DSC_0060

MEGA TEST Ferrari 458 Spider vs. Maserati GranCabrio S vs. Audi R8 V10

6. 3. 2015 • AUDI, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Ferrari, Luxusní vozy, Maserati, Novinky, Srovnávací testy

Pro některé dny stojí za to žít a mezi ně se rozhodně řadí ráno, kdy se proberete a při snídani se můžete kochat třemi auty snů před domem. Možná Vás napadá proč vedle sebe stavíme poměrně odlišná auta, které toho nemají moc společného, jenže to je právě ono. V cenové relaci kolem pěti miliónu korun je nabídka poměrně široká a záleží jen na Vašich osobních preferencích, zda-li chcete pravověrný supersport, exotické GT a nebo něco na pomezí obou kategorií. Jenže, co je z dané třídy to nejlepší?

YouTube Preview Image

Podobná auta se nekupují na každý den, a tak jde především o maximální emoce, úsměv na tváří a adrenalin v krvi. To všeobecně plní nejlépe Italky. Všechna tato auta pojí ohromné charisma, úžasný design a vytříbený charakter. Pak tu je také vášeň, která jde cítit z každého projevu auta a jistá svéhlavost s neopakovatelnou atmosférou na palubě. Italky mají prostě duši a je velmi snadné jim podlehnout. Vlastně se ani nebudete chtít bránit, vždyť kdo by si takové pokušení nenechal líbit! Už jen samotné nastartování Vám vykouzlí úsměv idiota a nažene husí kůži. Popravdě fungují i jízdně a máloco, pokud vůbec, je lepší, než výtvor nejzvučnější automobilky na světě – Ferrari! A proto prvním z testovaných vozů je ryzí supersport 458 Spider. Toto auto je jednoduše řidičská nirvána a ztělesnění dokonalosti.

A stejně tak mě svedla další kráska, která na mě mrká před domem. Dlouhá štíhlá postava, sexy křivky, které zrychlí tep a co víc, ještě je topless…Maserati je doslova ztělesněním všech ingrediencí zmíněných výše a připadá mi, že v této automobilce si na svém italském charakteru zakládají tak nějak nejvíce. Vše je prostě umocněno a dotaženo na samotný vrchol. Vše je cílené na maximální požitek a vzrušení, a to nejen za volantem. Letmý pohled na exteriér vozu a podlomí se vám kolena. Atmosferický osmiválec z dílny Ferrari a naprosto velkolepý zvuk, kterému se nerovná snad asi nic.

m1

Slyšeli jste někdy o vášnivé a horkokrevné Němce? Audi R8 tady tak úplně nezapadá, není to Italka a ztělesňuje chladný perfekcionalismus a chirurgicky přesný přístup k věci, jenže něco je tady tak trochu jinak. Má totiž plnohodnotné italské srdce – desetiválec od Lamborghini! Z Gallarda si bere i robotickou manuální převodovku, která funguje jako fotbalový chuligán po prohraném zápase jeho týmu – rozdává ránu za ránou! Díky těmto tělesným anomáliím se z R8 V10 stává rozpolcená osobnost, jež umí nabídnout opravdu nevšední jízdní vlastnosti. Dneska to bude velké, dopíjíme šálek kávy a vyrážíme.

“Nastartování tří neurvalých bestií způsobuje zemětřesení a rozruch biblických rozměrů”

Jen si to představte, trojice neurvalých a velmi okázalých superaut těsně po sobě nahodí své brutální motory. Je to něco naprosto nepopsatelného a hlavně nepřeslechnutelného. Ferrari zavyje svou vysokootáčkovou symfonii, GranCabrio otřese zemí svým hlubokým baryton a Audi si odplivne jako správný bouchač. U všech je už samotné nastartování něco, co Vám způsobí husinu a zvedne chlupy! Jako první beru Ferrari a vydávám se vstříc řidičské extázi.

