bmw-m135i-8

Test BMW M135i xDrive

2. 1. 2020 • BMW, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 90%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 80%

Ve výsledku je M135i velmi rychlé a efektivní nářadí s příjemným motorem a čitelnými jízdními vlastnostmi. Mimo zasněžené silnice ale zapomeňte na zábavu za volantem. Dostat M135i do přetáčivého smyku je prakticky nemožné. Na druhou stranu se nyní jedná o velmi komplexní a uživatelsky přívětivější vůz s lepším vnitřním prostorem a komfortnějším, respektive dospělejším, jízdním modelem.

Verdikt:

Nové BMW řady 1 pokračuje v úspěšném příběhu, který napsaly dvě předchozí generace tohoto automobilu. BMW svou charakteristickou dynamiku a elegantní sportovní design v kategorii prémiových kontaktních vozů poprvé představilo v roce 2004. Druhá generace, představená v roce 2011, se vyznačovala novými svěžími akcenty a mohutnější přední částí, boky i zádí, což v roce 2015 ještě více zdůraznila nově tvarovaná BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek, větší nasávací otvory, nižší světlomety a nová zadní světla. Druhá generace BMW řady 1 se těšila velké oblibě zejména v Evropě, když v roce 2018 bylo 80 % zákazníků právě ze „Starého kontinentu“.

Největšími trhy byly Německo (přibližně 25 % prodejů) a Velká Británie (více než 20 %), následované Itálií, Francií a Japonskem. Koncem roku 2018 překonalo BMW řady 1 hranici 1,3 milionu zákazníků, což posílilo postavení tohoto vozu jakožto důležitého velkosériového modelu značky BMW.

4 3

Třetí generace kompaktního modelu zůstává vstupní branou do světa prémiových vozů BMW a zaměřuje se na mladší generaci zákazníků, pro něž je nyní racionálnější nabídkou než v minulosti. Vzhledem k tomu, že zákazníci u předchozích generací volili spíše méně výkonné verze, u nichž nelze vlastnosti pohonu zadních kol zcela využít, a vyžadovali přitom více vnitřního prostoru, došlo u třetí generace ke změně koncepce. Výchozím uspořádáním je nyní napříč uložený motor a pohon předních kol, který může doplnit aktivní pohon všech kol BMW xDrive. Prostor narostl z původních 1765 na 1799 milimetrů a zvýšení na hodnotu 1434 milimetrů (+13 milimetrů). Zavazadlový prostor narostl z dřívější hodnoty 360 na 380 litrů. Příjemným bonusem je i redukční dieta o třicet kilogramů. Změna koncepce s sebou přináší i výhodnější ceny.

S přechodem na pohon přední nápravy se váže i další podstatná změna, kterou skalní příznivci zřejmě opláčou. Nová jednička se bude nabízet maximálně se čtyřválci. Zadokolkový řadový šestiválec je navždy minulostí. Pod kapotu nyní nalezneme výhradně tříválce nebo čtyřválce spalující buď benzín nebo naftu. To se týká i prozatím vrcholné motorizace M135i, kterou máme v tomto testu. Nutno podotknout, že platforma pochází původem od MINI a to rozhodně není na škodu. V rámci své koncepce to jsou jedny z nejlepších vozů pro řidiče. Motor v malém “mku” je tedy totožný třeba s aktuálním Clubmanem JCW.

6

Nad přední nápravou najdeme dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec. Nové je větší turbo, ojnice, písty, kliková hřídel byla zesílena, stejně tak chlazení, nové jsou vstřikovače a spousta další úprav. Výsledkem je prakticky kompletně nový motor, který produkuje 306 koní a 450 newtonmetrů dostupných v rozmezí 1750-5000 otáček za minutu. Model M135i je k dostání pouze s pohonem všech kol xDrive, který je ale doplněn o sportovní diferenciál Torsen na přední nápravě. Ten pomáhá eliminovat nedotáčivost.

M135i to v očích fanoušků rozhodně nemá jednoduché. Sám občas rád vzpomínám na zážitky z jízdy v první generaci 135i Coupé a nespočet jízd v druhé generaci M135i a později M140i. Novinka však vsadila na skvělý motor, který je mezi dvoulitrovými čtyřválci už dlouho na špičce. Má skvělou odezvu na plyn, razantní nástup výkonu a poměrně slušný zvukový doprovod. Auto je s ním také velmi rychlém vždyť akcelerace na stovku zabere jen 4,8 vteřiny. Problémem je jen absence charakteru, sametovosti a zvukového doprovodu šestiválce. Naopak slušná je spotřeba, kdy se klidně dá jezdit lehce nad 6 litrů. Pokud za to vezmete, počítejte s odběrem kolem 13 litrů.

8

M135i si nekoupíte už ani v manuálu, jedinou volbou zůstává osmistupňová automatický převodovka, která ale řadí velmi dobře, plynule a rychle. K ní nemám rozhodně žádnou výtku a pro většinu řidičů je to mnohem lepší volba. Pohon xDrive umí rozdělit hnací sílu až do krajní hranice 50:50 mezi obě nápravy. Z toho je vám zřejmě jasné, že nemůžete čekat přetáčivý charakter jako u minulé generace, i tak však tento pohon funguje výborně. Jednička je dlouho neutrální a nabízí opravdu velkou porci efektní přilnavosti. Po překročení limitu pak vůz plynule přejde do mírné nedotáčivosti, která může být velmi lehce potlačena správnou korekcí.

Řízení je mnohem přesnější a zejména strmější než u minulé generace. Auto ihned následuje volant. Tady je DNA britských miňáků jasně cítit. Do zatáček se auto vrhá s obrovskou chutí a je velmi agilní. Zcela minimální jsou náklony karoserie a auto má vskutku velkorysou přilnavost. Je to sportovní verze na velkých kolech s nízkým profilem pneumatik, takže počítejte s adekvátní tuhostí a zhoršenou filtrací nerovností. Ve městě to občas bylo na hraně, ale na druhou stranu musím BMW pochválit, že podvozek na rozbitých okreskách neodskakuje a drží se vozovky za každé situace.

2 1

Velkou změnou prošel i interiér, který si za vzor bere současný trend nejnovějších generací a je tak podobný třeba nedávno představené trojkové řadě. Stále si zachovává jednoduchou a pro BMW typickou architekturu, ale přidává mnohem lepší zpracování a kvalitu použitých materiálů. Veškeré ovládání jízdních režimů, asistentů a třeba i startování se přesunulo k řadící páce na středový tunel. Sedadla v rámci modelu M Performance nabízejí integrovanou hlavovou opěrku a výraznější design. Zacílení na mladší zákazníky je tu jasně cítit. Interiér nepůsobí tak technokraticky jako v novém ačku, nenabízí ani umělou inteligenci, ale je velmi útulný a ergonomicky perfektní.

Samozřejmostí je přítomnost nejnovější generace systémů konektivity, komplexního propojení vozidla, vnějšího prostředí a uživatele, a současně i nabídka pokročilých asistenčních systémů schopných částečně automatizované jízdy a automatického parkování.

7

Vnější design se proměnil také výrazně, ale jeho zhodnocení nechám na vás. Evoluční tvary jsou doplněny o velké ledvinky a ostřejší linie a prolisy v karoserií. Vůz je navíc kratší. U každé verze jsou standardem koncovky na obou stranách.

5

Ve výsledku je M135i velmi rychlé a efektivní nářadí s příjemným motorem a čitelnými jízdními vlastnostmi. Mimo zasněžené silnice ale zapomeňte na zábavu za volantem. Dostat M135i do přetáčivého smyku je prakticky nemožné. Na druhou stranu se nyní jedná o velmi komplexní a uživatelsky přívětivější vůz s lepším vnitřním prostorem a komfortnějším, respektive dospělejším, jízdním modelem.

Plusy

– Zpracování
– Vnitřní prostor
– Jízdní dynamika
– Podvozek
– Převodovka
– Spotřeba

Mínusy

– Jediná volba převodovky
– Zhoršený jízdní komfort

.

« »