bmw-f-900-xr-22

Test BMW F 900 XR

28. 7. 2020 • Motocykly, Novinky

BMW na střední třídu sportovně cestovních motocyklů soustředí v posledních letech hodně své energie, předpovídá jí velkou budoucnost a vidí mezi zákazníky vzrůstající zájem. Na tuto kategorii proto útočí se svojí novinkou F 900 XR. V případě tohoto modelu mají našlápnuto více než dobře.

F 900 XR na první pohled působí velmi štíhlým a lehkonohým dojmem. Agresivní design přední kapotáže vzbuzuje více sportovní než cestovní dojem. Po usednutí za řídítka mě mile překvapí jízdní pozice, která je nastavena přesně do mezipolohy. Můžete na ní sedět v pohodlně vzpřímené cestovní pozici, ale zároveň si najdete i trochu sportovní posez. Řídítka mají ideální šířku, nohám nic nepřekáží a sedlo je příjemně měkké.

bmw-f-900-xr-2

Dvouválcový řadový motor, který už známe z jeho nahatého bratříčka F 900 R, jsme si oblíbili už při testování v minulosti. Líbí se nám jeho jadrný zvuk, který je výrazný a nezaměnitelný v celém spektru otáček. Je neskutečně agilní, netrpí vibracemi, má velkou chuť do otáček a z cestovního tempa vás dokáže vytrhnout do sportovního šílenství v jediném okamžiku. V kombinaci s quickshift řazením, kdy se jen držíte pevně řídítek a kopete kvalty bez spojky, je o zábavu ihned postaráno. K dispozici máte jízdní režimy jako například RAIN, ROAD nebo DYNAMIC. Menší rozdíl na odezvu plynu mezi nimi samozřejmě je, ale nečekejte pocit, jako by vám někdo pod zadkem ve vteřině prohodil motor. Velmi příjemné je, že jednotka netrpí klasickým dvouválcovým cukáním, odpustí vám v pomalejších rychlostech při proplétání městem klidně o dva kvalty výš a z přidání plynu se vcelku plynule posbírá.

K podvozku nemáme žádné výhrady. Celkově se tovární nastavení velmi povedlo. Přední upsidedown vidlice sice není nastavitelná, ale její projev je výborným kompromisem. Nemusíte se bát žádného extrémního potápění, ani nepříjemných kopanců do řídítek na horší silnici. Zadní odpružení bylo v námi testovacím modelu vybaveno systémem Dynamic ESA, kde můžete volit z režimů ROAD a DYNAMIC. Tady jsou rozdíly v režimech už o poznání větší než u nastavení motoru.

bmw-f-900-xr-19

Režim ROAD je výrazně komfortnější, ale i přesto netrpí houpáním a režim Dynamic je o poznání sebejistější při sportovní jízdě, přesto vám však pozadí nenakope. Je fajn mít takové vychytávky a přepínat podle momentální nálady a povrchu. Na podvozku bych prostě nic neměnil. BMW se v tomhle případě povedlo najít ideální poměr mezi cestovním a sportovním chováním. K brzdám nezbývá, než BMW také pogratulovat. Jejich dávkování je naprosto přesné. Jedná se o vyloženě milimetrovou hodinářskou práci, poslouchají na slovo, umí být jemné a hodné, ale taky pekelně ostré. Tak, jak zrovna potřebujete.

Plexi je nastavitelné do dvou poloh páčkou opačně umístěnou na pravé straně, kdy při její manipulaci musíte sundávat ruku z plynu. Ve spodní poloze dostanete téměř “naháčovské” proudění vzduchu a v horní poloze vám už rozhazuje vzduch o pořádný kus výš. S mojí výškou 190 cm bych ale potřeboval ještě pár centimetrů přidat, abych se turbulencím vyhnul úplně. Zrcátka mají dobrou pozici, za jízdy nijak nevibrují a výhled je v nich opravdu velmi dobrý. TFT displej je už u BMW také zažitou klasikou. Do jeho grafiky, odezvy, funkcí a zobrazení na slunci jsme se už natolik zamilovali, že nám už u ostatních značek voní máloco. Je to naprostý vrchol současných moto palubek.

bmw-f-900-xr-15

Někomu by mohla v případě F 900 XR vadit o trochu menší nádrž o objemu lehce přesahující 15 litrů. Se spotřebou mezi 5ti a 6 ti litry, závislými na stylu jízdy, se dostanete na akční rádius kolem 300 kilometrů. Pro někoho je to až až a rád ocení odpočinek na benzínce s kávou. Pro cestovní nomády by to ale mohlo znamenat málo a ve větších pustinách s malým počtem benzínek způsobit vrásky na čele. Tempomat je pro cestovatele naprostou nutností. Krásně a logicky se ovládá na levém řídítku. Vše je integrováno v jednom ovladači a jeho používání není otravné. Setkal jsme se s tempomaty nesmyslně použitými na pravém řídítku, nebo rozděleným do několika tlačítek.

bmw-f-900-xr-7

BMW F 900 XR je opravdový silniční univerzál. Pohodlně vás převeze celou Evropou i do práce za rohem. Kdykoliv je připraveno vám stříknout dostatečnou dávku adrenalinu do žil v horských serpentinách. Jeho motor je dvou tváří. Dokáže být klidným průvodcem při pomalém objevování krajiny, neúnavným dříčem při hltání dálničních kilometrů a v neposlední řadě i pankáčem vyzývajícím vás k trochu divočejší párty.

.

« »