Nejvýznamnějším exportním partnerem zůstává Německo se stabilním podílem 30 %. Na druhém místě se umístila Velká Británie, následovaná Francií a nově Polskem, které se na čtvrtou příčku hlavních exportních destinací zařadilo před Slovensko.

Počet zaměstnanců ve firmách AutoSAPu dosáhl koncem loňského roku 140 874 osob a je dlouhodobě stabilní. I přes složitou ekonomickou situaci nedocházelo k propouštění kmenových zaměstnanců – vzhledem k trvající neutěšené situaci na trhu práce si firmy v maximální možné míře snaží své pracovníky udržet. Automotive je přitom i nadále atraktivním zaměstnavatelem. Meziroční nárůst mezd ve firmách AutoSAPu dosáhl 7,6 % a celková průměrná mzda stoupla na 59 056 korun. Je tak o 31,1 % vyšší než v dalších sektorech zpracovatelského průmyslu.

Pokud jde o budoucí rozvoj automobilového průmyslu, identifikují členové AutoSAPu několik klíčových oblastí, které jeho další růst limitují. Jednou z nich je nutnost modernizace vzdělávacího systému a nedostatečná flexibilita trhu práce. Viceprezident a místopředseda Divize dodavatelů a účelových organizací AutoSAPu Miroslav Dvořák k tomu uvádí: „Je nutné, aby výuka na školách byla modernizována a přizpůsobena potřebám dnešní ekonomiky a průmyslu. Co nejdříve proto potřebujeme inovovat obory středního vzdělání. Duální vzdělávání s modelem výuky ve firmách musí být standardem, nikoli výjimkou. Při hodnocení výsledků technických univerzit musíme také klást důraz na aplikovaný výzkum a propojení s praxí.“

Zároveň poukazuje na další klíčové podmínky pro úspěšný rozvoj dodavatelské základny – zjednodušení imigračního procesu, zavedení motivačních programů pro přilákání vysoce kvalifikovaných odborníků a vědců ze zahraničí i další zpružnění pracovněprávní legislativy. „Základem všeho je však pro dodavatele jistota budoucího vývoje v oblasti elektromobility a zelené politiky EU, tam potřebujeme vidět jasné a realistické směřování, které zatím chybí a které nám umožní plánovat naše kroky dál,“ zdůraznil Miroslav Dvořák.

Nutnost posílit flexibilitu trhu práce zdůrazňuje i Martin Jahn a zároveň přidává další téma, které bude zásadně ovlivňovat budoucí úspěch tuzemského automobilového průmyslu: „Automobilový sektor prochází jednou z nejzásadnějších transformací a nyní se nacházíme v období, kdy se rozhoduje o jeho podobě na desítky let dopředu. Vidíme prostor zachytit ohroženou výrobu a vývoj v jiných evropských zemích. K tomu je nezbytné zajistit flexibilní trh práce, zvýšit investice do aplikovaného výzkumu a celkově posílit spolupráci mezi průmyslem a výzkumnými institucemi. Mezi národní priority bychom proto měli zařadit podporu klíčových technologií, jako jsou chytrá mobilita, baterie, umělá inteligence, polovodiče či kvantové technologie.“

A jaké jsou vyhlídky pro letošní rok? Martin Jahn zůstává optimistický: „Přestože nás i nadále čeká řada výzev, jsem přesvědčen, že český automobilový průmysl je dostatečně silný a konkurenceschopný, a proto zvládneme rok 2025 úspěšně, ačkoliv bude obdobím dalších změn a adaptace na nové podmínky globální ekonomiky. Navzdory aktuální nejistotě na evropských trzích tak věřím, že za rok budeme opět moci prezentovat pozitivní výsledky,“ uvádí prezident Sdružení automobilového průmyslu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz