_MG_2430a

TEST BMW 520d F10

26. 10. 2010 • BMW, Testy

Řekněme si to hned na začátku – nová pětka je jednoduše nádherné auto! Pryč jsou neobvyklé tvary předchozí generace, která ještě byla vytvořena pod taktovkou Chrise Bangla. Současná generace se tak vrací ke klasickým tvarům modelu E39 přičemž je kombinuje s novodobou tváří portfolia BMW. Přestože je auto elegantnější než dříve tak mu zůstal nádech klasické agresivity, na kterou jsme u mnichovské značky byli vždy zvyklí a jako celek to prostě funguje dokonale.

YouTube Preview Image

A pokud čekáte, že dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel bude pro limuzínu této třídy neadekvátní tak rovnou říkám, že lepší základ pětka ani dostat nemohla! 184 koní (135 Kw) a 380 Nm s ní i přes její váhu 1520 kg dokáží slušně pohnout a nedostatek výkonu nepocítíte ani na dálnici ve vyšších rychlostech. Do 200 km/h navíc vůz zrychluje velmi pružně! Pokud jste svůj hledáček zaměřili na limuzínu vyšší střední třídy a chcete kombinaci dobré dynamiky a příznivé spotřeby, je 520d ideální volba! Více výkonu totiž v běžném provozu opravdu nevyužijete a navíc 2.0d je silná i při předjíždění. Přichází tedy otázka jestli si nepřiplatit za další dva válce navíc a nepořídit rovnou 525d nebo legendární 530d. Ty nabídnou vyšší výkon a rychlost, lepší akceleraci (kupříkladu ve zrychlení 0-100 km/h – 8,1 s vs. 7,2 vs. 6,3 s a samozřejmě i v pružnosti), ale také vyšší hmotnost v řádu desítek kilogramů a více než o jeden litr horší kombinovanou spotřebu paliva.

bmw f10 520d 1 Test BMW 520d   Nadprůměrný základ

Převodovka ZF s osmi stupni zaslouží samostatnou kapitolu. Rychlostí řazení i zpřevodováním totiž v podstatě dostihla sportovněji založené dvouspojkové převodovky, ale co se komfortu při rozjezdu týká, zůstává hydrodynamický měnič jasně lepší volbou. Automatický režim funguje dokonale. Rozjezdy jsou měkké, ale když přišlápnete akcelerátor více, dere se auto s velkou chutí dopředu už v nízkých rychlostech. Komfort řazení v koloně je stejně vysoký, jako méně problematické přeřazování za jízdy.

Množství převodových stupňů rozhodně řídicí jednotce hlavu nemate. Při pozvolném rozjezdu se řadí relativně brzy a celkem svižně, ale vzhledem k neznatelným vnějším projevům řadicích procesů to je řidiči i posádce vlastně jedno, protože převodovka rozhodně svou činností neobtěžuje.

Co je asi nejdůležitější u vozu tohoto formátu jsou reakce na náhlé sešlápnutí plynu. Tzv. kick-down funguje skoro tak hbitě jako u dvouspojkových ústrojí. Automat v BMW bez velkých okolků dokáže přeřadit z osmičky na dvojku (!), když po autě zrovna chcete akceleraci z městské padesátky na mimoměstskou stovku.

A co podvozek? To je další z mnoha věci, ve kterých je současná generace řady 5 uplně jiná než její předchůdce. Ten byl totiž hodně tvrdý, což na tomto segmentu vzbudilo nežádoucí reakce. Nová pětka tak bourá veškeré tradice a zaměřuje se prioritně na jízdní komfort s nepatrným akcentem sportovnosti, který je však dán koncepcí automobilu s pohonem zadních kol a motorem uloženým pod přední kapotou. Podvozek tak skvěle funguje na dobrých silnicích, kdy se opravdu cítíte jako v bavlnce, ale problémy nastanou hned, jakmile se kvalita povrchu sníží. Zejména ve městech nás pak vůz nepříjemně překvapil přenosem hluku rázů od obou náprav. Bylo to opravdu dost rušivé. Na druhé straně velkou pochvalu si pak zaslouží odhlučnění interiéru – pokud pětce nešlapete výrazně na krk, tak neslyšíte vůbec nic, jen příjemný šelest vzduchu a náznak zvuku motoru. Technickou vyspělost dieselových motorů BMW potvrzují také situace, kdy motor dostanete do vyšších otáček, zde totiž překvapí velmi kultivovaným chodem a zejména zvukem blížícím se svým benzínovým ekvivalentům. Na trhu není jiný výrobce, který by nabídl lepší naftový motor a to berte prosím jako fakt.

bmw f10 520d thu2 Test BMW 520d   Nadprůměrný základ

Určitě doporučujeme připlatit a zaškrtnout v nabídce položku Adaptive Drive, díky které si bude moci volit nastavení podvozku dle vašich aktuálních potřeb. I tak však nastavení zůstane adekvátní segmentaci vozidla. Pokud s pětkou pojedete na limitu, připravte se na výraznou nedotáčivost, houpavost a odskakování podvozku na nerovnostech. Pokud jste sportovně založený řidič, určitě počkejte na M paket, který bude obsahovat také sportovní podvozek a tento “nedostatek” vyřeší. I se standartním podvozkem je vůz stabilní a rychlá jízda mu opravdu nedělá žádný problém.

Velkou změnou k lepšímu je interiér, který prošel opravdu kompletní obměnou a je kombinací palubní desky řady 7 a větší sestřičky 5 GT. Kvalita a zpracování interiéru vrací BMW opět do první ligy. Materiály jsou zejména opticky přitažlivější a slícování je téměř dokonalé. Dlouholetého příznivce značky také potěší, že středová konzole je opět decentně natočená k řidiči. Za zmínku také stojí podsvícení večer, kdy se celým interiéru rozprostírá příjemné oranžové světlo díky trubicim umístěných po celé šířce interiéru. Jistě oceníte také kvalitu sedadel která neznaji kompromis a maximálně vás budou hýčkat. Jediným mínusem v rámci interiéru tak zustává jeho stísněnost zejména pro posádku na předních sedadlech, kde budete často v kontaktu se středovým tunelem.

bmw f10 520d thu3 Test BMW 520d   Nadprůměrný základ

Stejně jako komfortně naladěný podvozek je na tom i řízení. Zapoměňte na klasicky tuhý a upovídaný volant, ten nemá v této třídě své místo. Zpětná vazba je tak slabší a převod jde pěkně zlehka, ale stále patří k tomu nejlepšímu na svém segmentu. A upřímně, kdo by chtěl na dlouhé cestě bojovat s tuhým řízením?!

Plusy

  • Silný, kultivovaný a úsporný motor
  • Rychlá automatická převodovka
  • Příkladné jízdní pohodlí
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Výborné jízdní vlastnosti a pocit obratnosti
  • Dobré manévrovací schopnosti a strmost řízení
  • Spotřeba
  • Vzhled
  • Image

Minusy

  • Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
  • Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
  • Horší absorpce ostrých rázů
Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1900
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.3 / 6.2
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1520 / 610
Rozměr pneu: 245/45 R18,  275 / 40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4899
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1464
d) rozvor (mm): 2968
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1627
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: s výhradami
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz