xiaomi-su7-incident-cina-marec-2025-clanokw

Smrtelná nehoda Xiaomi SU7 si vyžádala tři oběti. Je na vině autopilot? Model měl problémy už v minulosti

6. 4. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Zdá se, že s autopilotem nemá problém jen Tesla. V Číně má totiž za sebou vážnou nehodu elektrický sedan Xiaomi SU7. Stala se na rozkopané dálnici. Tento model měl navíc v minulosti problémy se slabými brzdy, které způsobily nehodu testovacích jezdců.

Čínský elektromobil Xiaomi SU7 vyvolal po svém loňském představení doslova šílenství. Stačilo pár hodin a automobilka měla v rukávu více než 100 000 objednávek. Jednoduše, elektrický sedan ohromil a dosud si užíval jen slávu. Jeho kouzlu podlehl dokonce i šéf Fordu Jim Farley. První vážná nehoda s aktivovaným autopilotem mu však může přistřihnout křídla. K incidentu došlo 29. března přibližně ve 22:44 na dálnici Dezhou–Shangrao v provincii An-chuej v Číně. Počáteční zprávy na čínských sociálních sítích tvrdily, že vozidlo po srážce začalo hořet, přičemž nebylo možné odemknout dveře, což mělo bránit úniku. Nehoda si rychle získala pozornost jako první veřejně nahlášená smrtelná nehoda týkající se vozidla Xiaomi.

V reakci na rostoucí obavy veřejnosti vydalo Xiaomi 1. dubna podrobné prohlášení, které poskytlo komplexní časový harmonogram nehody na základě údajů předložených policejním vyšetřovatelům. Podle vyjádření Xiaomi se SU7 pohybovalo rychlostí 116 km/h v režimu autopilota NOA (Navigation on Autopilot), když se přiblížilo ke stavební zóně. Jízdní pruh byl v tomto úseku uzavřen svodidly a doprava přesměrována do opačného jízdního pruhu. Systém rozpoznal překážku, vydal výstrahu a začal zpomalovat. Řidič poté převzal manuální řízení, pokračoval v brzdění i řízení, ale nedokázal nehodě zabránit. SU7 nakonec narazilo do betonové bariéry při odhadované rychlosti 97 km/h.

Po nárazu se automaticky aktivoval systém nouzové reakce Xiaomi. Společnost okamžitě kontaktovala registrovaného majitele vozidla, který potvrdil, že auto v té době řídil někdo jiný. Cestujícím ve vozidle byla zaslána tísňová volání a vyslána záchranná služba, která dorazila na místo kolem 23:00. V souvislosti s tvrzeními o nefunkčnosti dveří zástupci Xiaomi pro China News Weekly objasnili, že všechny čtyři dveře jsou vybaveny mechanickými nouzovými klikami umístěnými v oblasti odkládacích prostor. Tyto kliky fungují mechanicky a dokážou otevřít dveře, i když je baterie poškozená nebo vybitá.

Společnost Xiaomi tvrdí, že ihned po nehodě byl vytvořen speciální vyšetřovací tým, který 30. března odcestoval do Tonglingu, aby spolupracoval s policejními orgány. Společnost se zavázala pomoci rodinám obětí a zachovat transparentnost během vyšetřování. Po oficiálním vyjádření Xiaomi cena akcií Xiaomi Group během obchodování klesla o více než 5 %. Podle časové osy zveřejněné automobilkou je zřejmé, že výstraha před nebezpečím přišla příliš pozdě na to, aby měl řidič šanci včas zareagovat. Na správnou reakci měl zhruba dvě sekundy.

S podobnými problémy bojuje i americká Tesla, jenže ta na rozdíl od Xiaomi používá pro mapování okolí výhradně kamery. SU7 je vybavené i dalšími senzory. Ze snímku shořelého vraku není zřejmé, zda konkrétní exemplář disponoval i laserovým radarem, tedy lidarem. Spíše se ale zdá, že ne. I kdyby však přítomen byl, havárii by to nemuselo zabránit. Proces předání řízení řidiči je totiž jednou ze „zákeřností“ autopilotů. Převzetí trvá poměrně dlouho, zejména pokud řidič nevěnuje pozornost provozu. V případě nebezpečí může být přitom každá ztracená sekunda osudná. I proto se většina seriózních automobilek nežene do vyšších úrovní autonomního řízení a zůstává u stupně SAE 2, což je jen kombinace adaptivního tempomatu a udržování v jízdním pruhu s podmínkou držení rukou na volantu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz