land-rover-defender-75th-2023-14

Test Land Rover Defender 75th D300

20. 5. 2023 • Land Rover, Novinky, Testy

motor: 95%

převodovka: 100%

podvozek: 100%

zpracování: 90%

praktičnost: 90%

Verdikt:

Land Rover Defender  v nové generaci už není tolik spartánský jako předchůdce, v terénu se ale stále neztratí. Defender, ať už v krátké verzi 90, delší 110 nebo největší 130 sice nezapomíná na moderní prvky, jako třeba LED světla, pořád v něm ale je poznat legendární hranatý terénní nezmar. Přední část se tedy výrazně zakulatila, hranaté zůstaly jen zadní partie. U kratší verze 90 také částečně zůstala zachována plátěná střecha, i když jen ve formě stahovací střední části.

Defender se nám tedy transformoval do nového století. Není třeba naříkat, výrobce neměl na výběr hned ze dvou důvodů. Starý model už nemohl být dále schválen do provozu kvůli přísným normám na ochranu chodců a tomu se musel přizpůdobit i vzhled nové generace. Na druhé straně jsou klienti, kteří si žádají auto odpovídající současným standardům a použitelnosti. Předchozí ikonická generace sice neohroženě fungovala v terénu, ale jezdit s ní na denní bázi nebo používat na cestování bylo spíše za trest. Nikdo už nechce sedět vyosený v bočním okénku a doslova svádět válku s ovládacími prvky.

land-rover-defender-75th-2023-6 land-rover-defender-75th-2023-35

Nová generace tak vznikla na čistém papíře s obrovskými zkušenostmi, které výrobce těch nejlepších offroadů a SUV měl k dispozici. Základem Defenderu je nová celohliníková platforma D7x s monokokem a nezávislým zavěšením kol. Dalším terénním pomocníkem je poprvé použitý nastavitelný systém Terrain Response. Ten tak řidiči umožní nastavení sedící nejlépe danému terénu. Tam pomůže také prvek známý třeba z nového Evoquu. Jde o systém ClearSight Ground View, a tedy průhlednou kapotu. Volitelné je pak vzduchové odpružení.

V testu mámě speciální edici 75th Anniversary, která oslavuje vznik značky Land Rover před 75 lety. Prim tady hraje výrazná zelená barva Grassmere Green, inspirovaná barevným provedením vozů Land Rover řady I, která se prolíná i v interiéru a na 20″ kolech. Po celém vozidle je promyšleně umístěná grafika s nápisem “75 Years”. Elegantní připomínka jeho jedinečné historie. Na moderním vozidle je to vskutku netradiční kombinace a buď se vám bude líbit nebo ne, nic mezi tím.

land-rover-defender-75th-2023-41

Posun ke třídě SUV lze vidět také v kabině, ta je přísně moderní a plná současných standardů, ačkoliv i tady se hraje na robustnost. Příklad? Viditelné šrouby uchycení výplní dveří. Celá řada ovládacích prvků má pogumovaný povrch, což usnadňuje manipulaci. Před spolujezdcem je praktická polička, opět s pogumovaným povrchem.

land-rover-defender-75th-2023-26 land-rover-defender-75th-2023-27

Sedí se příjemně vysoko, od volantu ale vidíte na okraj kapoty, což znamená jednodušší manévrovatelnost nejen v terénu. I tady se dostal digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, doplněný o 11,m palcovou obrazovku nejnovějšího multimediálního systému s navigací Pivi Pro. Několik na první pohled nesourodých prvků se reálně designově docela dobře doplňuje. Interiér je zajímavým mixem moderny, utility a retra. Pětidveřové provedení má menší nevýhodu v poměrně úzkém nástupním otvoru na zadní sedačky. Jakmile se tam, i za pomoci šikovných madel, dostanete, nabízí Defender prostor téměř královský. A to jak pro kolena, tak nad hlavou.

land-rover-defender-75th-2023-30 land-rover-defender-75th-2023-44

V praxi je Defender mnohem komplexnějším autem než dříve. Jízdní komfort je velmi podobný vyloženě luxusním bratříčkům ze stáje Range Rover a na palubě panuje příjemné ticho. Konečně se můžete vydat na druhou stranu Evropy a nebudete trpět. Podvozek je přímo balzámem na duši a o jeho práci vůbec nevíte, ať jedete po čemkoli. Takto komfortní auto si v rámci své kariéry snad ani nevybavuji. Můžete klidně uhánět stovkou po polní cestě a Defender vám o nerovnostech dá vědět jen mírným pohupováním. Neztratí se ani v zatáčkách, kde nabízí solidní přilnavost, stáčivost do oblouku a karoserie se příliš nenaklání. Za tohle si Land Rover zaslouží obrovskou pochvalu.

land-rover-defender-75th-2023-1 land-rover-defender-75th-2023-39

Testovaný nejvýkonnější dieselový šestiválec má rovných 300 koní a 650 Nm točivého momentu. Při pohledu na offroad vážící 2,5 tuny to nemusí vypadat nijak světoborně, ovšem opak je pravdou. Při sešlápnutí plynového pedálu na podlahu musíte být sice trochu trpěliví, chvíli trvá, než se sepne turbo a převodovka, ale pak nastane peklo. Příď se vymrští vzhůru do oblak, záď se zakousne do silnice a motor za doprovodu mocného bublání katapultuje Land Rover Defender kupředu. Z vyšších rychlostí už je akcelerace o něco pozvolnější.

land-rover-defender-75th-2023-20

Uvolněné jízdě naopak vévodí absolutní ticho. Kabina i motorový prostor je dokonale odhlučněný, takže i přes terénní charakter auta si můžete užívat pohodu a komfort. Při běžném jezdění nemusí být Defender ani kasičkou na peníze. Bez větších problémů zvládne jezdit mezi 7 až 8 litry na 100 kilometrů. Pokud ho však nebudete příliš šetřit, pod 10 l/100 km se rozhodně nedostanete. Motoru sekunduje osmistupňová automatická převodovka od ZF, které nelze vytknout vůbec nic. Řadí sametově, rychle a zcela logicky.

land-rover-defender-75th-2023-7

Pokud se bojíte, že v terénu vůz vyměkl, nemusíte. Díky systému Terrain Response 2 si auto nastaví uzávěrky, zvedne podvozek a třeba i přemapuje plynový pedál. Pro maximální usnadnění je tady ještě armáda kamer, kde nechybí ani simulace průhledné kapoty. Během brodění (auto zvládne vodu až do hloubky 0,9 metru) vám pomáhají ultrazvukové senzory, které měří hloubku vody před vámi. V terénu je tak novinka vlastně neporazitelná, jen je nyní mnohem přístupnější a user-friendly. Kovaní “offroaďáci” to možná odsoudí, většina moderních klientů naopak přivítá. Je na vás, jestli chcete, aby fungovalo auto pro vás, nebo vy pro něj.

Plusy

– Jízdní vlastnosti na silnici
– Jízdní vlastnosti v terénu
– Moderní výbava
– Interiér
– Odhlučnění
– Převodovka
– Silný a kultivovaný motor
– Spotřeba

Minusy

– Cena příplatkové výbavy
– Sem tam horší materiál v interiéru
– Obtížnější nastupování dozadu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz