bmw-x6-m-competition-1

Test BMW X6M Competition: Hromovládce

23. 9. 2020 • BMW, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy, Videa

Motor: 100%

Podvozek: 85%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 85%

BMW X6M Competition je aktuálně to nejvíc, čeho je BMW schopné v kategorii SUV. Je to fascinující počin, jen se ale proboha nesnažte hledat jeho smysl.

Verdikt:

Nad smyslem existence tohohle auta by se dala vést asi dlouhá diskuze. Vlastně i nad designem. A nakonec i nad cenou. Tohle je prostě auto, které budí rozruch snad ve všech ohledech. A tak by to u výjimečných aut mělo být. Můžete je milovat, můžete je nenávidět, ale nesmějí vám být jedno. A X6M Competition vám jedno nebude, to vám garantuji. Taková demonstrace síly se jen tak nevidí.

BMW X6 se představilo už před dvanácti lety, kdy šlo o prvního zástupce kategorie SUV kupé. Označení kategorie je možná nesmyslné, ale ukázalo se, že dynamičtěji tvarované SUV je naprostá trefa do černého. Zákazníci po nich šíleli, a ostatní výrobci začali okamžitě pracovat na vlastním modelu vycházejícím z revoluční novinky od BMW. V první generaci rozhodně nešlo o auto bez chyb. Nebylo prostorné, nebylo komfortní, a nebylo ani bůhví jak spolehlivé. Dnes tu máme ale již třetí generaci, která se snaží smazat nešvary předchůdců. Po designové stránce asi není v celé nabídce BMW nic, co by bylo nápadnější. Monstrózní auto s ostentativním vzhledem rozhodně není nic pro ty, co chtějí splynout s davem. Tím spíš v testované verzi, kterou vyladili borci z divize M. Z auta stříká testosteron a tváří se, jako by nenávidělo celý svět a chtělo sežrat prvního člověka, který mu zkříží cestu. Už dlouho jsem nestál před autem, které by tak okatě demonstrovalo sílu. Až tohle spatříte ve zpětném zrcátku, tak se vám naježí chloupky na krku. Přední partie generace G06 jsou pro mě bez výtky. Nová X6 se naučila nosit nové obří ledvinky opravdu s grácií.

bmw-x6-m-competition-6 bmw-x6-m-competition-17

Ostrou verzi od běžných poznáte především díky výrazněji tvarovanému nárazníku a dvojitému žebrování ledvinek. Další změnou jsou tradiční aerodynamická zrcátka a speciální kola určená speciálně pro X6M, která mají asymetrický rozměr – přední 295/35/21 zatímco na zadku jsou 315/30/22. Auto je obuté do pneumatik Michelin Pilot Sport 4S, které jsou (opět) speciálně vyvinuty pro tento model. Za koly prosvítají obří kotouče o průměru 390 mm (vzadu 380), do kterých se zakusuje šestipístkový brzdič. Brzdy mají hliníkový střed, kotouč je ocelový. Dvoumateriálové složení umožňuje každé části se jinak teplotně rozpínat a lépe tak pracovat s teplotou. Tyto brzdy mají zvládat až o 100 stupňů vyšší teploty. Zajímavostí také je, že BMW X6M Competition používá brzdy takzvaně „break by wire“. Fyzicky tedy nejsou brzdy vůbec napojeny na pedál. To s sebou přináší několik výhod. Tou první je, že můžete měnit brzdný účinek podobně, jako měníte třeba u podvozku režim comfort a sport.

Rozdíly mezi jednotlivými nastaveními jsou opravdu drastické. Druhou výhodou je, že tato metoda defacto brání vadnutí. Pokud máte pedál spojený s brzdami, můžete brzdy stlačovat pouze po délku chodu pedálu. Jenže jak se začnou brzdy ohřívat, začne se ohřívat i brzdová kapalina, a ta čím je teplejší, tím více se dá stlačit. To se projevuje na měknutí pedálu (vadnutí) a v určité chvíli může dojít až k situaci, že vám jaksi „dojde“ pedál – nohu budete mít na podlaze, ale už nebude schopní více stlačit brzdu, a auto nebude zpomalovat, nebo nedokáže vyvinout dostatečný brzdný účinek. U BMW X6M jednotka snímá polohu pedálu a vysílá k brzdám informaci, jak moc mají brzdit. Elektronicky ovládaný válec má teoreticky neomezený chod, takže i v případě horké brzdové kapaliny může stále zvyšovat tlak na brzdy a výrazně oddálit vadnutí. Výsledný účinek brzd je zdrcující, a 2,2 tuny vážící monstrum umí zastavit ze 160 kilometrů v hodině na devadesáti metrech!

bmw-x6-m-competition-21

Chvilku se ale vraťme k designu. Profil vozu se povedl vytvořit podobně dobře, jako předek. Nikde zbytečně nepřebývá nějaká hmotnost. Auto působí dynamicky a díky výraznému bočnímu prolisu i tak nějak atleticky. Pro mě osobně ale nastává problém při pohledu zezadu. Na můj vkus se toho tady odehrává už příliš. Samé lomy, hrany, přechody, a člověk se nějak nemůže zaměřit na auto jako na celek. A odrazky v bocích mě vyloženě ruší. Chápu, že design je extrémně individuální, ale tohle není můj šálek… Ale nechci jen kritizovat. Carbonová odtrhová hrana je nádherný detail, a čtveřice skutečných koncovek je věc, která se v dnešní době už moc nevidí. Jejich průměr je navíc tak obří, že do každé bez problémů strčím pěst.

Interiér je kategorie sama pro sebe. Už jsem viděl hodně, už jsem toho osedal hodně, ale z interiéru v X6M Competition mi hned při otevření padla brada. Tohle je absolutní luxus bez kompromisů. Kvalita zpracování a zvolené materiály se vymykají i na poměry prémiové třídy. Zapomeňte na plasty, zapomeňte na laciné pianové povrchy. Vše je schováno pod kůží. Palubní deska, středový tunel, kastlík – dokonce i odkládací přihrádky ve dveřích jsou pošity kůží. Palubní deska a vrchní část středového tunelu jsou zdobeny uhlíkovým vláknem (na výběr jsou i jiné materiály), a výdechy klimatizace jsou rámovány matným hliníkem. Dokonce i chod páček a tlačítek působí kvalitně. Na současném trhu asi nikdo nedělá interiéry tak precizně, jako BMW. Pro M verzi se tu ještě najde pár specialit, jako třeba speciální výplně dveří se strukturou pláství, nebo označení modelu na středovém tunelu.

bmw-x6-m-competition-42 bmw-x6-m-competition-36

Vás ale budou víc zajímat speciální sedačky, které jsou jedním slovem epické. Schopnost držet vaše tělo na místě a zároveň v nebeském komfortu je neuvěřitelná. Nastavitelné jsou ve všech myslitelných směrech, dokonce i rozevření bočnic máte pod kontrolou, samozřejmě jsou vyhřívané i odvětrávané a mají masážní funkci. Hezkým detailem je podsvícené logo modelu v hlavové opěrce. Jestli vám tyhle sedačky nepřijdou dobré, tak si zkrátka neumíte do auta sednout. Další novinkou je volant s dvěma červenými tlačítky M1 a M2, pod která si můžete uložit svá oblíbená nastavení, čímž vám odpadne nastavování vozu. A že to uvítáte, protože lze nastavit tolik parametrů, že byste víc nastavovali, než jezdili. A nakonec je tu speciální hlavice řadící páky rezervovaná pouze pro opravdová Mka, na které je tlačítko, kterým můžete regulovat intenzitu řazení od super jemného měničového pohlazení, až po nekompromisní téměř sekvenční kopance do ledvin. Samotná řidičská pozice je skvělá – tohle BMW prostě umí. V autě jste pěkně zapadlí, příjemně obklopení interiérem, a vůbec si nepřipadáte, že sedíte ve vysokém SUV.

Ergonomie je tradičně skvělá, a na prostor si také nejde ztěžovat. A co je pro mě překvapení – na prostor si nejde stěžovat ani na zadních sedadlech. Bolavá pata první generace je očividně vyléčena, protože ani se svými 190 centimetry se zde necítím omezován v žádném směru. Jednu výtku ale mám. Sedím v autě, jehož cena startuje nad třemi miliony, a není zde žádné USB (nebo jsem ho nenašel). To mi přijde skoro k neuvěření. Pro praktické duše je tu také pozitivní zpráva ve velikosti kufru. Ten v základu nabídne 580 litrů, a to je panečku golfových bagů.

bmw-x6-m-competition-49

Ale co by to bylo za M bez pořádného dynamitu pod kapotou. X6M Competition je aktuálně nejvýkonnější produkční BMW a sdílí srdce s M5 a M8 Competition. Dvakrát přeplňovaný osmiválec o obejmu 4,4 litru produkuje omračujících 625 koní a 750 Nm. To je dost na to, aby se tenhle obr podíval na stovku za 3,8 sekundy, na dvojnásobek o pouhých 8,8 sekundy později, a zarazil se až o omezovač ve 290 kilometrech za hodinu. Schopnost budovat rychlost a měnit vaše orgány na kapalinu je neuvěřitelná. Motoru jako by nikdy nechyběl výkon, a každý kontakt s pedálem plynu znamená obrovský výbuch výkonu. Reakce jsou také téměř okamžité. Svůj díl na tom určitě nese také převodovka, která je s motorem sladěna do absolutně dokonalé symbiózy. S možností volit si rychlost řazení si navíc každý najde to svoje. Absurdní dynamika se ale bohužel podepsala na spotřebě. Za celé testování jsem ani jednou neviděl hodnoty pod dvacet litrů. Ale abych k vám byl upřímný, tak jsem o to ani moc nesnažil. Snad jen to, že jsem u benzínky byl stejně často jako důchodce na záchodě, mi zrovna radost nedělalo. Ale víte, jak je to s tou opicí a banány …

Motor je omračující, ano. Úžasný a skvělý. Jenže divize M nikdy nestavěla auta, která se točí jen kolem motoru a hrubého výkonu. Jejich produkty jsou známé hlavně dokonalým sladěním jednotlivých komponent do skvěle vyváženého celku. Jak tedy tohle hřmotné SUV jezdí? Začneme asi tím horším. Komfortem. Když si kupujete extrémně výkonné SUV, jehož ambice jsou jezdit i jinak než rovně, musíte se smířit s tím, že to nebude zrovna jízda na obláčku. A přesně to je případ X6M Competition. I v nejkomfortnějším nastavení jde o dost tuhou jízdu, kdy auto velice pečlivě kopíruje povrch silnice. Na sérii nerovností si umí podvozek i trochu bouchnout, a obří kola v rychlostech kolem 130 kilometrů už dost hučí. Pokud tedy od svého auta očekáváte krom výkonu také ticho a pohodlí, raději sáhněte po jedné z běžných variant. Ona 50i taky není žádný lenoch. Tohle si kupujete, protože prostě chcete nejvíc… všeho! Všechno ale zapomene ve chvíli, kdy X6M pořádně šlápnete na krk. Pečlivě naladěný M adaptivní podvozek společně se samosvorným diferenciálem na zadní nápravě umí s autem pracovat, až se budete divit. Chytrý podvozek umí pohlcovat náklony karoserie, a vy tak můžete naplno využít potenciál auta.

bmw-x6-m-competition-24

Díky tomu, že výtečně zvládá držet všechna kola v kontaktu s vozovkou, máte neustále v zásobě hromadu gripu, a zjistíte, že drží v zatáčkách jako přibité. Díky úpravě předního zavěšení má X6M nyní větší rejdy a oproti svým „obyčejným“ sourozencům působí o třídu agilněji. Pokud tedy najdete vhodný kus silnice – ideálně rychlé táhlé zatáčky – schopnost auta držet zvolený směr vám vezme dech. Jasně, na agilitu M5 samozřejmě nemá, ale uvědomte si, že sedíme v 2,2 tuny vážícím 5 metrů dlouhém SUV. Současné technologie dokáží zázraky. Pokud se ale vydáte na tradiční české okresky, bude vám auto už připadat moc velké a trochu neohrabané. Naše tenoučké cesty se špatným povrchem zkrátka nejsou nic pro takové obry. Naštěstí je z auta překvapivě dobře vidět a není problém mít přehled o všech rozích karoserie, stále ale budete mít pocit, že sem moc nepatříte. Jenže rychlých schopných SUV je dnes spousta. Od Mkového auta čekáte, že bude lepší, že bude mít v sobě tu jiskru, bude vás bavit. A na to, abyste ji našli, musíte být trochu šílení, přepnout auto do nejostřejšího režimu a vypnout všechny asistenty. Z X6M Competition se potom stane výtržník, který chce každou zatáčku opouštět dveřmi napřed. I přesto, že oproti M5 a M8 neumožňuje přepnout do čistě zadokolkového režimu, tak v nejsportovnějším nastavení vás překvapí, jak málo stačí k tomu, aby zadní kola vzdala boj o adhezi, a prostě se urvou. V životě jsem neseděl v autě této kategorie, které by působilo tak moc zadokolkově.

