Test Honda Civic e:HEV: Nejlepší hybrid všech dob
Civic znamenal pro Hondu zlomový moment. Na konci šedesátých let byla firma známá především výrobou motocyklů a zvažovala, že ukončí produkci automobilů, kde se do té doby soustředila hlavně na miniaturní modely s motory kolem 600 cm³. Když v sedmdesátých letech vypukla ropná krize, spotřebitelé začali hledat úspornější vozy. Zvláště v Americe narazila tehdejší obliba velkých sedanů s osmiválci na realitu rostoucích cen paliva. Do této situace vstoupil první Civic. V roce 1972 se poprvé představil automobil, který kvalitou odpovídal německým konkurentům, byl cenově dostupný, úsporný a neuvěřitelně spolehlivý.
Opravdový průlom nastal s příchodem čtvrté generace, která přinesla technologii variabilního časování ventilů V-TEC. Motory řady B nabídly výkon přeplňovaných jednotek, ale bez jejich nevýhod. Šestnáctistovka B16A se stala jedním z prvních atmosférických motorů, který dosáhl magické hranice 100 koní na litr u masově vyráběného vozu. Dalším milníkem byl podvozek, který poprvé nabídl dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu. Civic si tak získal popularitu nejen mezi běžnými řidiči, ale také mezi fanoušky dynamické jízdy a závodníky. Malý hatchback tak ukázal, že pohon předních kol nemusí znamenat kompromisy v jízdní zábavě. A jak bylo pro Hondu typické, vše bylo podpořeno bezkonkurenční spolehlivostí.
Nejnovější generace přichází na trh ve chvíli, kdy se automobilový průmysl dynamicky mění, a Honda se snaží dokázat, že lze jít i jinou cestou než většina výrobců. Zatímco zákazníci v USA mají na výběr i klasické spalovací motory, v Evropě je nabídka výhradně elektrifikovaná. Honda ale přistoupila k hybridnímu pohonu jinak než většina konkurence. Namísto čistě elektrického modelu nebo plug-in hybridu s velkou baterií přišla s inovativním řešením.
Pohonnou soustavu tvoří tři motory – spalovací, elektrický generátor a trakční elektromotor. Dvoulitrový čtyřválec v Atkinsonově cyklu produkuje 105 kW, ale většinu práce odvádí elektromotor s výkonem 135 kW a 315 Nm. Honda udává právě tento výkon, protože se jedná o primární pohon. Spalovací motor se připojuje pouze při vysoké zátěži nebo ve vyšších rychlostech a přenáší výkon na kola prostřednictvím jednorychlostní převodovky e-CVT. Ta dokáže simulovat řazení, čímž eliminuje nepříjemný efekt vysokých otáček bez odpovídajícího zrychlení. Součástí systému je také malá baterie o kapacitě lehce přes 1 kWh, která slouží k ukládání přebytečné energie. Celková účinnost soustavy dosahuje 41 %, což je v hybridním segmentu vynikající hodnota.
Na první pohled může systém působit složitě, ve skutečnosti však funguje velmi intuitivně. Civic se chová jako elektromobil – pohybuje se plynule, bez vibrací a s okamžitou reakcí na plyn. Na rozdíl od čistých elektromobilů ale nedisponuje prudkým nárůstem výkonu. Otáčky motoru nemusí vždy odpovídat poloze plynového pedálu, protože se spalovací motor zapojuje podle potřeby nabíjení baterie. Díky výbornému odhlučnění je však v kabině slyšet jen minimálně.
Jízdní dynamika nového Civicu příjemně překvapí. Auto zvládne stovku rychleji než předchozí 1.5 Turbo a přitom zůstává úsporné. Ve městě lze dosáhnout spotřeby pod 4 l/100 km, na dálnici si řekne o 6,2 l a průměrná týdenní spotřeba se drží lehce nad 5 l/100 km.
Změn se dočkal i design. Po několika generacích experimentálního vzhledu přichází Civic s čistými liniemi a decentní elegancí. Naživo působí dynamicky a sportovně, přičemž je patrné, že designéři mysleli i na budoucí ostrou verzi Type-R. Oproti předchozímu modelu narostl ve všech směrech, přesto se podařilo udržet hmotnost na 1533 kg díky lehkým materiálům, jako je hliníková kapota a pryskyřicové víko kufru. Zvýšení tuhosti karoserie o 22 % přispívá k lepší ovladatelnosti.
Interiér kombinuje moderní minimalismus s uživatelskou přívětivostí. Fyzická tlačítka zůstala pro nejdůležitější funkce a infotainment je konečně na úrovni konkurence. Podporuje bezdrátové Apple CarPlay a je intuitivní na ovládání. Digitální přístrojový štít je přehledný a při aktivaci adaptivního tempomatu se automaticky přepíná do minimalistického zobrazení, které snižuje únavu na dlouhých cestách.
Prostor na předních sedadlech je dostatečný i pro vyšší postavy, nízká pozice sedaček ale může ztížit nastupování starším řidičům. Výhled je díky tenkým sloupkům výborný a materiály působí kvalitně. Vzadu je dost místa na nohy, avšak cestující nad 180 cm mohou mít problém s prostorem nad hlavou. Kufr nabízí solidních 410 litrů.
Jízdní vlastnosti jsou jedním z největších pozitiv nového Civicu. Podvozek je komfortní a zároveň stabilní při dynamické jízdě. Řízení je přesné a reakce vozu okamžité. Civic je ukázkou toho, jak má vypadat moderní hatchback – praktický pro každodenní použití, ale zároveň zábavný pro řidiče. Auto je náramně pohodlné, drží kontakt s vozovkou a působí naprosto nenuceně. Na denní jezdění je to naprosto ideální společník. Už dlouho jsem neřídil auto tak příjemně odladěným podvozkem. Civic dokázal skombinovat moderní technologie s poctivým feelingem staré školy, který poznáte právě na podvozku. Auto je agilní, krásně zatáčí a v oblouku zvládne opravdu vysoké rychlosti. Přitom působí až lehkonoze, i když váží jedna a půl tuny. Také řízení je příjemně strmé a tuhé.
U hybridů mi většinou vadí necitlivé brzdy s ostrým nástupem rekuperace, tady jsou však přesné a dobře dávkovatelné. Nemůžu si pomoct, ale Honda nový Civic opravdu stavila podle starého receptu řidičského auta, takhle dobře jsem se v mainstreamovém novém autě už dlouhou dobu nesvezl.
Cena základní verze Elegance začíná na 774 900 Kč, nejvyšší výbava vyjde Advance na 904 900 Kč. Testovaná výbava byla Sport za 824 900 Kč. Honda tradičně nabízí pevně dané úrovně výbavy, takže i základní verze má kompletní výbavu a nejsilnější motor. V porovnání s konkurencí se může zdát cena vyšší, avšak při srovnatelných specifikacích bývá například Golf dražší. Celkově je Civic jedním z nejlepších hatchbacků současnosti.
Plusy
– Skvělý hybrid
– Jízdní vlastnosti
– Interiér
Mínusy
– Méně místa vzadu
– Kombi by se u nás líbilo
« Češi versus elektroauta: Nedostatek zkušeností, velké obavy a nejasná budoucnost, odhalila anketa Test Renault Captur E-Tech: Dobrý kámoš se nemění »