cupra-leon-sportstourer-5

Test Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI DSG 140 kW

25. 5. 2023 • CUPRA, Novinky, Testy

motor: 90%

převodovka: 90%

podvozek: 95%

zpracování: 90%

radost z jízdy: 90%

Verdikt:

Rychlé kombíky jsou oblíbené a v koncernu Volkswagen si můžete vybírat z mnoha variant. Kromě superrychlých Audi jsou to i praktičtější Volkswageny, Škodovky a modely CUPRA. My jsme v testu vyzkoušeli právě kombík se španělskou DNA: CUPRA Leon Sportstourer.

Nenechte se ale zmást, vůz na fotografiích vypadá rychle, ale jedná se o novinku v podobě prostřední motorizace spalující benzín. CUPRA má pro vás totiž řešení i v případě, kdy nechcete anebo nepotřebujete výkonné motory. U kombi základ představuje turbodmychadlem přeplňovaná benzinová patnáctistovka o výkonu 110 kW, stejných 110 kW má ale také jediný diesel 2.0 TDI. Zvolit můžete i jeden ze dvou plug-in hybridů s přeplňovanou jedna-čtyřkou (150 nebo 180 kW) nebo dvoulitrové „té-es-íčko“ v několika variantách: testované nejdostupnější a nejslabší se 140 kW, dále se 180 kW (nejde ale už objednat, prodávají se jen skladovky), pak s 221 a 228 kW.

cupra-leon-sportstourer-9 cupra-leon-sportstourer-7

Důvod, proč si raději koupit CUPRA Leon než SEAT Leon jsou hlavně motorizace, protože SEAT tak výkonný být nemůže. Dalším důvodem je ale také fakt, že modely značky CUPRA mají vlastní identitu a decentně přiostřený design. Nikde na autě už nenajdete viditelně logo SEAT, ale všude je znak CUPRA v odstínu mědi. Na zádi není označení modelu, jako to mají SEATy, ale hrdě tu stojí nápis „C U P R A“. Kromě klasických lesklých laků je v nabídce i několik matných.

Příď zaujme jinou maskou chladiče, charakteristickým znakem v odstínu mědi a výraznějším nárazníkem. Boky zdobí nápadné prahy, ty jsou ale společně s 18palcovými koly Sport Copper a střešním spoilerem součástí sady Paket Design za 35 tisíc korun. Vzadu je naznačený difuzor a bohužel také jen imitace koncovek výfuku.

cupra-leon-sportstourer-27 cupra-leon-sportstourer-31

Pár drobnými změnami se CUPRA od SEATu liší i uvnitř. Těmi nejzásadnějšími jsou materiály, ale také volant se vzorem imitujícím karbon. Ten je vybaven dvěma tlačítky ve spodní části, přičemž jedním z nich se auto startuje a tím druhým mění jízdní režimy. Před voličem DSG, kde mají SEATy startovací tlačítko, je u CUPRY tlačítko stabilizačního systému. Ten se nedá zcela vypnout, ale dá se výrazně omezit a jeho zásahy přicházejí až později. To jsme si vyzkoušeli na sněhu.

cupra-leon-sportstourer-23 cupra-leon-sportstourer-29

Přední cestující sedí ve sportovně tvarovaných sedadlech s integrovanou opěrkou hlavy. Značka je nazývá jako CUPRA Sharp a standardně jsou čalouněna kombinací látky a černé umělé kůže. Za příplatek mohou být čalouněná kůží Nappa v odstínech buď Petrol modrá nebo Soul černá.

Po rozjetí překvapí, že podvozek je sice s 18″ koly tužší, ale nerovnosti velmi dobře filtruje. Standardem je pro CUPRA Leon (s výjimkou 2.0 TSI 140/180 kW) adaptivní podvozek DCC, který dokáže měnit tuhost tlumičů. Na jízdní režim CUPRA má nastaveno nejtvrdší odpružení, přesto nejde o nepříjemně tvrdé auto. Naopak potěší svou jistotou v oblouku na kvalitních silnicích.

cupra-leon-sportstourer-12

A překvapí i svojí rychlostí, kterou maskuje. Zatáčky dokáže vykroužit s naprostou jistotou díky naladění podvozku. Zkrátka je to auto, které je chirurgicky přesné. Nechce, abyste s autem primárně jezdili smykem a byli efektní, naopak chce, abyste byli bezpečně efektivní a co nejrychlejší. Někdo by mohl říct, že je to sterilní auto a mohl by mít pravdu, ale o to líp se s ním bude jezdit každý den. Co se spotřeby paliva týká, nejčastěji jsme se pohybovali mezi 8 a 10 l/100 km.

cupra-leon-sportstourer-3 cupra-leon-sportstourer-20

Motor má každopádně dostatek síly prakticky v celém spektru otáčkoměru a na pokyny plynového pedálu reaguje bez zbytečné prodlevy. Jeho zátah je lineární a ani těsně před červeným polem otáčkoměru nepřichází žádná špička. Jakmile se ručička do červeného pole dostane, DSG vždy samo přeřadí na vyšší rychlostní stupeň. Je jedno, jestli máte normální nebo CUPRA režim.

Plusy

– Design
– Jízdní vlastnosti
– Prostorný interiér
– Zajímavá základní výbava
– Příjemný motor

Minusy

– Komplikovanější infotainment
– Prohřešky proti ergonomii

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz