1648318365-car-production-in-russia-avtovaz-800x500-c

Rusové čekají na návrat západních značek. Prodej aut se propadl o čtvrtinu

13. 3. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Ruský automobilový trh se po odchodu západních značek díky čínským automobilkám sice vzpamatoval, ale to neznamená, že pro Rusy jsou čínská auta srdeční volbou. Vnímají je spíše jako nutné zlo. A tak stačily první fámy o potenciálním návratu západních automobilek do Ruska a trh se výrazně zpomalil. Prodej nových osobních aut klesl v únoru po dvou letech růstu o celou čtvrtinu. „Zpočátku jsem nevěřil poklesu o 25 %, myslel jsem si, že došlo k nějaké chybě ve výpočtu,“ přiznal Sergej Celikov, generální ředitel analytické agentury Avtostat.

„Všichni sice očekávali pokles kvůli nárůstu recyklačních poplatků a vysokým úrokům, ale ne tak hluboký. V průběhu druhé poloviny roku 2024, poté co vláda oznámila, že recyklační poplatek se od 1. října zvýší o 70 % a centrální banka začala zvyšovat klíčovou sazbu, Rusové kupovali auta ve velkém v naději, že se vyhnou vyšším cenám,“ vysvětlil Celikov. Tato bublina měla splasknout, ale nikdo z odborníků neočekával pokles prodeje o více než 10 či 15 %. Celikov je přesvědčen, že za to mohou právě „čekatelé“.

„Čekám, až se vrátí normální značky, a mezitím zhodnotím peníze v bance,“ popsal logiku zákazníků Celikov a připomněl, že automobilový trh vždy velmi citlivě reaguje na informační prostředí. Fámy, že značky, které opustily Rusko, by se mohly vrátit, se objevily krátce po telefonátu Vladimira Putina s Donaldem Trumpem 12. února. Hned následující den Michail Bachtijarov z holdingu Major Auto oznámil, že na přelomu let 2025–2026 „očekávají ruský automobilový trh radikální změny“ spojené s možným návratem japonských a jihokorejských automobilových značek.

Vítr do plachet přidal o týden později i šéf Renaultu Luca de Meo, který nevyloučil, že společnost obnoví své ruské aktivity. K možnosti návratu se začali vyjadřovat i ruské politické špičky v duchu, zda to Rusko „odchozím“ dovolí, a pokud ano, tak za jakých podmínek. „Možná to de Meo nevylučuje, ale je nepravděpodobné, že by tu měl nějakou šanci,“ řekl o návratu Renaultu Sergej Sobjanin, starosta Moskvy, kde měla francouzská společnost továrnu. Šéf ministerstva průmyslu a obchodu Anton Alichanov zase západní automobilky varoval: „Nikdo tu na ně nečeká s otevřenou náručí.“

Ani to však nerozptýlilo naděje. Rusové nemají sklon věřit vládním prohlášením – právě naopak, píše Moscow Times. Maxim Sokolov, prezident AvtoVAZ-u, jehož největším akcionářem byl právě Renault, navíc 25. února diskutoval s novináři o tom, jakou kompenzaci budou muset Francouzi zaplatit za návrat do ruského koncernu. Vrcholový manažer to odhadl na 112 miliard rublů, což je 1,16 miliardy eur. To vše provázela aktivní diskuse v médiích. Prodejci se proto shodují, že fámy o návratu západních značek měly negativní dopad na prodej aut.

„Tyto zprávy dezorientují kupující a způsobují falešné naděje,“ uvedl šéf prodejní skupiny Autospetscenter Andrej Terljukevič. Uplynulý únor hodnotí pro trh jako „velmi depresivní“. Někteří klienti očividně chtějí získat auta značek, na kterých jezdili dříve, takže jsou připraveni věřit v jejich návrat, ale žádný zázrak se nestane, nyní je to nemožné, řekl Nikolaj Ivanov, ředitel oddělení nových aut společnosti Rolf. „Čekatelé“ budou muset čekat ještě dlouho, souhlasí s ním Celikov.

V kontextu klesající poptávky a nadměrných zásob dovozci snížili objem dovozu aut do Ruska. V únoru se podle agentury Avtostat dovezlo jen 16 200 zahraničních vozidel – přibližně o polovinu méně než v lednu a čtyřikrát méně než v únoru 2024. Vzhledem k tomu, že paralelním dovozem bylo dovezeno více než 4 000 aut, oficiální dovozci jich přivezli jen 12 000, poznamenal Celikov. Dovoz ojetých zahraničních aut klesl oproti minulému roku o 20 % na 18 500 kusů. Spolu s poklesem prodeje kleslo v únoru o 31 % i vydávání úvěrů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz