Kolik vás stojí špatná geometrie vozidla?
Pneumatiky, kola a náprava jsou nejvíce namáhané díly na autech. Poškození jim hrozí téměř neustále, stačí najet do výmolu nebo na obrubník a tyto autodíly trpí. Každá taková nerovnost může způsobit nepříjemný defekt, ale narušit také geometrii. Jak poznáte špatnou geometrii kol a proč ji pravidelně řešit?
Jak poznat, že je geometrie kol špatně seřízená?
Špatnou geometrii u vozidla poznáte zpravidla tak, že jsou pneumatiky nerovnoměrně opotřebované. Jsou více sjeté jen z jedné strany, bez ohledu na to, jestli obouváte pneu od renomovaného výrobce nebo ne. Řízení také táhne do strany, protože kola přední nápravy se lehce rozkmitají a hůře se vracejí do výchozí polohy.
Proč je geometrie kol důležitá
Jízda se špatně nastavenou geometrií kol je nebezpečná a neekonomická. Kvůli opotřebení pneumatik budete častěji jezdit do pneuservisu a naroste také spotřeba paliva. V extrémních případech až o 3 %. Máte pochybnosti o seřízení geometrie na svém voze? Rozhodně nic nezkazíte, když si ji necháte zkontrolovat.
Investice za prověření a následné seřízení se vám brzy vrátí. Správně nastavená geometrie náprav totiž zajišťuje ideální ovladatelnost vozu, komfort při řízení vozidla a bezpečnost jízdy. Projeví se i menší spotřebou paliva a delší životností vašich pneumatik.
Pojmy, které byste ve spojitosti s geometrií kol měli znát
Než zamíříte do servisu, udělejte si jasno v několika důležitých termínech, které se geometrie vozu týkají. Mechanici rozlišují mezi odklonem kol a sbíhavostí kol – dvěma základními pohledy, podle kterých se geometrie řídí.
Odklon kol
Při pohledu na kola zepředu nebo zezadu poznáte, jestli jsou kola postavena do tvaru písmene A (příklon), nebo do V (odklon). Odklon kola se nastavuje podle hodnot daných výrobcem tak, aby při různých stylech jízdy a různém zatížení měly pneumatiky vždy co největší styčnou plochu s povrchem vozovky.
Sbíhavost kol
Sbíhavost kol se určuje při pohledu na vozidlo z ptačí perspektivy. Rozlišuje se, zda máte přední kola do tvaru písmene V (rozbíhavost), nebo do A (sbíhavost). Při sbíhavosti je vozidlo nedotáčivé a pneumatika se více sjíždí na vnější straně. Pokud vaše auto “trpí rozbíhavostí”, vozidlo se přetáčí a pneumatiky se více sjíždějí z vnitřní strany. Při sbíhavost se pláště naopak více sjíždějí z vnější strany.
Udělejte si jednoduchý test geometrie svépomocí
Kvůli testování geometrie nemusíte hned mířit do servisu, základní test zvládnete poměrně snadno sami. Potřebujete jen rovný a bezpečný úsek silnice. Na malou chvíli pusťte volant a sledujte chování auta. Jestli se při tom vůz samovolně stáčí na jednu stranu, geometrie kol není v pořádku a je třeba ji nechat znovu seřídit.
Pokud se tak nestane, vše by mělo být v pořádku. Přesto si však geometrii nechte zhruba jednou do roka zkontrolovat profesionály v autoservisu.
.« VW přiznal chybu. Ohlásil velký návrat fyzického hardwaru Toto jsou signály, že vás pneumatiky brzy zradí »