Srdcem vozu je točivý vidlicový osmiválec o objemu 4,5 litru. Nejvyšší výkon 578 koní je dostupný v nádherných devíti tisících otáček, kroutící moment 560 Nm pak o tři tisíce níže. Přenos momentu na zadní kola zajišťuje sedmistupňová dvouspojková převodovka F1 a suchá hmotnost vozu je 1430 kilogramů – Spider tedy oproti klasickému Ferrari 458 Italia přibral  kvůli pevné sklápěcí střeše 50 kilogramů, což není vůbec špatné. Maximální rychlost činí 325 km/h a na stovku Italka dosprintuje za 3,4 vteřiny!

m9

Přepínám Manettino do režimu sport, řízení a podvozek okamžitě tuhne, odezva na plyn se zrychluje a převodovka pouští motor až k omezovači. Grip je skvělý, pokud citlivě zacházíte s plynem, ale i tak první série ostřejších zatáček prozrazuje silně přetáčivé tendence jižanské krásky. Spider ohromnou rychlostí přiletí k zatáčce, zakousne se, vykrouží dokonalý oblouk a na výjezdu z apexu rozpohybuje své sexy pozadí do stran. Nebudu skrývat emoce, je to naprosto fantastický zážitek! Motor řve, auto jde zběsile za plynem, převodovka střílí kvalt za kvaltem a ruce mají co dělat, aby udržely auto v přímce – prostě kontra za kontra! 458 Vám přiroste k tělu! Je to jedno z těch aut, které si jakoby obléknete a dokonale s ním splynete. Ovládání se stane samozřejmostí a po chvíli se adaptujete na zběsilou rychlost, kterou se toto auto pohybuje. Pokud to srovnám s úhlavním rivalem od Lamborghini, tak jej Fko válcuje úplně vším. Reakce motoru na plyn je okamžitá, auto jde za plynem jako šílené a stejně promptní jsou i reakce řízení. Auto okamžitě zatočí a poslechne i na minimální povel volantem. Řízení je tedy opravdu ostré, ale zároveň chirurgicky přesné a komunikativní. To jak ale 458 sedí a zatáčí mně stále bere dech. Je to neuvěřitelný požitek, kterému se neblíží nikdo z rivalů. Přitom podvozek si poradí s většinou nástrah českých silnic, nerovnosti žehlí opravdu brilantně a vůbec neodskakuje, což je ohromné plus. Dokonce není ani přehnaně tvrdý a nenaklepe Vás zdaleka tolik, co jakékoli BMW s M podvozkem. Náklony karoserie neexistují a tuhost je ukázková!

m6

A pak tu jsou brzdy – karbon-keramická soustava s průměrem středně velké planety způsobují při ostrém brzdění pocit, že Vám z těla odpochodují orgány! Je to asi jako zastavit o zeď. Nebojte se ale, že by byly neadekvátně ostré. Jejich dávkovatelnost je ukázkově progresivní a to nejdůležitější – nevadnou! A nejen to! Ony totiž absolutně neztrácí účinek, i kdyby jste se rozhodli brzdit jako idiot pořád za sebou.

“Zamáčknutí plynu do podlahy se v tomto režimu rovná katapultaci a to, jakým způsobem Ferrari nakopne Vaše tělo do sedáku je prostě neuvěřitelné”

Najednou mě napadá přepnout Manettino do polohy Race a Ferrari mi naplno ukazuje, co umí. Vše výše zmíněné je najednou minulostí, protože až v tomto režimu se probudí plný potenciál vozu. Podvozek ztuhne, řízení se ještě více zostří, odezva plynu je vražedná a motor ze sebe vydává plný výkon! Sedmistupňová dvouspojková převodovka GETRAG nechá točit motor do 9.000 otáček a ještě zrychlí své reakce. Zamáčknutí plynu do podlahy se v tomto režimu rovná katapultaci a to, jakým způsobem auto nakopne Vaše tělo do sedáku je prostě nepopsatelné. Zcela ohromující je pak gradace motoru – s každou otáčkou cítíte jak auto zrychluje. Motor se točí opravdu bleskově a omezovač je tam hned. Zatáhnu za pádlo, prásk a vše začíná znova. Je to maximálně návykové, orgastické a brilantní. Převodovka řadí neskutečně rychle a každé podřazení je doprovázeno o meziplyn, který vydá zvukový projev lepší než kdejaký sexuální zážitek. Při řazení touhle převodovkou Vás přejde jakákoli lítost nad tím, že Ferrari již manuální jednotky nenabízí. Ke zvuku se ještě vrátit musím. Ne nadarmo se říká, že supersporty z Maranella mají nejlepší zvukové projevy planety! Akustický projev 458 Spider je naprosto bezkonkurenční a nezbývá mi než konstatovat – zamiloval jsem se! A navíc s tou staženou střechou je to opravdové porno! Budu teď znít jako odvařený puberťák, ale 458 Spider je totálně, zoufale, neuvěřitelně fantastické.

m8

Zapomeňte na řeči o novodobých Ferrari jako autech pro fotbalisty. 458 Spider je technická a jízdní dokonalost a konkurenci opět nechává daleko pozadu! Zážitek za volantem rudé krásky z Maranella je nezapomenutelný a plný nejčistší řidičské radosti.

“No a pak si všimnete, že si výfuk zapomněl vzít denní dávku prášků proti schizofrenii a ukazuje své druhé, maniakální já”

Přesedám do zástupce rychlých sportovních GT – Maserati GranCabrio po nedávném faceliftu s novým motorem 4,7 V8. GranCabrio je otevřenou variantou své uzavřené sestřičky Granturismo a společně tvoří produkt, na který jsou u Ferrari jistě velmi hrdí – luxusní GT s tou nejlepší technikou a dokonalým designem. Nechci se tady nějak výrazně rozplývat nad tím, jak krásné toto auto je, to vám řeknou fotky a video. Nicméně konstatovat, že Pininfarina vytvořila umělecké dílo, na kterém můžou všichni oči nechat, prostě musím. Na trhu neexistuje mnoho vozů, které by byly krásnější a na které by jste se beze slova mohli strnule dívat celé dny vkuse, je to bezmezně nádherný kus auta!

m13

Zasouvám klasický klíč do zapalování a probouzím vidlicový osmiválec z dílny Ferrari k životu a… ozve se ohromné zavytí, které po ránu vzbudí všechny vaše sousedy v okolí. U superaut to není nic překvapivého, ale GranCabrio zařve tak nějak nadstandardně moc. Náš model je vybaven klasickou šestistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem a s možností manuálního řazení pádly pod volantem. V otevřeném voze jde především o pohodu a tu automat podtrhuje dokonale. Ono celé GranCabrio svým pojetím vybízí k uvolněné jízdě – je to aristokrat, ne supersport. A taková je i jízda v komfortním režimu. Osmiválec pod kapotou bublá, do vozu fouká jemný vánek, podvozek je příjemně pohodlný, člověk si užívá scenérii kolem sebe a úžasný výhled na dlouhou kapotu s vystouplými prolisy blatníků.  Je to přesně to auto, které chcete vzít na projížďku do Monaca a pokračovat na Francouzskou riviéru. A nebo také stáhnout střechu a vyrazit na podvečerní kávu do centra, případně se jen tak bez cíle projet s krásnou slečnou vedle sebe.

Poté stačí zmáčknout tlačítko s nápisem SPORT a GranCabrio se přetransformuje do totálního maniaka. Ja vím, stejnými tlačítky disponuje každé moderní auto, jenže tady to není jen o přitvrzení a lepší odezvě. Ve voze chytnou saze a totálně se zblázní. Řízení rázně ztuhne, to samé platí pro podvozek, odezva na plyn je absurdně okamžitá, motor dává plný výkon a převodovka ho pustí až do omezovače. No a pak si všimnete, že výfuk si zapomněl vzít denní dávku prášků proti schizofrenii a ukazuje své druhé, maniakální já. Zvuk, který vydává se dá popsat jen jako zemětřesení gigantických rozměrů a regulérně z něj mám husí kůži. Je to mix mezi klasickým, vysokootáčkovým řevem osmiválce Ferrari a typickým projevem amerických muscle cars. Asi neexistuje nic lepšího nebo jsem to ještě zatím neslyšel, ale už chápu proč se o vozech Maserati říká, že mají nejlepší zvuk na světě. A to jsem ještě nezmínil pornografické meziplyny a střílení do výfuku při každém ubrání plynu. I kdyby jezdilo úplně špatně, tak bych si ho koupil jen kvůli tomu zvuku.

m11

Jenže ono špatně vůbec nejezdí! Překvapila mě tuhost řízení a jeho přesnost. Je tužší než veFerrari 458 a poskytuje lepší zpětnou vazbu. Maserati totiž stále používá mechanický posilovač a je to jedna báseň. Podvozek ve sportovním režimu odhaluje svůj potenciál a v zatáčkách funguje výborně. GranCabrio drží zvolenou stopu, neodskakuje a je ukázkově stabilní. Nerozhodí ho ani náhlé přenosy váhy ze strany na stranu v ostře projetých esíčkách, a nezaznamenal jsem ani výraznější kroucení karoserie. Na tak velké auto funguje opravdu brilantně a sportovní jízda bez střechy a za řevu vytočeného osmiválce je prostě výborná. Co lze ale cítit, je váha. Toto auto totiž váží bez sto kilo dvě tuny, a to opravdu není málo. Není to nic, co by kazilo dojem z jízdy, ale je třeba počítat s tím, že vůz nemá agilitu malého, lehkého sporťáku. Díky tomu klame i pocit z výkonu motoru – 440 koní je poměrně hodně, ale ve spojení s váhou to není pocitově něco, z čeho byste si sedli na zadek. Teda pokud jste zhýralý, motoristický novinář… GranCabrio dosprintuje na stovku za 4,8 sekundy a umí jet 286 km/h (limituje ho plátěná střecha), což jsou velmi solidní údaje.

m10

Modernizovaný osmiválec 4,7 s atmosferickým plněním je naprostý klenot. Reakce na pokyny plynovým pedálem jsou okamžité a naprosto ukázkové. Chuť do otáček nezná mezí a jeho zátah je nekončící. A navíc je tady ta gradace a lineární zátah. Není nic lepšího než silná atmosféra! Ať se turbomotory smaží v pekle!

“R8 Vás bezmilostně nakope do zad a odstřelí k další zatáčce, kde zničí Vaše tělo bočním přetížením. Je to naprostý hulvát, který za řevu desetiválce likviduje všechno kolem sebe”

Na první pohled Audi R8 vypadá, jako by byla přilepena k silnici. Její potenciál podtrhují svalnaté proporce a zvýrazněné podběhy kol. Typické stylistické prvky Audi jsou zde vidět na každém rohu. Příď  vozu, podběhy kol, boky a záď vozu opticky propojuje plynulý obrys. Výrazně dopředu posunutá kabina vizuálně vyjadřuje konstrukci s motorem uprostřed. Polohu motoru prozrazují také svislé vstupy vzduchu po stranách. R8 je působivě vypadající auto i po tolika letech výroby a budí naprostý respekt. Aby také ne s výrazem, že hodlá “sežrat” vše kolem sebe.

m12

Audi  se z 0 na 100 km/h dokáže rozjet za úctyhodných 3.7 vteřin. O tento odstřel se stará především 530 koní a 530Nm, které produkuje vysokootáčková V10 o objemu 5.2l umístěná přímo za vašimi zády. Sprint se zastaví na hranici 316 Km/h. O přenos výkonu a točivého momentu na všechna čtyři kola se stará systém quattro a šestistupňový robotický manuál R-tronic. Tuto převodovku sdílí Audi v rámci koncernu i s Lamborghini Gallardo, kde funguje stejně hrubě a neurvale. R8 je na pomezí ryzího supersportu a třídy GT, kdy zcela ideálně kombinuje to nejlepší z bou táborů.

m5

Okamžitě volím režim sport, tuhé nastavení tlumičů a převodovku přepínám do manuálního módu. Řízení citelně ztuhlo a podvozek mu okamžitě sekunduje. Motor se nechá vytáčet k hranici 8000 ot/min a z výfuku se line krásný sytý zvuk. Jednička – prásk – dvojka  – prásk – trojka a jsme na 200 Km/h. Nic se nevyrovná pocitu, který Vám dá pořádný atmosférický motor. Orgasmická óda na desetiválec může začít. V nižších otáčkách zní Gallardo hlubokým naštvaným chraplákem a má potřebu na každého prskat, ve středu se pomalu mění v uřvaného magora, který naplno pronikne své deviaci ve vysokých otáčkách. Je to jako Formule 1 zkřížená s motorovou pilou.

Tahám za pádlo a řadím výš, PRÁSK!, ozve se masivní rána, s autem to škubne, že jsem si málem obtiskl perforovaný věnec volantu na své čelo. Na tváři se mi objevuje obrovský úsměv idiota na drgách. Tohle kouzlo robotického manuálu nikdy neomrzí. Převodovka je opravdu drtivě nemilosrdná, ale řadí rychle a velmi přesně a při podřazování Vás odmění hlasitou střelbou do výfuku. Převodovka pochopitelně nedosahuje rychlosti dvouspojek ve Ferrari, ale osobně se mi líbí prostě více! Možná jsem masochista se sebedestruktivními sklony, ale tohle má něco do sebe – ta nespoutaná brutalita a charakter zabijáka je prostě fajn! Blížím se k první sérii vlásenek zakončenou prudší zatáčkou, která okamžitě prozrazuje, že grip R8 je neutichající.

m7

Tlačím víc a víc na pilu a auto drží ještě líp. Na výjezdu se zatáčky posílám plyn k podlaze, připravený k lehčímu powerslidu, ale auto bez remcání poslechne a bez sebemenšího zavlnění zádi vyráží vpžed.  Zkouším to znovu a znovu, ale systém quattro mě pokaždé bez zaváhání s ledovým klidem posílá ven ze zatáčky a určitě si říká o co mi jde. No přece o drift! Samozřejmě se nechá vyprovokovat, přeci jen preferuje zadní nápravu, ale k R8 se prostě můžete chovat naprosto barbarsky a nevytrestá Vás tak jako Ferrari. Reálně je na točité okresce rychlejší a jistější, než 458 a další placky se zadním pohonem. Nebýt ale famózního italského desetiválce a krvelačné převodovky, byla by to jen absurdně rychlá nuda. To však není negativum, ale zbytek auta je prostě Němka…

m2

Volba v této cenové relaci byla vždycky velmi těžká a sami musíte vědět, jaký typ auta Vám bude vyhovovat nejvíce. Nejlepší kompaktní supersport na trhu je jednoznačně osmiválcové Ferrari, které je ekvivalentem dokonalého řidičského auta, které potřebuje pevnou ruku. Mezi otevřenými luxusními GT hraje prim právě Maserati, které nabízí neskonalý charakter a jeden z nejlepších motorů na světě s podmanivým zvukem. Audi R8 V10 je pak ideální volba pokud hledáte supersport na každý den. Je neuvěřitelně rychlé, syrové a německy precizní zároveň. Volba je na Vás.

Chcete si splnit svůj sen a řídit tyto auta nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy  DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz