Škoda prozradila vše o nové Octavii
Octavia je pro mnohé srdeční záležitostí. Kultovní model, který letos slaví kulaté jubileum 60 let, se výraznou měrou podílel na rozvoji automobilky Škoda. V současnosti nejprodávanější auto v České republice, Rakousku, Švýcarsku, Finsku, Maďarsku, Polsku, Srbsku a v Bělorusku dostane už zad pár dní svou v pořadí 4. novodobou generaci.
Od představení vůbec první Octavie v roce 1959 prodala Škoda celkově již více než 6,5 milionu kusů tohoto oblíbeného vozu. V posledních letech je běžným jevem, že podíl prodejů Octavie tvoří přibližně třetinu celkových prodejů automobilky. Zájem o ni neustále roste zejména u verze Combi, která je v prodejních číslech modelu jasně nejžádanější. Po praktičtější karoserii zatouží až dvě třetiny nových zákazníků a proto se Škoda rozhodla uvést novou generaci Octavie nejdříve ve verzi s větším kufrem. Klasický liftback by měl následovat o několik týdnů později.
Že bude Octavia výstavní skříní Škody, co se technologií a designu týče, bylo jasné už poměrně dávno. Avšak dnes automobilka oficiálně zveřejnila rozsáhlou tiskovou zprávu, v níž se nachází kompletní výpočet všeho, co můžeme od auta očekávat. Že je toho skutečně mnoho Vám prozradí následující řádky.
Už je jakýmsi nepsaným pravidlem, že každá nová generace Octavie je vždy větší než ta předchozí. Přesně v tomto duchu se ponese i rozměrový nárůst “čtyřky”. Combi podle oficiálních čísel narostlo na délku o 22 milimetrů na celkovou hranici 4689 milimetrů. V případě liftbacku je nárůst “jen” o 19 milimetrů na stejnou délku. Šířka obou provedení bude o 15 milimetrů větší a zabere 1829 milimetrů cesty. Co se týče rozvoru náprav tak ten nově činí 2686 milimetrů.
V poslední době se modelům značky Škoda vyčítá, že jsou bez emocí. Zčásti tento fakt změnil facelift aktuální Octavie, ale skutečná změna přijde až 11. listopadu. V tento den totiž veřejnost uvidí kompletní změnu designu, která se ponese v duchu ostrých linií. Trošku o designu novinky nám napověděl už únik fotografie z konfigurátoru, který minulý týden obletěl internet. Ten nasvědčuje tomu, že nová Octavia přinese svébytný a hlavně sebevědomý vzhled se zaměřením na dynamiku.
Od designu se ve velké míře odvíjí i aerodynamika vozu a naopak. Nejnovější generace českého bestselleru by se měla dočkat rekordně nízkých hodnot aerodynamického odporu. Dokonce se ve své třídě zařadí na špičku. Konkrétní čísla hovoří o součiniteli odporu vzduchu cx na úrovni 0,24 pro liftback a 0,26 pro combi. Pro srovnání, aktuálně nejlepší součinitel odporu vzduchu cx má BMW řady 5 s hodnotou 0,22. Za ním následuje Tesla Model 3 s hodnotou 0,23.
Jedním z největších vylepšení, které Octavia přinese bude nepochybně použití Matrix technologie pro přední světlomety. Ty budou samozřejmě Full LED a budou se skládat z několika samostatných segmentů. Kamera inteligentního systému umístěná pod čelním sklem bude automaticky zaznamenávat objekty před vozidlem a následně díky shromážděným údajům přizpůsobovat intenzitu jasu jednotlivých částí světlometu. Podobnou technologií již nyní disponuje nový Superb. V Octavii bude tato technologie úplnou novinkou. Podobně na tom budou i dynamické směrovky. Samozřejmostí bude už dobře známá technologie Coming/Leaving Home.
Snad největší změnu si po exteriéru Octavie odbude právě její interiér. Ten by měl převzít koncepci z modelů Scala či Kamiq, ale přinese i několik vlastních řešení. Vše ale pěkně po pořádku. Prostor na zadních sedadlech bude opět zvětšen a to do takové míry, že cestující sedící v druhé řadě budou mít před koleny 78 milimetrovou rezervu. Jak to už bývá zvykem, Octavia bude zase jednou průkopníkem velikosti zavazadlového prostoru. Ve verzi kombi bude k dispozici objem na úrovni 640 litrů, u liftbacku to bude rovných 600 litrů.
Z pohledu řidiče bude jednou z největších novinek použití dvouramenného volantu. Ten jsme měli možnost vidět už na špionážních fotografiích, které se podařilo zachytit před časem. Kromě toho zde bude přepracována středová konzola, výplně dveří a palubní deska, která by měla mít výrazné horizontální členění. Dominantou interiéru bude velký 10 palcový displej infotainmentu, který bude plynule navazovat na kapotu a tvar masky chladiče. Vůbec poprvé se do Octavie dostanou ergonomická sedadla s masážní funkcí. Za příplatek pak bude možné volit i mezi sportovními sedadly s lepším bočním vedením a speciální látkou zvanou THERMOFLUX. Škoda navíc do své novinky implementovala i funkci Kessy pro všechny čtyři dveře.
Octavia 4. generace je vůbec první model značky Škoda, který dostal head-up displej. Ten se posral o promítání nejdůležitějších informací přímo na čelní sklo vozu. Technologii bude Octavia sdílet se svým koncernovým bratrem – VW Golf 8. generace. Infotainment systémy vozu nabídnou funkce jako streamování videa nebo zvuku, kompletně bezdrátové připojení smartphonu SmartLink+ či více USB-C portů, kterých může být dohromady až 5. Za příplatek bude možné dokoupit i 230V zásuvku pro pasažéry vzadu. O přehrávání hudby by se měl starat nový Sound System Canton.
Změny se dočkal i virtuální kokpit. Ten sice po novém nabídne “jen” 10 palců, ale bude přehlednější. Na výběr bude již tradičně ze 4 možných základních rozložení. Basic, Classic, Navigace a Asistenční systémy. Každý z módů bude možné přizpůsobovat pomocí tlačítek na volantu. Novinkou bude možnost zobrazování navigace jako ve Virtual Cockpit tak i na hlavním displeji infotainmentu, který bude mít také 10 palců. Zajímavým prvkem bude dotyková lišta displeje infotainmentu, kterou se bude ovládat klimatizace. Pomocí nové dotykové plochy pod displejem bude možné ovládat hlasitost médií či přibližování navigace.
Absolutní novinkou pro všechny vozy značky Škoda bude volič DSG, který nebude mít mechanické propojení s převodovkou. Technologie nazývaná shift-by-wire se do Octavie dostala z nového Golfu. Zastupovat ji bude minimalistický přepínač, který bude na místě klasického voliče.
Poprvé se do Octavie dostávají inovativní asistenční systému jako Asistent vyhýbání nebo Varování při vystupování z vozu. První jmenovaný v případě krizové situace poskytne dostatečný vyhýbací manévr, aby předešel střetu s cyklistou, chodcem či jiným vozidlem. Druhý, už jak název napovídá, bude upozorňovat během vystupování na cyklistu nebo vozidlo, které může být přehlédnuto. Navíc nová Octavia disponuje funkcí detekce rukou, která neustále kontroluje dotyk řidiče s volantem a v případě zdravotní indispozice nebo jiného stavu dokáže vozidlo bezpečně odstavit.
Už po představení nového Golfu bylo zřejmé, že Octavia dostane nové motorizace. I v tomto případě se dočkáme bohatého zastoupení hybridů a benzínu a zvýšení počtu dieselových agregátů. Nejslabší motor z nabídky bude tvořit litrové TSI s výkonem 81 kW. Jde o kompletně propracovanou verzí aktuálně nabízeného agregátu se stejným objemem. Nad ním bude zasazen benzínový 1,5-litrový turbomotor s výkonem 110 kW. Oba základní benzíny bude možné spojit s automatickou převodovkou či 48-voltovým mild hybridním systémem. Mild hybrid, podobně jako v novém Golfu, bude obsahovat startér-generátor, který je využíván při hladších startech, zrychlení či plachtění. Stejně tak při brzdění, kdy bude rekuperovat část brzdné energie.
Vyšší stupínky benzínového pohonu si rezervoval motor 2,0 TSI s výkonem 140 kW. Kromě toho má benzín zastoupení i u plug-in hybridním pohonu. 1,4-litrový agregát TSI bude v kombinaci s elektromotorem k dispozici ve dvou výkonových verzích 150 respektive 180 kW. Zajímavostí je, že 1,5 TSI a všechny dieselové motory dostanou zcela novou 6-stupňovou převodovku, která byla vyvinuta speciálně pro motory s vyšším kroutícím momentem.
I přesto, že Evropská komise bojuje proti dieselovým motorům, jak se jen dá, zpod kapoty nové Octavie nezmizí. Dokonce se jejich objem ustálí na dvou litrech. Takže žádné 1,6 TDI už nehledejte. Diesel bude dostupný až ve třech výkonových verzích – základ bude tvořit 85 kW, nad ním bude zasazeny TDI Evo s výkonem 110 kW a vrcholem nabídky bude 147 kW agregát. Jelikož se jedná o nejnovější generaci motorů, už nyní splňují emisní normu Euro 6d a navíc mají o 80% nižší emise NOx. U všech agregátů nabídky Octavie 4. generace bude montován filtr pevných částic. U silnějších motorů bude samozřejmostí možnost volby pohonu 4×4.
Čtvrtým druhem pohonných jednotek bude motor spalující zemní plyn. Škoda do své novinky bude montovat motor G-TEC o objemu 1,5 litru, který nebude vypouštět do ovzduší žádné saze. Jeho výkon bude 96 kW a oproti svému předchůdci bude až o 25% ekonomičtější co se provozních nákladů týká. Celková kapacita nádrží na zemní plyn bude tvořit 17,7 kilogramů a rezervní benzínová nádrž bude mít 9 litrů. G-TEC nové Octavie bude možné kombinovat se 6-stupňopvým manuálem nebo 7-stupňovým DSG.
Už tradičně je Škoda spojena se sloganem Simply Clever. I v tomto případě nabídne hned několik gadgetů. Samozřejmostí je škrabka na víku hrdla nádrže, deštník ve dveřích či komfortní víko nádobky na ostřikovače. Kromě toho se nově dočkáme i místa na odkládání metličky na sníh ve dveřích řidiče. Další novinkou pro Octavii bude i Spací paket či místo na odkládání smartphonů pro cestující sedící na zadních sedadlech. Jak je již výše zmíněno, za příplatek bude možné mít na palubě až 5 USB-C konektorů. Dva z nich se nacházejí vpředu, dva vzadu a jeden na stropě u vnitřního zpětného zrcátka, který bude pro mnohé sloužit k napájení kamery černé skříňky. Premiéru si odbude i komfortní plnící hrdlo nádrže na AdBlue, které umožní nádobku naplnit také pomocí hadice určené pro nákladní auta.
Octavia bude zpočátku dostupná ve verzích Active, Ambition a Style. V průběhu roku 2020 se dočkáme i masivnější verze Scout či sportovní RS. Cena a dostupnost na jednotlivých trzích bude oznámena v průběhu příštích týdnů.
« Reportáž: Partr-Sev.en Commodities Rally Vsetín 2019 Test BMW X4 M40i. Atlet v převleku »