DSC_0727

TEST BMW X3 xDrive35d M Paket – Zběsile rychlé SUV

2. 4. 2012 • BMW, Novinky, Testy

Motor: 100%

převodovka: 100%

Podvozek: 95%

zpracování: 95%

Praktičnost: 80%

Extrémně rychlé a schopné SUV, ale jen na silnici

Verdikt:

Nové BMW X3 je na trhu rok , a hned  se z něj stal prodejní hit a fronty čekající na výrobu svého objednaného auta se stále zvětšují. To by mělo znamenat, že BMW model X3 inovovalo opravdu precizně a dalo si záležet, aby se neopakovaly chyby z minulé generace X3, kterou jsme podrobili testu v roce 2009.

Předchozí generace byla klasickým autem typu “hate it or love it” a spousta lidí nemohlo vystát její laciný vzhled (před faceliftem) a zejména pak až příliš tvrdý podvozek – jet ve verzi s M paketem na 19″ kolech byl opravdu hodně divoký zážitek a zejména pak na dálnici D1. Tak či onak, právě X3 bylo zakladatelem nového segmentu premiových kompkatních SUV (SAV) a BMW si zaslouží pochvalu a obdiv za odvahu pustit se do něčeho nového, co dosud neexistovalo. X3 první generace i přes své dílčí nedostatky trhala koláče prodejů jako divá a konkurence se nestačila divit, ikdyž nejpreve si určitě klepali na hlavu, co to ten “Baworák” vypustil na trh. A tak vzniklo AUDI Q5, Mercedes-Benz GLK a další. Bez X3 by tento segment prostě neexistoval. BMW si tak při vývoji nové generace musel dát opravdu záležet a poučit se z veškerých nedostatků generace minulé, no a výsledkem je diametrálně jiná X3, než na jakou jsme byli celá léta zvyklí.

BMW X3 (F25) je tedy nejen uplně jiná designově, ale celkové naladění vozidla se teď posunulo směrem k maximálnímu možnému komfortu posádky v rámci segmentu SAV. Pryč je i tuhé upovídané řízení s hezkým feedbackem a nyní je řízení zaměřené hlavně na dobrou manévrovatelnost vozu a pohodlné ovládání. Stále však nabízí nejlepší komunikativnost na segmentu. Exteriér vozidla odkazuje na předchozí X3 jen decentně – zůstala například klasická “hokejka” zadního bočního okénka a podobně tvarovaný profil karoserie. Zbytek vozu je zcela přepracovaný tak, aby zapadal do současného portfólia značky – výrazné ledvinky, bílé LED kruhy Angel Eyes pro denní svícení a také trubicové diody zadních světel. Díky existenci modelu X1 se nová X3 také výrazně zvětšila do všech stran, což je dobře, jelikož se zvýšil jak komfort posádky tak i praktičnost modelu.

Nová X3 si vzala to nejlepší ze svých aktuálních bratříčků, a proto uvnitř najdete robustní palubní desku vymodelovanou ze špičkových měkčených materiálů, masivní středovou konzolu lehce natočenou směrem k řidiči, chytře rozmístěné a hezky zpracované ovládací prvky, luxusní dekory a za příplatek aktuální verzi systému iDrive. Díky tomu všemu se v nové X3 cítíte mnohem příjemněji, pohodlněji a luxusněji. Nenajdete tady jedinou stopu lacinosti, šlendriánství a už jenom kvůli tomu si novou X3 zamilujete. Zvlášť pokud máte laťku nastavenou vysoko. V tomto směru udělalo BMW obecně a konkrétně i nová X3 zase obrovský krok kupředu. Testovací exemplář byl navíc vybaven továrním M paketem   za 102.100 Kč, který X3 dostává ještě dále díky stylovým a funkčním doplňkům (sportovní podvozek, volič Perfomance Control, sportovní sedadla, sportovní podvozek, nárazníky, prahy…). X3 tak vypadá opravdu velmi velmi dobře a investici do tohoto paketu považuji tak trochu jako nutnost.

Ten pravý klenot se ale skrývá pod kapotou této X3. Tam totiž “dřímá” celohliníkový třílitrový dvěma turby přeplňovaný naftový šestiválec. Ten je navíc výlučně spojen s fenomenální automatickou osmistupňovou převodovkou ZF. Výkon motoru se zastavil na hodnotě 230 KW (313 koní) a točivém momentu 630 Nm. Ten je k dispozici hned od volnoběžných otáček. Pokud Vám ještě čelist nespadla dostatečně hluboko, tak věřte, že po zjištění času, za který se X3 dostane na stovku, Vám spadne až na zem. Trvá to totiž 5.8 sekundy, což je na SUV opravdu úchvatná hodnota, která ještě nedávno patřila do říše opravdu sportovních vozů. Tahle X3 je tak rychlejší než třeba MINI JCW, Clio RS Cup a vlastně než téměř vše, co na silnici potkáte. Tomu říkám pravý “sleeper!”

Jak je tomu u bavoráckých dieselů navíc zvykem, zcela je mu cizí pojem jako turbo díra, nebo nekultivovaný chod a zvuk. Motor v otáčkách zní až podezřele podobně svému benzínovému protějšku, má chuť jít do otáček a táhne naprosto monumentálně. V nízkých otáčkách o něm pro změnu vůbec nevíte. Odhlučnění kabiny je dokonalé. Zajímal by mě mnichovský recept, protože lepší diesely prostě neexistují. Jakmile Vás rychlá jízda a mohutná akcelerace přestane bavit (což nepřestane), tak stačí zvolnit a třeba při rychlosti 100 km/h točí motor pouze 1.400 otáček. X3 se svou hmotností přesahující 1800 Kg exceluje i ve spotřebě. V běžném kombinovaném provozu ani svižnou jízdou nepřekročíte hranici 9 litrů a ve městě pojedete mezi 9 a 10. Na dálnici při rychlosti 130 si řekne X3 o 7 litrů nafty na sto kilometrů. To je na takto rozměrné a silné auto opravdu špičková hodnota.

Jízda s novou generací BMW X3 je přijemná i díky skvělému odhlučnění. Posádku neruší hluk od podvozku a ten aerodynamický se dostavuje až ve vysokých rychlostech a to díky velkým zpětným zrcátkům. Sportovní M podvozek je ale nastaven stále tvrdě a to i v komfortním režimu. X3 je tak trochu stále napjata a čeká na akci, i když jedete na pohodu. Systém Variable Damper Control (variabilní nastavení tlumičů) dává řidiči možnost vybírat mezi nastavením Normal, Comfort, Sport a Sport + a v zásadě i jízdními styly. Nečekejte však, že se X3 bude na klikaté silnici držet sportovním sedanům střední třídy – stále je to SUV a vždy jim bude, ale je třeba uznat, že v rámci segmentu má nejlepší jízdní vlastnosti a to, co předvádí v zatáčkách občas rozum nebere. Náklony jsou nulové a vůz jde za volantem jako poslušná ovečka. Skvělý pohon všech kol xDrive navíc zajišťuje obrovský grip. X3 vyniká zejména v neutrálním chování a skvělé stabilitě v zatáčkách. Limit, který je opravdu hodně daleko se projeví mírnou nedotáčivostí – nic, co nejde ihned zkorigovat. Líbí se mi i odezva řízení, která po  aktivaci režimu Sport + začne komunikovat ještě více a řízení citelně ztuhne. Zlepší se i odezva na plyn a X3 je v tomto módu prostě řízená střela. Vůz díky klasickému hydrodynamickému měniči ukázkově rozjíždí a v městských kolonách hladce pohybuje i v nízkých rychlostech. Převodovka také velmi rychle reaguje na kick-down a v manuálním režimu řadí bez znatelných prodlev, velmi jemně a co je hlavní – nechá vám zařazený rychlostní stupeň dokud ho vy sami nezměníte! To není jinde samozřejmostí! V automatickém módu nedělá automat žádne chyby a cukání je pro něj cizím slovem. No a hlavně ta jeho rychlost!

Skvělý pocit z jízdy podtrhují sportovní M sedadla, která mají perfektní tvarování, možnost prodloužení sedáků (až na 580 mm), seřízení bočnic na opěradlech a možnost naklápění celého sedadla kolem příčné osy. Na předních místech je prostor plně srovnatelný s pětkovou řadou.  Poloha za volantem odpovídá vysokým standardům značky a potěší také naklonění středového panelu směrem k řidiči. Dobře se budou cítit i cestující vzadu, kde je pro ně dostatek prostoru ve všech směrech a zadní sedadla jsou také dobře tvarována.

Do terénu se s X3 vypravit můžete, ale určitě zapomeňte na lámání rekordů. Hezky vyjet na chalupu, trochu poškádlit pohon všech kol na polní cestě plné výmolů a louží, maximálně si zařádit na promáčené louce, ale tím to končí. K dispozici máte asistent pro sjíždění kopců a ten s automatem funguje přímo ukázkově, ale redukci tu opravdu nehledejte. I tak má X3 díky vysoké světlé výšce nadprůměrnou prostupnost mírným terénem a pohon všech kol xDrive patří k tomu nejlepšímu na trhu.

BMW si na nové generaci modelu X3 dalo opravdu záležet a výsledkem je velmi přijemný vůz, který kombinuje praktičnost, komfort, skvělé jízdní vlastnosti a nejmodernější technologie v sympatickém balení. Kdo hledá kvalitní, pohodlné, luxusní a v tomto případě velmi rychlé  SUV, může v klidu a míru zaběhnout ke svému dealerovi BMW složit zálohu. Zklamaný nebude!

Plusy

  • Výkonný a kultivovaný motor s nízkou spotřebou
  • Chování xDrive na silnici
  • Velmi dobré odhlučnění
  • Rychlá a komfortní automatická převodovka
  • Rozměry interiéru, objemný zavazadelník
  • Přirozená poloha za volantem, výborná sportovní sedadla

Minusy

  • Nízko položená sedadla vzadu, méně pohodlí na delších cestách
  • Po sklopení zadních opěradel nevzniká rovná plocha
  • Aerodynamický svist od vnějších zrcátek
  • Vysoké ceny za mnoho samozřejmých prvků výbavy

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 230 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 630 / 1500 – 2500
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 249
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 5.8 / 6.1
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 550 / 1600
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1925 / 590

 

 

 

 

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz