tesla-model-3-long-range-40

Sliby o robotaxících byly jen zástěrka: Musk chtěl prodávat drahé ojetiny

21. 5. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Společnost Tesla tiše ukončila svou dlouholetou politiku pronájmu, která americkým zákazníkům bránila odkoupit si vozidlo po skončení leasingu. Oficiálním důvodem bylo, že tato auta měla být základem flotily autonomních robotaxíků. Ve skutečnosti je ale Tesla jednoduše prodala jiným zájemcům – často za vyšší ceny, než by za ně zaplatili původní nájemci. Celé to působí jako další z marketingových manipulací Elona Muska, který opakovaně sliboval blížící se éru robotaxíků. Ta se však dosud nenaplnila – Tesla byla předběhnuta jinými společnostmi. A to už hraničí s klamáním investorů.

Tato politika, zavedená v roce 2019, byla od počátku kontroverzní. Elon Musk tehdy oznámil, že chce mít po skončení leasingu auta zpět, aby z nich vybudoval základ budoucí sítě robotaxíků. Tvrdil, že už v roce 2020 bude po silnicích jezdit milion takových vozů. To se ale nestalo. Namísto futuristické vize nastoupil tvrdý obchodní model. Tesla modernizovala ojetá auta pomocí softwarových aktualizací – například přidáním funkce „Full Self-Driving“ za 8 000 až 15 000 dolarů – a následně je prodávala za vyšší ceny, než za jaké by si je mohli odkoupit původní zákazníci.

Jeden ze zdrojů označil tuto taktiku za způsob, jak „uměle navyšovat ceny“ ojetých vozidel. I přesto, že zákaz odkupu byl v rozporu s běžnou leasingovou praxí a také s informacemi uvedenými na webových stránkách Tesly, společnost na tomto přístupu roky stavěla a dlouhodobě udržovala mezi investory iluzi rychlého pokroku v oblasti autonomní technologie. Tato iluze pomáhala držet cenu akcií Tesly vysoko a zajišťovala jí pozici nejhodnotnější automobilky světa – přestože robotaxíky Tesly ve skutečnosti neexistují a jiné firmy už jsou v této oblasti dál.

Joe Mendenhall, bývalý nájemce Modelu Y, si v rozhovoru pro agenturu Reuters postěžoval, že mu zaměstnanci Tesly tvrdili, že jeho auto bude sloužit jako robotaxík. Později zjistil, že ho Tesla jednoduše prodala. „Lhali mi do očí,“ řekl. Další bývalý zaměstnanec, Michael Minick, který byl propuštěn při loňské restrukturalizaci, potvrdil, že flotila robotaxíků byla jen záminkou. Pro Teslu byla tato politika mimořádně výhodná během pandemie, kdy byl nedostatek nových aut a jejich ceny stoupaly. Dnes však, kdy zájem o ojeté Tesly klesá, se musela přizpůsobit.

V listopadu 2023 Tesla oznámila, že od zákazu odkupu ustupuje. Na sociální síti X zveřejnila zprávu, že „odkup leasingu je opět možný“. Bez omluvy, bez vysvětlení. Tesla už dnes není v tak silné pozici jako před třemi lety. Analýza společnosti CarGurus, která se zabývá prodejem a sledováním cen ojetin, zjistila, že průměrné ceny ojetých Tesel klesly za poslední rok o 7,6 %, zatímco průměrný pokles u všech značek činil jen 0,8 %. Ceny modelu Cybertruck se dokonce za rok propadly o 46 %, Model Y zlevnil o 14,1 %.

Některým zákazníkům ale zrušení zákazu odkupu ani pokles cen ojetin nic nemění. Marshall Distel, dopravní plánovač z Vermontu, si v roce 2023 pronajal Model 3. Z leasingové smlouvy pochopil, že auto bude muset po skončení smlouvy vrátit, a už tehdy si myslel, že možnost odkupu by pro něj byla lepší. Dnes už ale o koupi auta od Tesly nestojí – vadí mu aktivity Elona Muska, například jeho blízkost prezidentovi Donaldu Trumpovi, které mnohé spotřebitele odrazují. „Miluju to auto, jen se mi nelíbí, co se děje kolem Elona Muska,“ říká Distel. „S Teslou už nechci mít nic společného.“

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz