mercedes-amg-a35-8

Test Mercedes-AMG A35. Základní vstupenka do divokého světa AMG je ostřejší, než se může zdát

7. 8. 2019 • Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 90%

Základní vstupenka do divokého světa AMG je ostřejší, než se může zdát. Ve všech ohledech je lepší než předchozí model A45 a nabízí stejnou dynamiku. V oblasti interiéru a zpracování nemá rovného soupeře a dynamikou strčí do kapsy většinu hráčů už teď. Vrcholná verze bude přímo monstrózní.

Verdikt:

Původní kapesní AMG odvozené od třídy A předčilo prodejní plány o dvojnásobek. Není divu, svého času nejvýkonnější sériový dvoulitr na planetě nabízel extrémní dynamiku, která v třídě hatchbacků neměla obdob. Nová generace “Ačka” přichází konečně i ve verzi AMG a to rovnou ve třech výkonnostních provedeních. Na začátku stojí verze A35 s výkonem 306 koní, uprostřed A45 s výkonem 382 koní a na samotném vrcholu je verze S s monstrózním výkonem 421 koní a driftovacím režimem.

V tomto testu máme nejslabší variantu, která nově otvírá brány do světa AMG. Je trochu zvláštní skloňovat slovo základní, respektive nejslabší, s názvem šíleného tunéra z Afelterbachu. Svět AMG je totiž správně divoký a šílený. Základní model tedy rozhodně není měkká modelka, které jde jen pózování. Výkonově se sice A35 řadí po bok Golfu R nebo Leonu Cupra R, ale jízdně jde o zcela jiný zážitek.

5

Začněme nejprve designem. Vzhledově se základní AMG příliš neliší od standardní třídy A vybavené stejnojmenným paketem. Rozdíl naleznete zejména na zadní čísti, kde se umístily obří koncovky výfuku po obou stranách, difuzor mezi nimi a také střešní spoiler. Pozornější si všimnou snížené světlé výšky a větších brzd z logy AMG. Nechybí ani plaketka na předních blatnicích odkazující na potentní motor pod kapotou. To je vše. Více si pro vás nechává A45, která má i výrazně přepracovanou příď.

Nutno podotknout, že už obyčejné “Ačko” je velmi hezké auto, testované AMG ve žluté barvě v kombinaci s černými koly a doplňky karoserie pak vypadalo přímo úžasně a strhávalo na sebe pozornost. AMG přeci musí vyčnívat.

Ačko jako takové umí ohromit interiérem, který v této třídě nemá konkurenci. Víte, jak to chodí v automobilovém světě? Ty nejdražší a nejluxusnější modely, vlajkové lodi, přicházejí na trh s technologiemi, které se postupem času dostanou i do nižších a levnějších vozidel. U značky Mercedes-Benz tím vždy byla třída S. Ta přinesla mnoho inovací celému automobilovému světu. Na druhé straně nabídky už dvacet let stojí třída A, která je vstupním modelem do světa hvězd. To, proč popisuji, jak fungují inovace, má svůj důvod. Pochopíte jej po nasednutí dovnitř. Třída A přebírá dvojici velkých obrazovek místo konvenčních ukazatelů. To je jediná věc, kterou však dědí po vrcholné limuzíně. Naopak zbytek je zcela revoluční a vůbec poprvé v historii se stává, že takovou technologii představuje vstupní model značky. Mám na mysli systém MBUX, který je jedním slovem fantastický.

4 3

Jde zejména o umělou inteligenci schovanou za hlasovým ovládáním. Nic nového, říkáte si. Jenže pozor, šíře pokynů je naprosto neuvěřitelná a v automobilovém světě nemá obdoby. Můžete se zeptat na počasí v jakémkoli městě planety, kde je nejbližší čínské bistro nebo třeba měnit teplotu. Stačí říct “nastav teplotu na 21 stupňů a zapni vyhřívání sedadel.” Mercedes to okamžitě provede. Také se můžete zeptat na aktuální dojezd nebo na situaci na silnicích. Je to rychlé, jednoduché a systém nedělá chyby. Úžasné je to ve spojení s navigací, kde jen vyslovíte adresu. Ono samotná navigace spolupracuje s čelní kamerou, kterou aktivuje před blížící se odbočkou a pomocí rozšířené reality promítne do obrazu grafiku, abyste neminuli žádné odbočení. Na kruháčích neocenitelné, je to jako v závodní hře. Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání.

Oba displeje jsou nově dotykové a můžete je ovládat jako chytrý telefon. Lze také použít touchpad na středovém tunelu, který nahrazuje otočný ovladač. Případně dotykové plošky na volantu. Nejste ničím omezeni jako u jiných značek. Aby toho nebylo málo, třída A podtrhuje interiér bezkonkurenčním ambientním osvětlením. Lze si navolit celou škálu RGB barev a dokonce každou zónu zvlášť. Nechybí ani spolupráce s audiem, kdy osvětlení reaguje na hudbu a navozuje atmosféru na palubě. Úchvatné je zejména nasvícení výdechů klimatizace v turbínovém designu. To mění barvu podle toho, jakým směrem volíte teplotu vzduchu. Interiér a jeho zpracování je v dnešním světě bezkonkurenční, mezi kompaktními hatchbacky je to pak něco neuvěřitelného. Ještě jedna věc, třídě A nechybí semiautonomní řízení, které umí měnit pruh dle sepnutí směrovky. AMG se odlišuje volantem a také skořepinovými sedaly, které jsou však za příplatek.

7 9

Pojďme jezdit! Ingredience nového A35 jsou dost podobné původní A45. Pod kapotou tluče čtyřválcový dvoulitr, který je ale úplně nový (M260). Oproti jeho běžné verzi dostal velké turbo typu Twin Scroll, pořádné sání a také sportovní výfuk. Samozřejmostí je i jiná řídící jednotka. Motor jde spárovat pouze se samočinnou sedmistupňovou převodovkou se dvěma spojky. Ta má sice novou skříň a prošla řadou úprav, základní technika se sem ale nastěhovala právě ze starého A45. Žůstává pohon všech kol s vícelamelovou spojkou připojující zadní nápravu. Ovládá ji elektromotor a připojení zadní nápravy probíhá ještě rychleji než dříve. V rámci standardní výbavy dostanete rovněž aktivní výfuk. Za adaptivní tlumiče už ale musíte připlatit.

Změn doznala i zadní náprava. Ta je víceprvková a pomocný rám je napevno připevněn ke karoserii bez jakýchkoliv tlumicích materiálů. Výsledkem mají být lepší reakce auta. Jiné je rovněž řízení, geometrie náprav, vůz používá větší brzdy s vrtanými kotouči (350 mm vpředu a 330 mm vzadu) a přední část karoserie byla dále vyztužena. Namísto klasické rozpěry mezi horní uchycení tlumičů technici sáhli po hliníkovém plechu umístěném pod motorem. Ten je navíc doplněn o dvě menší výztuhy. Protože jde o základní AMG, asi nepřekvapí, že na nějakou formu aktivního zadního diferenciálu nedošlo. A 35 si musí vystačit s klasickým přibrzďováním kol v zatáčkách.

8

Dynamika? 4,7 na stovku a maximálka omezena na obligátních 250. Pro porovnání, předchozí A45 zrychlovalo za 4,6 sekundy, takže nový základ třídy je stejně rychlý jako minulý vrchol. A45 S bude masakr! Motor oproti předchůdci netrpí tak velkou prodlevou turba a výkon narůstá lineárněji. Zvuk je jadrný už od volnoběhu, ale ne tak teatrální jako dříve. I tady však nechybí prskání při řazení. Zátah je monumentální a kdykoli vaše tělo hodí nemilosrdně do skořepin. Pokud použijete funkci řízeného startu, připravte se na pořádný katapult. Tohle že je základní model? A35 je opravdu absurdně rychlé v přímce, ale o celkových schopnostech rozhodnou až zatáčky.

Tady totiž předchůdce pořádně trpěl. Působil nejistě a na limitu byl výrazně nedotáčivý. Rozhodně nešlo o zábavné auto pro okreskovou jízdu. Novinka je na tom podstatně lépe a poznáte to ihned. Vůz je agilní a hbitě následuje volant. Samotné řízení je strmé, přesné a má pořádný odpor. Pohon všech kol reaguje mnohem rychleji díky přechodu na elektromechanické ovládání lamelové spojky. Systém už nečeká na počáteční prokluz kol a sám na základě údajů ze senzorů rozhoduje, kdy a jaké množství hnací síly poslat na zadní kola.

2

Samotný podvozek je pekelně tvrdý, možná zbytečně moc, protože ani komfortní režim příliš nepomůže a v autě budete cítit každou nerovnost. Přes svou tvrdost však dokonale drží kontakt s vozovkou a neodskakuje ani na rozbitém povrchu. Základní model jsem si opravdu nepředstavoval takto ostrý. Golf R vedle něj působí jako rozbředlá hračka. Karoserie A35 je extrémně tuhá a v zatáčkách se vůbec nenaklání. Ačko se krásně stáčí do oblouku a drží stopu v absurdních rychlostech. Je mnohem záživnější než předchůdce, ale sterilní jízdní projev nechybí ani jemu. Plyne to z řešení pohonu kol. Nedotáčivost sice přichází mnohem později, ale jízda je pořád jako po kolejích. To se změní až u vrcholné verze, která dozadu dostane aktivní diferenciál. Další důležitou změnou proti starému modelu je chování převodovky. Ta nyní řadí rychleji a v manuálním režimu poslouchá na slovo oběma směry.

Fantastické jsou brzdy, které mají v předu čtyřpístkové třmeny a 350mm průměr (vzadu 330 mm). Mají progresivní nástup a ani při dlouhodobějším plném výkonu nevadnou. Potěší i spotřeba, která umí být solidně nízká. Klidnou jízdou bez sportovních ambic se dá jezdit pod 8 litrů. Pokud za to vezmete, počítejte s nárůstem na nějakých 14 litrů. Kombinovaně jsem celý týden jezdil za 12 litrů, což není vůbec zlé.

6

Základní vstupenka do divokého světa AMG je ostřejší, než se může zdát. Ve všech ohledech je lepší než předchozí model A45 a nabízí stejnou dynamiku. V oblasti interiéru a zpracování nemá rovného soupeře a dynamikou strčí do kapsy většinu hráčů už teď. Vrcholná verze bude přímo monstrózní. A35 na českém trhu stojí 1 208 790 Kč. Ve srovnání s dosud nejrychlejší verzí A 250 4Matic je přibližně o 220 000 Kč dražší.

Plusy

Bezkonkurenční interiér
Jízdní vlastnosti
Převodovka
Výbušný a potentní motor
Vynikající odhlučnění
Rozšířená realita a umělá inteligence
Kvalita zpracování
Vzhled a image

Mínusy

Tužší AMG podvozek
Občas cukající automat
Podvozek je nekompromisně tuhý

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz