bmw-330i-g20-8

Test BMW 330i M Performance. Sportovní sedan je zpět, ale už není pro každého

15. 8. 2019 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Podvozek: 90%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 90%

Trojkové BMW je zpět jako sportovní sedan, kterému se z konkurence jízdně blíží maximálně modernizovaný Jaguar XE. No a motoru 30i není reálně, co vytknout a v rámci svého segmentu patří na absolutní špičku. Při výběru svého auta si dobře promyslete specifikaci a ideálně se s každou verzí projeďte. Rozdíl mezi M Sport paketem a standardním autem je totiž veliký.

Verdikt:

Může to znít jako klasické novinářské klišé nebo hláška z marketingové prezentace, jenže přesně tohle vystihuje novou řadu 3 nejlépe – návrat ke kořenům. BMW si získalo svou přízeň díky sportovnímu DNA, které bylo součástí každého modelu. Bylo jedno, jestli je to limuzína, sedan nebo coupé – auta mnichovské značky vždy udávala směr v dynamických vlastnostech. Jenže poměrně nedávno nastal zlom a předchozí generace řady 3 (f30) razantně změnila směr. Najednou pro ni byl primární komfort a sportovní zaměření šlo stranou. Museli jste sáhnout po modelu vybaveným M sportovním paketem nebo ještě lépe, M Performance.

BMW nemohlo nářky přeslechnout a u nové generace se opět zaměřilo na svou tradici – postavit vytříbený sportovní sedan. Přesně to splnili. BMW změniloodklon kol, použilo hydraulické dorazy tlumičů, karoserie i šasí je mnohem tužší a vyvážení hmotnosti je přesně 50:50. Novinka je oproti předchozí generaci o 85 mm delší, na šířku má více o 16 mm, rozvor náprav byl prodloužen o podstatných 41 mm. Zároveň narostl rozchod kol o 43 mm vpředu a o 21 mm vzadu, hmotnost je v závislosti na motorizaci až o 55 kilogramů nižší.

3

Z profilu má nová trojka stále tradiční tvar se zalomeným bočním oknem, ale výrazně se zkrátil zadní převis karoserie. Ta je zaměřena na ostře řezané linie. I tady najdeme velké ledvinky vepředu, ale nejsou tolik výrazné jako u větších modelů. BMW je navíc konečně nabízí i v černé barvě. Vidíte ty vlnky pod předními světly? Jasně odkazují na E46, která je měla jako první trojka. Design je sice subjektivní vjem, ale nová řada 3 vypadá opravdu parádně.

Zákazník si navíc auto může přizpůsobit prostřednictvím několika výbavových linií.  Konkrétně jde o varianty Avantgarde, SportLine, LuxuryLine a M Sport. Komu by to bylo málo, ten si může vybrat z programu M Performance. Přesně tím byl vyšperkován i tento testovací kus. Jedná se o splitter předního nárazníku, nádherná 20″ kola, karbonové zrcátka, zadní difuzor a spoiler ze stejného materiálů a nástavce prahů. Základem je M paket, který nabízí sportovní adaptivní tlumiče snižující světlou výšku o 10 mm. Výsledkem je velmi působivé a přitažlivé auto, které podtrhuje i modrá barva Portimao Blue.

8 4

Velký posun zaznamenal také interiér. Díky větším rozměrům auta je mnohem prostornější a nabízí výbavu, která byla dříve dostupná jen od větší řady 5 dále. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej, ve vrcholné verzi také přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″ a nechybí ani hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje. Nechybí ani nejnovější infotainment systém ID7, který si zachovává svou intuitivnost a patří právem na vrchol v automobilovém průmyslu.

g20_8
g20_7

Zajímavostí je přesunutí startovacího tlačítka k řadící páce a kolem ní je nové prostředí ovladače iDrive. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí.

Pojďme za volant. Mezigeneračně se řada 3 změnila opravdu výrazně a bude hodně záležet na konkrétní motorizaci a specifikaci. U prémiových aut je velmi jednoduché, že na základě zvolené příplatkové výbavě, jezdí auto výrazně jinak, než to samé sousedovo. Největší rozdíl dělá paket M Sport, adaptivní tlumiče nebo třeba sportovní variabilní řízení. Všechny tyto prvky mělo testované auto, které bylo navíc doplněno o opravdu velká kola s miniaturním profilem pneumatiky. Výsledkem je jízdní projev, který nebude pro každého.

5

Obávám se, že předmět nářků se u nové generace otočí přesně naopak. Jestliže si lidé dříve stěžovali na příliš nevýrazné a komfortní svezení, teď budou naříkat nad tuhostí a ostrostí podvozku. Trojka vám dá vědět o každé nerovnosti a občas se neubrání mírnému odskoku. Jako bývalý majitel E46 jsem dokonce zaznamenal návrat jedné tradiční vlastnosti – ve vyjetých kolejích vás vůz tahá za volant. Problém nastává na opravdu špatné silnici, kdy si přední náprava nezvládá poradit se sérii nerovností a ztrácí kontakt s vozovkou. Pozor, není to nic strašlivého a na vině je především silnice. Na krásném povrchu funguje podvozek špičkově. Neubráním se však konstatování, že dvacítky jsou na toto auto prostě moc. Zůstaňte u menšího rozměru s trochou větším profilem gumy a bude vše v pořádku. Za krásu se holt platí daň.

Jak sem již zmínil, podvozek bude ovlivněn koncovou specifikací. Jezdil jsem i naftovou 320d xDrive, která nebyla vybavena M Sport podvozkem a to mělo výrazně jiný jízdní projev. Podvozek byl sice tužší, ale krásně filtroval nerovnosti a kopíroval povrch silnice. Volba je tedy na vás.

2

Vrátím se k testovanému modelu, který mě potěšil variabilním sportovním řízením. Poprvé u této značky fungovalo podle mých představ. Účinem měnilo zcela logicky a nechyběla mu požadovaná strmost a příjemný odpor. Auto na něj navíc velmi ochotně reaguje. Trojce se také vrátila hravost. Umí házet zadečkem na požádání a v driftu jde nádherně udržet plynem a korekcí volantem. Sportovní sedan a radost z jízdy je zpět!

K osmistupňové převodovce ZF nelze mít výhrady. Je to nejlepší skříň na trhu a řadí naprosto ukázkově. I ta byla modernizována – oproti F30 dostala kratší nižší stupně, větší rozsah převodů, lepší tlumič torzních kmitů a optimalizované propojení s ostatními systémy vozu.

7

Zbývá nám motor. Skalní fanoušci přestanou omdlívat, že to je čtyřválec, který nese legendární jméno 330i. Je to v podstatě jedno, protože BMW šestívalec stále nabízí, takže není, co řešit. Pod kapotou testovaného modelu se nachází čtyřválcový dvoulitr dopovaný TwinScroll turbem poskytující výkon 190 kW a kroutící moment 400 Nm. Díky dvoukomorovému turbu má minimální prodlevu, výbornou reakci na plyn a také se nechá točit až k hranici 7.000 otáček za minutu. Výhody jsou pak zejména v dostupnějším výkonu, vždyť maximální točivý moment je dostupný už od 1.550 otáček. Pohonná jednotka má hliníkový blok, časování ventilů Double-VANOS, variabilní zdvih ventilů Valvetronic a přímé vstřikování HPI se solenoidovými vstřikovači. Technický pokrok je tak zcela neoddiskutovatelný.

Motor má výrazný zvuk, což je dáno aplikací sportovního výfuku a sání. Převodovka pak v nejvyšším režimu Sport+ při odřazení ve vysokých otáčkách poskytne umělý kopanec. Efektní. Motor je to tedy dobrý, nicméně od označení 30i byste čekali něco víc a tím je charakter. V tomto případě si myslím, že BMW mělo zůstat u předchozího názvu a nechat marketing stranou – fanoušek značky má pod legendárním názvem zafixované něco úplně jiného a z toho pramení i jeho očekávání.

5

To jsou však jen malichernosti. Trojkové BMW je zpět jako sportovní sedan, kterému se z konkurence jízdně blíží maximálně modernizovaný Jaguar XE. No a motoru 30i není reálně, co vytknout a v rámci svého segmentu patří na absolutní špičku. Při výběru svého auta si dobře promyslete specifikaci a ideálně se s každou verzí projeďte. Rozdíl mezi M Sport paketem a standardním autem je totiž veliký.

Plusy

– Vzhled
– Jízdní vlastnosti
– Automatická převodovka
– Odhlučnění
– Spotřeba
– Kvalita zpracování

Minusy

– Ceny příplatků
– Zvuk čtyřválce ve vyšších otáčkách
– Jízdní komfort

Základní cena modelu / motorizace:
978 900 Kč (320i) / 1 084 200 Kč (330i)
.

« »