lexus-lc-convertible-2023-29

Test Lexus LC 500 Cabrio Hokkaido Edition: Vrchol automobilismu

17. 10. 2023 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Lexus, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

motor: 100%

převodovka: 100%

podvozek: 100%

zpracování: 100%

radost z jízdy: 100%

Verdikt:

Rande šesté. Ano, tolikrát jsem podlehl tomuto skvostnému autu a nabídku na jeho testování nikdy neodmítnu. Proto se omlouvám, že si o tomto autě na stránkách AutoJournal čtete každý rok znova a znova. Tentokrát tady ale máme verzi bez střechy a navíc limitovanou edici Hokkaido, která přináší některé exkluzivní prvky výbavy.

Má bezmezná láska k tomuto vozu vzplanula téměř okamžitě. Stačil letmý pohled na křivky karoserie, doširoka vystouplé boky, aby ještě více vynikla šířka pozadí. Klínovitý tvar s dlouhou kapotou je neuvěřitelně sexy. Přední světlomety se nepodobají ničemu na trhu a vůz strhává daleko větší pozornost než jakýkoli italský supersport. Verze convertible, tedy kabriolet, sice přišel o nízký ponton střechy, ale zase vypadá ještě placatěji. Nebudu ale lhát, coupé se mi líbí o fous více.

lexus-lc-convertible-2023-3

Tolik vykroucených krků, mobilů fotících z okolních aut a zvednutých palců jsem ještě nezažil. Je to vlastně studie, koncept chcete-li, který unikl na běžné silnice. V záplavě standardní automobilové šedi působí jako zjevení. Pokud něco o Lexusu víte, asi tušíte, že celkový tvar vozidla je jasným odkazem na model LFA a LC je tak jeho soudobým pokračovatelem. Jsem zamilován!

Opravdu neznám lepší velké coupé/cabrio a to nemluvím jen o této cenové kategorii. Aston Martin DB11 může být exkluzivnější, ale ani omylem lepší. LC500 je ideálním strojem, který umí nejlépe kombinovat výbušnou povahu sportovního hrubiána spalující zadní gumy na požádání s absolutním komfortem a luxusem na palubě. Ano, opravdu mluvím o značce Lexus. Ta, která hlásá konec tradičním pohonům a silně protlačuje hybridní technologie, postavila totiž jedinečně auto pro řidiče.

lexus-lc-convertible-2023-7

Lexus LC Hokkaido Edition je k dispozici v obou modelových provedeních, tedy kupé i kabriolet. Edici se nabízí ve čtyřech barvách – tmavě červené Flare Red, tmavě šedé Sonic Platinum, bílé F White a černé Graphite. V případě kabrioletu budete mít na výběr z černé nebo červené látkové střechy, kterou byl vybaven i testovaný kus. V kombinaci s tmavě šedou barvou laku to byla velmi hezká souhra.

Poznávacím znamením Hokkaido Edition jsou nepochybně 21” kola, černá maska chladiče s agresivně působícími černými doplňky. V interiéru nalezneme kombinaci černé s tmavě červenou, jež má evokovat sopečnou krajinu ostrovu Hokkaidó. Zajímavé je rozdělení barevného schématu. Zóna řidiče je obklopena živou červenou, zatímco místo spolujezdce je obklopeno černou.

Žádné vylepšení v oblasti motoru nebo jízdních vlastností u Hokkaido Edition nečekejte. Produkce Lexus LC Hokkaido Edition je omezena na 80 kusů pro evropský trh, 40 v provedení kupé a 40 v provedení kabriolet.

lexus-lc-convertible-2023-19 lexus-lc-convertible-2023-22

Interiér si troufám nazvat uměleckým dílem s bezchybnou precizností zpracování. Lexus daleko předběhl současnou produkci německé konkurence a věřím, že v Mercedesu při pohledu na tento interiér pláčou. Začíná to už skvostnými výplněmi dveří s odhalenou retro hliníkovou klikou zasazenou do vlnové linie z kůže táhnoucí se napříč. Celá palubní deska je kombinací klasické kůže a alcantary s dokonalým slícováním a prošíváním.

Ovladače jsou hliníkové a například kaplička budíků je evolucí revolučního posuvného displeje představeného v hypersportu LFA. I tady navíc zůstává na chvíli ručička otáčkoměru na místě po přeřazení. Tak rychle převodovka řadí, že ani digitální obrazovka nedokáže včas reagovat. Úchvatný je i panel ventilace v hliníkovém designu nebo mohutné madlo oddělující prostor řidiče od spolujezdce. Právě tady se nachází i jedno mínus, zřejmě jediné na celém autě. Tím je samotný infotainment, který se Lexusu stále nedaří doladit. Ovládání pomocí touchpadu je strašlivé, odezva pomalá a celý systém vyloženě neintuitivní. Škoda, nebýt tohoto, nemá auto jedinou chybu. Což ale vyřešil nový modelový rok, který dostává plně dotykovou obrazovku známou z nových modelů RX nebo NX. Tak uvidíme v příštím randíčku.

lexus-lc-convertible-2023-25 lexus-lc-convertible-2023-24

Teď ale to nejlepší. Pod kapotou je stále atmosférický benzínový osmiválec o objemu pěti litrů s výkonem 341 kW a kroutícím momentem 530 Nm. V dnešní době je to pořád neopakovatelná nabídka na evropském trhu (až na Mustang a teamovou sestřičku RC F). Všichni ostatní už mají turbobenzíny, které jsou sice silnější a vozy s nimi rychlejší, ale tady jde především o charakter a toho má LC 500 pořád na rozdávání.

Lexus upravil soustavu zavěšení kol LC ve prospěch snížení hmotnosti a zlepšení jízdních kvalit. Další specifické úpravy se týkaly desetistupňové automatické převodovky s přímým řazením Direct Shift. Modifikace zahrnovaly i soustavu řízení, dále byla odladěna brzdová soustava, která nyní řidiči nabídne přímější zpětnou vazbu. Výsledkem modifikací systému zavěšení předních i zadních kol je pokles neodpružené hmotnosti cca o 10 kg, kterého konstruktéři dosáhli použitím spodních ramen z kovaného hliníku, tenčích dutých stabilizátorů a nového vysokopevnostního materiálu vinutých pružin. Samotné pružiny jsou nyní pevnější (nárůst tlakové síly z 1200 na 1300 MPa).

lexus-lc-convertible-2023-11

Snížení hmotnosti pozitivně přispívá k dynamickým schopnostem, zatímco další úpravy podvozku zaměřené na měkčí a hladší zdvih přinášejí řidiči intenzivnější pocit vozidla pevně přilepeného k vozovce. Přeprogramované elektronické tlumiče přední nápravy pracují s delším zdvihem, optimalizace tuhosti dorazů propružení (na obou nápravách) přinesla celkově hladší chod s potlačením ruchů v důsledku nerovností povrchu vozovky. Úpravou torzní tuhosti stabilizátorů Lexus současně zlepšil manévrovatelnost při nájezdu do zatáček s lineárnější odezvou a intenzivnějším pocitem propojení řidiče s jeho vozem.

Lexus provedl analýzy velkých dat s cílem zlepšit charakteristiku hnacích sil desetistupňové automatické převodovky LC 500 s přímým řazením Direct Shift, aby zprostředkovala co nejvěrnější odezvu na pokyny od řidiče. Díky nárůstu hnací síly společně s otáčkami motoru řidič reálně pociťuje silný zátah a plynulé zrychlování. Konstruktéři se zaměřili na tzv. „aktivní zónu“ – pásmo od 50 do 70 % otevření škrticí klapky, využívané za jízdy nejvíce – kdy převodovka před přeřazením na další stupeň povoluje o něco vyšší nárůst otáček. Efekt je ještě zdůrazněn stoupajícím tónem agregátu V8. Výsledkem technickým úprav je dále hladší akcelerace s možností automatického podřazení na druhý stupeň (namísto třetího) při brzdění do zatáčky. Podobné vylepšení se týká i charakteru řazení při akceleraci na výjezdu ze zatáčky.

lexus-lc-convertible-2023-13

Požitek z jízdy je podmíněn i charakterem zvuku, který produkuje jednotka V8 modelu LC 500. Lexus proto přesunul ventil regulující proudění výfukových plynů v hlavním tlumiči, aby dosáhl ideální zvukové odezvy. Motor o sobě dává vědět při spuštění a za vysokých otáček (přibližně od 4000 ot/min), zatímco při plynulé jízdě je projev tichý. Zde musím uznat, že před modernizací bez filtru pevných částic znělo auto lépe, ale pořád je zvuk na dnešní dobu velmi dobrý a návykový.

Stačí nastartovat a vůz si vás podmaní ještě více. Osmiválec naskočí s mohutným zabručením do výfuků a ustálí se na hlasitém volnoběhu, lehké prošlápnutí plynu a výfuk vydá ohlušující baryton. Čistý, mechanický a hlavně ne umělý. Toto auto má jeden z nejlepších zvuků v automobilovém průmyslu a jeho osmiválec je jeden z nejlepších vůbec. Se staženou střechou to navíc vše dostává ještě jiný rozměr, mnohem intenzivnější.

lexus-lc-convertible-2023-1

Pokud čekáte klasický atmosférický projev typu dole vůbec nic a nahoře všechno, zklamu vás. Motor má krásný tah už od spodních otáček a během šplhání k výkonovému maximu v 7.100 otáčkách, lineárně narůstá a letí do otáček jako splašený. Motor má ten správný charakter, výbušnost a zvuk pod plynem je přímo neskutečný. Každé přeřazení je otázkou pár milisekund, ozve se rána do výfuku a vše začíná nanovo. Nejvíce jsem si zamiloval podřazování, převodovka sama dává meziplyny a z útrob se line naprosto skvostná symfonie. Můžete si toho užívat donekonečna, převodovka má totiž deset stupňů.

Ano, deset! Řadí extrémně rychle, hladce a pustí vás do omezovače, aniž by sama odřadila! V automatickém režimu zase o její práci ani nevíte. Pro ty, které zajímá spotřeba uvedu, že je prudce závislá na jízdním stylu. Cestovní tempo po dálnici udrží odběr kolem 9 litrů, okrsky si řeknou o nějakých 11. Ve městě počítejte se 14 litry. Jízda na plný plyn znamená odběr kolem 30 litrů.

lexus-lc-convertible-2023-15

Oproti Mercedesu, ale i BMW, nabízí daleko agilnější a sportovnější jízdní vlastnosti při zachování vynikajícího komfortu. Zadní sedadla jsou navíc vyloženě nouzová a čtyři lidi do auta jednoduše nedostanete. Více než GT je tedy Lexus sportovním turismem a pocítíte to v první zatáčce.

Agilita a ochota s jakou se do nich LC vrhá bere dech. Od Lexusu byste to rozhodně nečekali, ale i řízení je strmé, komunikativní a nesmírně přesné. V kombinaci s řízenou zadní nápravou je pak změna směru a průjezd zatáčkami fenomenální. Je tu však ještě jedna věc, která činí tohle auto jedním z nejlepších, jaké si můžete dnes pořídit – hravost! Stačí vypnout (plně vypínatelnou) stabilizaci a LC se promění ve zběsilý driftovací stroj, který vám vykouzlí úsměv na tváři jako šleh čerstvé lajny…

lexus-lc-convertible-2023-40

Stačí zatočit, přidat a auto ihned přejde do pozice dveřmi napřed. Překvapilo mě, jak poslušné v této fázi je. Podvozek je totiž dokonale vyvážený a auto opravdu poslouchá na slovo. Na konci driftu dokonce chybí klasické zavlnění, kdy se kola chytnou a energie se vrátí na svou pozici, tak dobře odladěné je. Za volantem jsem si připadal jako král driftu. Připojte si k tomu ten fantastický řev, absolutní reakce motoru a najednou láska přerůstá v závislost.

Můžete jet napříč kontinentem a užívat si nádherného luxusu, dokonalého odhlučnění a zpracování. Podvozek i na obřích kolech filtruje spolehlivě nerovnosti a cítíte se jako v luxusní limuzíně. Poté stačí odbočit na váš oblíbený alpský průsmyk a zažijete jízdu života. Ani jednou nebudete chtít sedět v něčem jiném.

lexus-lc-convertible-2023-33

Přesně toto je bod, kde se Lexus LC vzdaluje konkurenci. Lexus umí, to ostatně ukázal už s modelem LFA. Až tady se mu ale podařilo spojit dva rozdílné světy v dokonalé synergii.

Plusy

– Zvuk
– Motor
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Design
– Interiér a jeho zpracování
– Komfort na delších cestách
– Přijatelná cena

Minusy

– Ovládání infotainmentu
– Horší odhlučnění oproti coupé
– Nemám jej v garáži

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz