alpine-a290-gts-_124

Řídili jsme Alpine A290 GTS: Dokonale zábavný, hravý a lehký hothatch s elektrickým srdcem

18. 5. 2025 • Alpine, Elektrické vozy, Novinky, Testy

Zatímco většina automobilek si při přechodu na elektřinu volí cestu bezpečných crossoverů, Alpine se rozhodlo jít proti proudu – a výsledkem je A290. Malý, elektrický hot hatch, který sice vychází z Renaultu 5 E-Tech, ale ve výsledku je to úplně jiný stroj. Je to auto, které se nesnaží být racionální. Chce být zábavné. A je.

Na první pohled je jasné, že A290 je příbuzný nové „pětky“, ale Alpine mu vtisklo víc než jen sportovní karoserii. Širší blatníky (vzadu s lemováním), agresivnější nárazníky a přídavné světlomety s křížovým motivem – odkaz na rallyovou historii značky – dělají z tohohle auta něco mnohem drzejšího než běžný městský elektromobil. Krátký rozvor, svalnaté proporce a zadní difuzor (ano, skutečně funkční) dávají tušit, že tady nejde jen o pózu. Tohle auto si říká o zatáčky.

alpine-a290-gts-_221 alpine-a290-gts-_230

Uvnitř je to čistá esence Alpine. Sportovní volant s modrým logem, anatomická sedadla s výrazným bočním vedením a modré detaily všude, kam se podíváš. Prolíná se zde hravost s moderností, retro odkazy s digitální současností. Ale hlavně: tenhle malý elektromobil se rozhodně nesnaží být obyčejný. Pozornost upoutá přístrojová deska – nízká, horizontální a překvapivě prostorná. Na první pohled připomíná styl klasických francouzských aut, ale ve skutečnosti je plná chytrých detailů. Například centrální 10,1″ dotykový displej je elegantně zapuštěný do širokého panelu, který může mít různá barevná a materiálová provedení. Vedle něj je digitální přístrojový štít, který působí minimalisticky, ale přehledně.

alpine-a290-gts-_84 alpine-a290-gts-_78

Vraťme se k volantu. Ten má dva chytré detaily, které si zaslouží vaši pozornost. Vlevo dole je modrý otočný ovladač, kterým nastavujete sílu rekuperace ve čtyřech úrovních. Vpravo nahoře je červený OV button, tedy tlačítko na předjíždění. Zní to možná legračně, ale jeho zmáčknutí a podržení vám dá kickdown, tedy vůz bude plně akcelerovat s využitím všeho výkonu. Oproti výchozímu Renultu 5 se změnila i středová konzola mezi sedadly. U Alpiny je tady tradiční volič převodovky ve formě kulatých tlačítek. Zadní sedadla jsou samozřejmě určena spíš na kratší cesty, ale prostor tu není tragický – díky chytré konstrukci platformy AmpR Small má A290 rovnou podlahu a dost místa na nohy.

alpine-a290-gts-_63 alpine-a290-gts-_77

I když by se mohlo zdát, že A290 je jen další elektromobil na nové platformě Renaultu 5, realita je mnohem zajímavější. Alpine si tuto techniku ohnulo podle svého – a je to znát hned od prvního rozjezdu. Elektrický hatchback se nabízí ve čtyřech výbavách, ale nejde jen o kosmetické rozdíly. Zásadní roli tu hrají dvě různé výkonové varianty elektromotoru.

Základní GT a GT Premium mají 180 koní a 285 Nm, což je dost na svižné svezení. Jenže když přesednete do GT Performance nebo rovnou do vrcholné GTS, jako jsme měli možnost my, rázem se z toho stává úplně jiná liga. Výkon naroste na 220 koní a točivý moment na kulatých 300 Nm – a věřte, že i když je A290 poháněná „jen“ předními koly, umí vám velmi přesvědčivě připomenout, jak chutná hot hatch z dob, kdy se ještě věci dělaly s nadšením.

alpine-a290-gts-_53

Z nuly na stovku se vystřelí za 6,4 sekundy, a i když je nejvyšší rychlost kvůli elektromobilní logice omezena na 170 km/h, pocitově má auto stále chuť zrychlovat. Přenos síly na přední kola ale není úplně bez limitů – když se na výjezdu ze zatáčky podíváte na plyn s přílišnou důvěrou, pneumatiky vám připomenou, že fyziku neošálíte.

Jenže Alpine tohle dobře ví, a tak vyvinulo systém Torque Precontrol, který elektronicky reguluje točivý moment na motoru ještě před tím, než by musela zasahovat klasická stabilizace přes brzdy (ta zasáhne až dojde k opravdovému prokluzu). Funguje to výborně – zásahy jsou jemné, přirozené a nenásilné. Auto díky tomu působí jako by mělo samosvorný diferenciál, i když všechno řídí software.

alpine-a290-gts-_54

Skvělou zprávou je i rozložení hmotnosti – elektromotor a jeho příslušenství jsou lehké, takže přední náprava nese jen o něco víc než polovinu celkové hmotnosti pod 1,5 tuny. Zadek se tak necítí odstrčeně, naopak krásně spolupracuje a v zatáčkách máte pocit, že jedete s něčím mnohem dospělejším.

A jako třešnička na dortu – Alpine si nenechalo vnutit žádné univerzální pneumatiky. Společně s Michelinem vyvinulo vlastní obutí o šířce 225 mm. Slabší verze jezdí na Pilot Sport EV, silnější pak na ještě hravějších Pilot Sport S5. Výsledek? Překvapivě vysoká přilnavost, ale hlavně ten typ zpětné vazby, který dnes od elektromobilu málokdy dostanete. A přesně to je to, co A290 dělá výjimečným. Alpine se prostě a jednoduše soustředilo na řízení. A290 má specifické zavěšení, pomocný rám, vyladěný podvozek, ostré řízení a vyladěnou rekuperaci brzd. Baterie má kapacitu 52 kWh, což stačí na dojezd kolem 380 kilometrů podle WLTP – pro hot hatch zcela dostačující. A nabíjení? 100 kW DC, takže za půl hodiny máš klidně 80 %.

alpine-a290-gts-_265

Konečně přichází na řadu to hlavní – samotná jízda. Ještě máme čerstvě v hlavě dojmy z Renaultu 5 E-Tech, který jsme testovali pouhý týden předtím. Alpine A290 sice z téže platformy vychází, ale rozdíly na podvozku jsou zásadní a poznat je to prakticky okamžitě. Zásluhou širšího rozchodu kol bylo nutné nasadit jiná ramena – vpředu i vzadu jsou hliníková – a odpružení dostalo navrch hydraulické dorazy. Výrazně se změnila také geometrie náprav, která je nyní ostřejší a sportovnější. Auto tak reaguje na řízení mnohem živěji.

alpine-a290-gts-_180

A290 je na pokyny od volantu rychlá, pohotová a zcela ochotná měnit směr. Ačkoliv se stále jedná o elektromobil, hmotnost pod 1,5 tuny je v tomto kontextu velmi příznivá. Samozřejmě, že není pocitově tak lehká jako klasický spalovací hot hatch, ale agilita jí nechybí. Zvlášť když přepnete do sportovního režimu – reakce na plyn se zostří a auto začne působit jako živý organismus.

alpine-a290-gts-_133

Testovaná specifikace GTS s výkonem 160 kW představuje vrchol nabídky a dává to najevo nejen na papíře, ale i v praxi. Proháníme ji po klikatých lesních silnicích v Krušných horách, kde se střídají utažené vracáky s dlouhými táhlými oblouky. A musíme přiznat – je to radost. Tam, kde se silnice klikatí, se A290 chová obratně a hravě, ale jakmile zatáčka nabere šířku, podvozek působí sebejistě a stabilně. Je to jako kombinace dvou aut v jednom.

Auto v sobě nezapře DNA někdejších modelů Renault Sport. Především zadní náprava – má v sobě tu správnou špetku drzosti. Při razantním brzdění do zatáčky se dá snadno „uvolnit“ a pomoci autu zatočit přesně tam, kam potřebujete. Zadní kola se v tu chvíli umí trochu sklouznout a vyrovnat nájezd – připomíná to staré dobré časy ostrých hatchbacků z devadesátých let. Stabilizační systém sice úplně vypnout nejde, ale můžete ho výrazně omezit – a to už dává zkušenějším řidičům solidní prostor pro hravou jízdu.

alpine-a290-gts-_144

K celkové atmosféře za volantem přispívá i specifický zvuk generovaný elektromotorem. Slouží nejen jako akustická kulisa, ale i jako pomocník při vnímání rychlosti – protože tichý elektrický pohon jinak nedává řidiči moc zpětné vazby o tempu. Zvuk není vtíravý, ani umělý. Vlastně je až překvapivě příjemný a funkční.

Na silnici A290 působí neuvěřitelně živě. Nepřekvapí tě brutální akcelerací, jako třeba Tesla Model 3 Performance, ale tím, jak přesně reaguje. Je to auto, které chceš řídit. Cítíš spojení s vozovkou, s podvozkem, s každým centimetrem asfaltu. Je to elektrické GTI pro novou generaci – bez kraválu výfuku, ale s emocemi pořádně vysoko.

alpine-a290-gts-_312

A co za to? V nejnižší výbavě GT startuje na 975 000 Kč, za lepší výbavu GT Premium připlatíte na 1 055 000 Kč. Verze GT Performance vyjde minimálně na 1 050 000 Kč a vrcholné GTS stojí od 1 125 000 Kč.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz