cupra-terramar-2025-2

Test CUPRA Terramar: Atraktivní Španělka, která si získá vaše srdce

15. 10. 2025 • CUPRA, Novinky, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 100%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 90%

Verdikt:

CUPRA Terramar se v modelové hierarchii posadila nad Formentor – nejznámější a nejprodávanější model značky. Nejde sice o sportovce v pravém slova smyslu, ale primárně o prostornější a robustnější SUV. Přestože sdílí technický základ s Formentorem, působí jako dospělejší a klidnější alternativa. Už teď se přiznám, že během testovacího týdne jsem se do tohoto auta bezhlavě zamiloval. Pojďme si říct proč.

Design: jasně rozpoznatelná CUPRA

Na první pohled není pochyb, že jde o CUPRU. Typická maska s agresivním výrazem, který má připomínat tlamu predátora, se objevuje i zde, stejně jako na modelech Tavascan nebo modernizovaném Formentoru. Terramar působí o něco usedleji, než na sportovní řidiče cílící Formentor, a celkový tvar více koresponduje s plnohodnotným SUV, což ale k jeho charakteru sedí. Cílem tohoto modelu bylo nabídnout atraktivní rodinné kompaktní SUV a to Terramar plní na jedničku. Je to krásný kus auta a během týdne jsem si všiml mnoha otáčejících se hlav. Ano, budí pozornost a líbí se. To ostatně v segmentu SUV není úplně běžné, pokud se nebavíme o úplných exotikách.

cupra-terramar-2025-11 cupra-terramar-2025-20

Zadní část zaujme širokým difuzorem a chybějícími koncovkami výfuků – ty jsou schované pod nárazníkem. Název modelu byste hledali marně, protože vzadu najdete pouze velké logo a nápis CUPRA. Samotný nápis Terramar se ukrývá nenápadně v zadních světlech – a po setmění se dokonce rozsvítí, stejně jako znak automobilky.

cupra-terramar-2025-15

Osvětlení jako celek patří k silným stránkám auta podtrhující jeho celkový charakter. Standardem jsou full LED světla, včetně mlhovek. Příplatková Matrix LED Ultra světla (za 25 000 Kč, nebo 43 000 Kč v rámci balíčku Pure Performance s adaptivním podvozkem DCC Pro) dokážou promítat symboly na vozovku – například varování před námrazou, nedodrženým odstupem nebo zúžením pruhu. Po odemknutí navíc auto předvede efektní světelnou animaci, do které je zapojeno i svítící logo.

Interiér: známé prostředí, ale s detaily navíc

Kabina působí důvěrně známým dojmem – CUPRA zůstává věrná svému stylu, který se osvědčil. Dominují jí dva displeje: jeden před řidičem s přehlednou grafikou a druhý, centrální, pro infotainment. Ten nabízí rychlé reakce, jemné rozlišení a intuitivní ovládání. Také grafika si zaslouží pochvalu. Pod ním se nachází dotyková lišta pro ovládání teploty a hlasitosti.

cupra-terramar-2025-23 cupra-terramar-2025-27

Oproti Formentoru přibylo pár detailů. Výdechy ventilace jsou nyní v charakteristické měděné barvě a volič převodovky se přesunul ze středového tunelu na sloupek řízení, což uvolnilo více místa v prostoru mezi sedadly. Tam teď najdete i výkonnou 15W bezdrátovou nabíječku s aktivním chlazením. Nechybí ani typická LED linka ambientního osvícen táhnoucí se od dveří přes celou palubní desku pod čelním oknem. Moc se mi to líbí. Barvy si samozřejmě můžete měnit a navíc má i bezpečnostní varovné prvky. Třeba se rozbliká oranžově, na té straně, kde vůz zaznamená vozidlo ve slepém úhlu. Nebo vás červeným zablikáním upozorní na blížící se překážku (nebo auto) před vámi.

cupra-terramar-2025-32 cupra-terramar-2025-30

Interiéry současných modelů CUPRA se mi jednoduše moc líbí. Je hravý, nápaditý a má vlastní rozpoznatelnou identitu. V rámci koncernu Volkswagen patří k tomu nejlepšímu a nejzajímavějšímu. Oproti obdobně velkému Tiguanu je to mnohem zajímavější provedení. Ani vnitřním prostorem vás Terramar nezklame. Čtyři dospělí se tu usadí pohodlně, pátý vzadu už s mírným kompromisem. Zavazadlový prostor nabízí flexibilní řešení díky posuvným zadním sedadlům, která lze posunout o 15 cm. Tím se mění objem kufru z 508 až na 642 litrů. Opěradla dělená v poměru 40:20:40 a elektrické ovládání víka jsou samozřejmostí.

cupra-terramar-2025-35 cupra-terramar-2025-31

Na silnici: Pohodlí opepřeno španělským temperamentem

Pod kapotou se může ukrývat několik různých pohonů: od základní mild-hybridní patnáctistovky eTSI s pohonem předních kol až po dvoulitrové čtyřválce TSI s výkonem 150 nebo 195 kW (4Drive). Plug-in hybridní verze nabídnou 150 nebo 200 kW, ovšem jen s pohonem předních kol. Všechny motorizace jsou výhradně spojeny s automatickým řazením – sedmistupňovým u spalovacích verzí a šestistupňovým u plug-in hybridů.

Zatímco Formentor je kompaktní a nabroušený crossover, Terramar působí vyzráleji a komfortněji. Testovaná varianta byla vybavena motorem 2.0 TSI o výkonu 150 kW (204 k). Dynamika je velmi solidní a plně dostačující. Navíc tento koncernový dvoulitr patří k nejlepším motorů, své kategorie. Rád se nechá točit do otáček, má velmi lineární nástup výkonu a výborné reakce. Také spotřeba potěší. Klidnou a předpisovou jízdou lze jezdit za 7 litrů. Dálniční tempo do 8. Ve městě lehce pod 10. Převodovka DSG řadí bleskově a logicky, takže i pružné zrychlení je velmi svižné.

cupra-terramar-2025-5

Podvozek DCC Pro, který CUPRA sdílí s novými generacemi modelů Kodiaq nebo Tiguan, přináší druhou generaci adaptivního tlumení s dvojicí nezávisle řízených ventilů v každém tlumiči. Díky tomu je možné dosáhnout širšího rozpětí mezi komfortem a sportovností. Výsledkem je příjemně klidná jízda bez rušivých vibrací a s velmi dobrým odhlučněním od podvozku a valivých zvuků. Navíc jde změna nastavení opravdu cítit. V komfortním režimu je vůz příjemně plavný s maximálním důrazem na pohodlí.

cupra-terramar-2025-6

Je radost jezdit po městě i rozbitých okreskách. Pokud ale zvolíte sportovní režim (CUPRA jej nazývá Performance), ihned ucítíte ztuhnutí tlumičů a auto začne ochotněji měnit směr a poslouchat pokyny od volantu. Pak vás potěší i na vaší oblíbené silnici, protože do oblouku se vrhá s chutí a v něm nabídne velkou porci mechanického gripu. I tak ale Terramar nevybízí k vyloženě sportovní jízdě. V rámci svých koncernových bratříčků ale rozhodně nabídne daleko peprnější zážitky z jízdy. A nehlepší na tom je, že to není na úkor komfortu. Španělům se holt podařilo trefit ideální kompromis mezi oběma světy. Bravo.

Interiér zůstává tichý i při dálničních rychlostech. O to se stará akustické zasklení, kvalitní izolace i tlumené podběhy. Za příplatek 14 000 Kč lze získat audiosystém Sennheiser s 11 reproduktory, subwooferem v prostoru rezervy a ještě lepším odhlučněním – včetně trojitého čelního skla.

cupra-terramar-2025-18

Jak jsem psal už v perexu. Terramar jsem si zamiloval. Byl to skvělý parťák na každý den, ve kterém mi nic nechybělo. Zbývá tedy odpovědět na poslední otázku. Kolik stojí? CUPRA Terramar startuje s cenovkou od 1 122 900 Kč za základní 1.5 eTSI. Vrcholná verze VZ s dvoulitrem, automatem DSG a pohonem všech kol začíná na 1 484 900 Kč. Testovaný dvoulitr s výkonem 150 kW startuje s cenou od 1 154 900 Kč.

cupra-terramar-2025-8

Terramar přináší do nabídky CUPRY nový rozměr, a to doslova. Je větší, pohodlnější a dospělejší než Formentor, i když už ne tak sportovně nabitý. Středně silná verze ale přesto zvládá nabídnout velmi solidní dynamiku, špičkový komfort a technologickou výbavu na úrovni prémiových SUV. Je to zkrátka CUPRA pro ty, kdo chtějí styl, výkon a prostor – bez nutnosti trávit víkendy na závodní trati.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz