cupra-formentor-vz-2022-8

Test CUPRA Formentor VZ: Továrna na úsměv

29. 5. 2022 • CUPRA, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 90%

Podvozek: 95%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 95%

Formentor je příjemným osvěžením v kategorii kompaktních SUV a rozhodně patří k těm lepším počinům. Dokáže nabídnout extravagantní styl, výborný interiér a myslí i na řidiče, které ještě baví řídit.

Verdikt:

CUPRA Formentor je pojmenován po nejkrásnějším a nejdivočejším mysu na španělském ostrově Mallorca, jenž je součástí Baleárských ostrovů. V tomto modelu se snoubí terénní atributy kompaktního SUV se sportovním duchem hatchbacku a elegancí kupé. Formentor je současně nejúspěšnějším modelem značky a není divu.

Nižší výška ve spojení s vizuálně zvýrazněnou zádí, dlouhou kapotou a dynamickými proporcemi podtrhuje jeho sportovní charakter. Formentor přebírá tvarové řešení koncepčního vozu představeného na Ženevském autosalonu 2019. V reálném prostředí na sebe vztahuje velkou dávku pozornosti. První samostatný model značky CUPRA tedy nabízí chtěnou exkluzivitu a můžete si být jisti, že se s Fromentorem odlišíte od davů. V testované bílé barvě Nevada spolu s měděnými a černými doplňky vypadá opravdu fantasticky.

cupra-formentor-vz-2022-14 cupra-formentor-vz-2022-35

Rozměry vozu vycházejí vstříc požadavkům současných náročných zákazníků. Vůz má vnější délku 4450 mm a vnější šířku 1839 mm. Vnější výška 1511 mm poskytuje všem cestujícím velkorysý prostor pro hlavu, zatímco rozvor náprav 2680 mm umožnil vytvořit dostatek prostoru pro cestující na sedadlech vzadu. Pro zavazadla je k dispozici prostor o objemu 450 litrů (420 litrů u verzí s pohonem všech kol 4Drive, resp. 345 litrů u externě nabíjitelných hybridních verzí).

Po nastoupení naleznou cestující v interiéru luxusní materiály, detaily v odstínu mědi a ozdobné prvky z tmavého kartáčovaného hliníku, jejichž moderním designem a zpracováním je celkový pocit útulnosti ještě více umocněn. Sportovní, anatomicky tvarovaná sedadla, nabízená s čalouněním kůží, vyvolávají svou nízkou polohou pocit maximální prostornosti a současně umožňují řidiči sedět v ergonomičtější poloze. Tlačítko startování a volič jízdních režimů se přemístili na volant, středová konzole nabídne výrazné tlačítko pro deaktivaci systému ESP. Volant skvěle padne do rukou a řidiči poskytne těsné spojení s vozidlem. Tlačítko CUPRA zpřístupňuje různé jízdní režimy. Po krátkém stisknutí lze procházet režimy Comfort, Sport, CUPRA a Individual, zatímco dlouhé stisknutí je přímou zkratkou k režimu CUPRA.

cupra-formentor-vz-2022-19 cupra-formentor-vz-2022-37

Interiéru vévodí digitální přístrojový štít Digital Cocpit, který má k dispozici také sportovní režim zobrazování, vyvinutý speciálně pro modely CUPRA. Řidič tak má ještě lepší přehled o rychlosti jízdy a otáčkách motoru. 12″ velký displej multimediálního systému na vrcholu středu interiéru nabízí nejnovější informační rozhraní, skvělou grafiku a odezvu. Osobně mě zaujalo horizontální dekorační osvětlení LED táhnoucí se pod oknem na vrcholu přístrojové desky přes celou šíři interiéru a ve výplních dveří. Dekorační osvětlení plní nejen estetickou, ale také bezpečnostní funkci, protože je propojeno s asistenčními systémy vozidla. Například přerušované oranžové světlo slouží jako upozornění asistenta pro couvání z parkovacího místa a při otevřených dveřích se rozsvítí červeně. Stejně tak funguje i asistent slepého úhlu. Přístrojová deska je navíc obšita kůží. Nemůžu si pomoci, ale CUPRA nebo mateřský SEAT v současnosti nabízejí nejzajímavější interiéry z celého koncernu a vyhovují mi nejvíce.

cupra-formentor-vz-2022-26 cupra-formentor-vz-2022-21

V testu mám verzi VZ o výkonu 228 kW (310 koní), kroutícím momentem 400 Nm a kombinovanou výlučně s pohonem všech kol 4Drive. Systém pohonu s elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou mezinápravovou spojkou analyzuje stav vozovky v reálném čase a na základě toho mění rozdělování hnací síly, aby byla zajištěna maximální trakce. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS přibrzdí prokluzující kolo, a zajistí tak přenos točivého momentu na protilehlé kolo s lepší adhezí.

Systém je integrován do rozvodovky zadní nápravy. Mezinápravová spojka je uložena na konci spojovacího hřídele před zadní rozvodovkou. Tím je optimalizováno rozložení hmotnosti mezi nápravy. Nižší moment setrvačnosti zkracuje reakční dobu. Systém také nepřetržitě sleduje bezpočet parametrů – úhel otočení volantu, rychlost otáčení kol a míru otáčení vozidla kolem svislé osy. Nabízené výkony jsou díky tomu snadno využitelné. CUPRA Formentor zrychlí z klidu na 100 km/h za pouhých 4,9 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.

cupra-formentor-vz-2022-33

Zátah je opravdu neurvalý, konstantní a brutální. Na motoru se mí líbí jiné naladění, než v ostatních podobně rychlých koncernových autech. Motor zabírá lineárně s obrovskou chutí po otáčkách. Na spodní hranici otáček však vůbec není mdlý a umí vystřelit hned od volnoběhu, jde však cítit poctivá gradace výkonu. Rozjezd z místa je nejprve opatrný, to jak systém Haldex šetří své spojky, turbo se zatím nadechne a pak už se jedná o totální katapultaci. Ještě více vás ale zaujme pružné zrychlení. Je úplně jedno kolik jedete, Formentor vždy vystřelí dopředu jako nakopnutý. Zvuk je hutný, syrový a při řazení decentně střílí.

cupra-formentor-vz-2022-27

Mírným zklamáním je převodovka DSG, která má vždy svou hlavu a nenechá vás být pánem situace. Řadí sice rychle, ale i v manuálním režimu přeřadí sama hned, co se přiblížíte omezovači. V automatickém režimu je lehce toporná při kickdownu nebo podřazování, ale to je pro dvouspojkové systémy typické. Stejně jako to, že si občas cukne při popojíždění městem. Spotřeba? Klidně za 7 litrů, při rychlí jízdě počítejte s odběrem kolem 11, to samé ve městě.

cupra-formentor-vz-2022-10

Základem konstrukce je platforma MQB Evo, kterou používá třeba sesterský T-Roc R a většina kompaktních SUV koncernu Volkswagen. Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, vzadu je víceprvkové zavěšení (od verzí s výkonem více než 150 k). Odpružení zajišťuje vynikající komfort při každodenním cestování a okamžité reakce při dynamickém stylu jízdy. Precizně vyladěné tuhosti pružin a tlumičů si snadno poradí i se změnami zatížení. K harmonickým jízdním vlastnostem přispívá i výhodné rozložení hmotnosti mezi nápravy. Pohotovostní hmotnost verze 2.0 TSI 310 k DSG 4Drive je 1644 kg.

Formentor VZ je sériově vybaven systémem dynamické regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control). Adaptivní tlumiče nepřetržitě vytvářejí na každém kole optimální tlumicí sílu v závislosti na provozních podmínkách a jízdním režimu zvoleném řidičem. Progresivní řízení maximalizuje agilitu a poskytuje řidiči pocit naprosté jistoty, a to i v nejnáročnějších podmínkách. Ke stejnému účelu slouží také 18“ brzdy Brembo.

cupra-formentor-vz-2022-2

Formentor má  opravdu výborně odladěný podvozek a také má nízko těžiště a díky kolům v rozích zatáčí jako žádné jiné SUV s platformou MQB, dokonce lépe než T-Roc R. Za to může zejména nižší těžiště a širší postoj. Podvozek zároveň zvládá žehlit většinu nerovností a znatelný problém má až s výraznou příčnou překážkou. Ladění je samozřejmě tužší, ale rozhodně vás nenaklepe jako vídeňský řízek. Pouze v režimu CUPRA je tuhost na hranici, ale zato se auto skvěle drží silnice, neposkakuje a až opravdu nečekaně agilně zatáčí.

Zajímavostí je vypínatelná stabilizace, takže v zimě nebude chybět zábava. Na suchém asfaltu je auto těžké přivést do přetáčivosti, čtyřkolka je až příliš efektivní. Řízení je pak klasicky bez citu a zpětné vazby, auto na něj však reaguje hbitě. Nicméně Formentor nabízí jedno zajímavé chování. Zadek je naladěný opravdu zábavně. V zatáčce stačí odstavit plyn, nebo si pomoci přenosem energie ze strany na stranu a auto jde okamžitě do přetáčivého smyku. Takto zábavný crossover jsem snad ještě neřídil.

cupra-formentor-vz-2022-3

Formentor je příjemným osvěžením v kategorii kompaktních SUV a rozhodně patří k těm lepším počinům. Dokáže nabídnout extravagantní styl, výborný interiér a myslí i na řidiče, které ještě baví řídit. Potentní benzínový motor je pak třešničkou na dortu, stejně jako báječný podvozek. Nečekejte však okruhovou zbraň, je to spíše rychlé auto pro všední dny. K okruhovým hrátkám bude sloužit vrcholný model VZ5 s pětiválcem od Audi.

Přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Drive startuje na částce 1.399.900 Kč.

Plusy

– Vzhled
– Motor
– Jízdní vlastnosti
– Kvalita zpracování
– Interiér
– Sedadla
– Pohon všech kol
– Slušná spotřeba
– Vypínatelná stabilizace

Minusy

– Tvrdší tlumení nerovností
– Občas tvrdohlavé DSG

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz