dacia-logan-1-6-mpi-2005-clanokw

Těchto pět motorů vydrží věčnost a žádají si jen málo péče

13. 3. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Od chvíle, kdy Evropská unie tvrdě tlačí na snižování emisí, to jde se spolehlivostí motorů z kopce. Přesněji řečeno, s jejich spolehlivostí a životností. Vše odstartoval downsizing, který přišel do módy koncem první dekády nového tisíciletí. Přeplňované tříválce s litrovým objemem v relativně velkých autech či čtyřválce namísto šestiválců dostaly pořádně zabrat, takže problémy na sebe nenechaly dlouho čekat. Pokračovalo to rozsáhlou elektrifikací, která sice učinila motory úspornějšími, ale zároveň i složitějšími. Dnes se tyto receptury na redukci emisí dokonce spojily. Výsledkem jsou tak elektrifikované tříválce, které často najdete i ve velkých SUV. To vše přináší zvýšená rizika. Jednoduše řečeno, nezničitelné motory jsou doménou minulosti.

Takže pokud zvažujete koupi ojetého vozu a chcete mít relativní jistotu, že motor ještě něco vydrží, měli byste se poohlédnout po autech, která nejsou mladší než 12 či 13 let. A která to jsou? Odpověď na tuto otázku přináší expert Valerij Antufjev ze společnosti Alfa leasing. Ano, jedná se o ruský zdroj, ale navzdory aktuálním událostem byla, nebo alespoň donedávna byla, auta na tomto trhu identická s těmi v našem prostoru. Tak proč nevyužít cenné zkušenosti? Antufjev vyjmenoval devět aut s pěti nejspolehlivějšími motory, které najedou s minimální údržbou 400 000 km. Překvapením je, že mezi nimi najdete i taková, která byste v tomto seznamu možná nečekali. Dokonce z Rumunska.

Antufjev tvrdí, že k nejspolehlivějším motorům patří atmosférický čtyřválec 1,6 16V (K4M) s výkonem od 100 do 115 koní v Daciích Logan, Sandero nebo v Renaultu Mégane. Tento motor se objevil v roce 1999 a k tomu, aby zvládl 400 000 km, potřebuje jen výměnu rozvodového řemene každých 60 000 kilometrů. Dalším „vytrvalostním běžcem“ je atmosférický čtyřválec 2,0 ValveMatic (3ZR-FAE) od Toyoty s výkonem od 148 do 158 koní. Najdete ho například v Toyotě RAV4. Zákazníci s ním dokážou při troše údržby najet až 420 000 kilometrů. Pozornost je však třeba věnovat vodnímu čerpadlu, které by mělo být měněno přibližně po 50 000 kilometrech.

Další motor je rovněž od Toyoty a nepoužívá turbodmychadlo. Šestiválec 4,0i (1GR-FE) pohání legendární Land Cruiser. Jeho historie sahá do roku 2002. V roce 2010 prošel modernizací, kdy dostal místo gumové hadice v systému přívodu oleje do fázových regulátorů hliníkové potrubí. Při správné údržbě dokáže tento motor ujet více než 400 000 km. Podle Antufjeva je ale velmi důležité udržovat chladicí systém čistý a také čistit škrticí klapku každých 70 000 kilometrů. Mezi nejlepší se dostal i atmosférický čtyřválec 2,0i (4B11) z roku 2005, který používá Mitsubishi Outlander nebo Lancer, ale najdete ho také v modelech Dodge, Jeep a Chrysler.

Podle Antufjeva není neobvyklé, že tento motor vydrží více než 350 000 kilometrů, přičemž mu nevadí zima ani nekvalitní palivo. Povolené je u něj používání minerálních olejů s viskozitou 20W50. Je však nutné sledovat stav rozvodového řetězu, jehož životnost je přibližně 150 000 kilometrů. No a posledním z uvedených „vytrvalců“ je opět japonský atmosférický čtyřválec 2,0i (R20A) z roku 2006 s kódovým označením, který najdete v Hondě CR-V nebo Hondě Accord. Honda ho uvedla na trh v roce 2006. Při správné údržbě dokáže pohonná jednotka najet 400 000 kilometrů bez větších oprav. Vyžaduje si však kvalitní palivo, kvalitní olej a pravidelné nastavování vůle ventilů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz