Toto jsou signály, že vás pneumatiky brzy zradí
Stejně jako se opotřebovává podrážka u bot, opotřebovávají se při každé jízdě vaše pneumatiky. Ojeté pláště mohou způsobit spoustu komplikací, navíc je jízda na nich nebezpečná. Stav pneumatik vám zkontrolují při pravidelných prohlídkách v servisu, existuje však pár tipů, díky kterým můžete potenciální nebezpečí odhalit sami.
Nedostatečná hloubka dezénu prověří vaši plaveckou zdatnost
Díky nedostatečné hloubce dezénu ztrácí pneumatika přilnavost a může dojít k aquaplaningu. S ním se už asi setkal každý řidič, ale není na škodu si připomenout, co se při aquaplaningu děje. Je to stav, kdy se vrstva vody hromadí mezi pneumatikou a povrchem vozovky. Sjetá pneumatika nedokáže vodu odvádět dostatečně rychle, takže plášť v podstatě plave nad povrchem vozovky. Ztrácíte tak kontrolu nad trakcí, řízením i brzděním.
Pravidelně proto sledujte indikátory opotřebení, které jsou umístěné v drážkách. Pokud byste je nemohli hned najít, pomůže vám označení TWI na bočnici – ukazuje na místo, kde jsou indikátory „schované“. U nových pneumatik jsou totiž takřka neviditelné. Tyto gumové plošky jsou vysoké jako minimální hloubka dezénu, a čím více se pneumatika sjíždí, tím více jsou indikátory viditelné.
Jakmile se dezén dostane na úroveň indikátorů, je na čase pneumatiky vyměnit. Přesnou hloubku dezénu si změříte také pomocí hloubkoměru, případně vám ji překontrolují v pneuservisu.
Poškozená bočnice? Budete jezdit naprázdno
Problémy se neobjevují jen na běhounu, ale také na bočnicích. Proto je dobře prohlížejte, defekt můžete odhalit pouhým pohledem. Pokud na bočnici objevíte náznaky řezů a prasklin, hrozí, že se kvůli netěsnosti pneumatika vyfoukne. Pro případ nečekaných komplikací s sebou raději vozte sadu na opravu defektů, se kterou opravíte propíchlou gumu za pár minut a nebudete muset čekat na odtah. Po zastavení u krajnice jistě využijete i povinnou výbavu.
Boule a bubliny jsou předzvěstí exploze pneumatiky
Dalším problémem jsou puchýřky a boule, které se objevují vlivem poškození nosného kordu uvnitř konstrukce pneumatik. Na vině bývá například jízda po nerovnostech nebo nesprávné parkování, kdy část kola stojí na obrubníku. Když nezasáhnete včas, vyboulení se bude dále rozšiřovat a následně dojde k náhlému úniku vzduchu. Nejnebezpečnější situací je pak exploze pneumatiky během jízdy. Bubliny mají i samy o sobě negativní vliv na jízdní vlastnosti vozu a životnost pneumatik.
Špatný tlak v pneu zničí klidně celé kolo
Pokud máte obutou pneumatiku, která není dostatečně nahuštěná, budete se potýkat s horší stabilitou vozidla. Navíc podhuštěné pláště:
– mají větší valivý odpor a spotřeba paliva tak roste,
– rychleji se přehřívají
– a rychleji se opotřebovávají, zejména pak okraje běhounu.
Může také dojít k poškození pneumatiky i samotného disku. To je nebezpečné jak pro vás a spolucestující, tak pro ostatní účastníky silničního provozu. Pravidelně tedy kontrolujte tlak v pneumatikách a dodržujte hodnoty stanovené výrobcem.
Nedoporučujeme ani jízdu na příliš starých pneumatikách. Mohou začít vysychat, guma celkově degraduje a během rychlé jízdy se může stát, že se běhoun sloupne a vy ztratíte nad svým autem kontrolu. Jestliže tedy máte pneumatiky, které jsou v provozu 6 a více let, na nic nečekejte a pořiďte nové.
.« Kolik vás stojí špatná geometrie vozidla? Rekordní výroba a stabilní růst: Český automobilový průmysl motorem ekonomiky i v dalších letech »