bmw-x6-m-competition-28

Celé je to trochu strašidelné, adrenalinové … a správné. Auto s výkonem přes 600 koní by vás přeci jen mělo trochu děsit. Ale nebojte se, že vás výlevy zadní nápravy překvapí. Všechno probíhá předvídatelně, jen ten pocit, že jedete bokem s takovým kusem auta je zkrátka dost absurdní. Ale i přesto je auto překvapivě přesné a poslušné. Jasně, umí jet jak totální hovado, to ale musíte chtít. Jinak je v něm cítit tradičně skvělé baworácké vyvážení, kdy v zatáčce můžete pomocí plynu pomáhat se stáčením předku, je stabilní na brzdách, a když budete chtít, tak se drží čisté stopy jako klíště. Otázka ale je, jestli je to vůbec potřeba. Jak jsme si řekli, na zakroucené okresky je trochu velký, na track days s tím také nejspíš nepůjdete. Záleží pak tedy, jestli svůj potenciál reálně někdy využije. Ale to už nechám na majitelích. Malinké zklamání přineslo řízení. Je rychlé, je přesné – ale to je i u 30d. Zklamalo mě, že mu absolutně chybí cit. Nedostanou se k vám skrze něj žádné informace, a od M bych čekal víc zapojení. Ono i celé vnímání rychlosti je trochu vzdálené. Auto je rychlé jak čert, na požádání umí zapálit zadní pneumatiky, ale zároveň vás od všeho trochu izoluje. Občas mi přišlo, že se na jízdu jen dívám. Mezi SUV jde stále o skvělý počin a konkurenční výrobky jsou ještě o třídu sterilnější, ale oproti ne-SUV M modelům zde přeci jen trocha toho drama chybí. Pokud ale máte rádi SUV, chcete extrémní výkon, a zároveň toužíte po troše toho adrenalinu, těžko budete hledat v této kategorii vhodnější auto.

bmw-x6-m-competition-2

Hledat smysl v tomto autě nemá smysl. Mně se to za celou dobu nepodařilo, a kdyby po mně někdo chtěl obhajobu existence, jen bych němě zíral. Ani si nemyslím, že je potřeba ve všem smysl hledat. Prostě tu je, pokud na něj máte, a líbí se vám, kupte si ho. Takhle jednoduché to je. Jde o extrémně výkonný stroj, který bere dech luxusem, a zároveň umí vystrašit svojí zuřivostí. Nelíbí se vám? Nikdo vám ho nenutí. Stále je tu plejáda alternativ. Já osobně nepatřím mezi obdivovatele SUV, ale jedním dechem dodávám, že tohle setkání pro mě bylo úžasné. Kdybych to nezkusil, tak bych nevěřil, jak obrovský kus ušla tahle auta v tak krátké době, a jak drtivou rychlost mohou dnešní technologie propůjčit téměř čemukoliv, bez ohledu na velikost, nebo hmotnost. Žijeme v kouzelné době … jo, a pokud vás zajímá cena, tak si připravte minimálně 3,4 milionu.

BMW X6M Competition je aktuálně to nejvíc, čeho je BMW schopné v kategorii SUV. Je to fascinující počin, jen se ale proboha nesnažte hledat jeho smysl.

Plusy

– Motor
– Kvalita zpracování
– Brzdy
– Dravý jízdní projev

Mínusy

– Horší komfort
– Spotřeba

.

« »