mercedes-amg-e43-exterior-7

TEST Mercedes-AMG E43 – Sportovec v obleku

25. 4. 2017 • Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 95%

Zpracování: 95%

X-Factor: 90%

Mercedes-AMG E43 je za cenu 1.960.200 Kč ideální volbou pokud toužíte po absolutním luxusu, kvalitě a nadprůměrných výkonech. Milovníky řízení potěší svou agilitou, odhodlaností a rychlostí. Při cestě na obchodní schůzku zase oceníte jeho komfort a technologicky pokročilou výbavu. E43 AMG se zkrátka povedlo!

Verdikt:

Nedávno jsem se rozplýval nad kombíkem C43 AMG, který mě naprosto nadchl po všech stránkách. Hned po něm jsem však přesedlal do dalšího modelu AMG se silným šestiválcem biturbo pod kapotou – elegantního a zároveň opravdu krásného E43. Mercedes-Benz se rozhodl pro modelovou ofenzívu své divize AMG a dokázal ji nyní přiblížit i cílové skupině, která si brutální osmiválce nemohla dovolit a nebo chtěli sportovněji orientovanou řadu. Šestiválcová AMG tak rozhodně nejsou polotučným odvarem, ale plnohodnotnými AMG nového zaměření. Šestiválce jsou totiž lehčí a auta díky ním více agilnější a sportovnější. Vyšší osmiválcové řady tak představují spíše naprostý vrchol luxusu a projev podobný klasickým muscle cars.

Je až s podivem, jak moc odlišný dojem navozuje ečko v testované verzi oproti standardním modelům, například dieselového sedanu, který jsem testoval loni. Na pohled je E43 úplně jiné auto, přitom divize AMG pojala jeho tuning velmi decentně. Vůz je standardně vybaven AMG paketem, dostal jinou masku s typickým lemováním a “diamantovým” podkladem. Přední nárazník dostal vůči klasickému paketu nástavce nasávacích otvorů s kontrastním černým lakováním a vzadu pak nalezneme tradiční černé dělené koncovky výfuků a difuzor.

e43_3

Nechybí ani krásná AMG kola, decentní odtrhová hrana na víku kufru a veškerý chrom se na vozidle zbarvil do černa. A to je vlastně vše. Výsledkem je ale opravdu krásné a elegantní auto s dávkou sportovního nádechu. V případě testovaného vozidla vše podtrhl tmavý odstín červené metalízy, který éčku opravdu sluší a dokonce bych řekl, že je to nejhezčí barva pro tento vůz.

Uvnitř je to podobně decentní – tříramenný sportovní volant (který si ale za příplatek můžete pořídit do jakéhokoli mercedesu), hliníkové dekory, kontrastní prošívání červenou nití, komfortní sedadla s logy AMG a vylepšeným bočním vedením… a to je vlastně vše, zbytek je klasická třída E. Všude jsou jen ty nejlepší materiály a nejnovější systémy. Vypadá moderně, ale zároveň dokáže lehce připomenout atmosféru aut z minulého století. Za což může především kůží obšitá palubní deska, kruhové výdechy klimatizace a obrovská plocha dekorů.

e43_6

Má fantastický volant, vynikající sedadla a dvě velké obrazovky – jedna slouží jako náhrada za budíky a druhá je k dispozici informačnímu systému, který má bleskurychlé reakce a srozumitelné ovládání. Stylové je především podrobné nastavování klimatizace a topení, to je taky součástí displeje na pravé straně. Mercedes doladil vzhled dvojice monitorů k dokonalosti a oproti větší třídě S jsou zapuštěny do jednoho celku s tenčími okraji. Teď to už vypadá opravdu perfektně. Ergonomie nemá žádnou chybu a doslova dokonalá je audio soustava Burmester, která kromě bombastického ozvučení zaujme i nádherně vypadajícími reproduktory z broušeného hliníku.

Na středovém tunelu, kolem ovladače command, se navíc umístila hardware tlačítka ovládající tuhost aktivního podvozku AMG Ride Control, nastavení převodovky a klapek výfukového systému. Je to výborná věc, nemusíte klikat někam do menu, stačí stisknout tlačítka a máte nastaveno. Různé nastavení podvozku nebo převodovky jsou navíc kombinovat s libovolným jízdním režimem motoru. Můžete jet na ECO a mít otevřený výfuk, nejtužší podvozek a nebo naopak v Sport+ ubrat tuhosti podvozku. Výborné řešení!

Nenápadná síla! 

Na první pohled byste těžko hádali, že E43 disponuje výkonem 295 kW a točivým momentem 540 Nm. Oproti C43 je nárůst výkonu o dalších 25 kW opravdu znát, navíc ečko váží pouhých 1765 kg, což je jen 30 kg více. Pro srovnání, nejblíže je tomuto ečku jaguar se svým modelem XF S o výkonu 280 kW. BMW ani Audi podobné motorizace nenabízejí a modely S6 a M550i už jsou zase výrazně silnější.

E43 je tak přesně na pomezí a nutno podotknout, že výkon je opravdu plně dostačující a dynamika velmi slušná. Vždyť zrychlení na stokilometrovou rchlost trvá pouhých 4.6 vteřiny. Ečko je tak v této disciplíně o fous rychlejší než menší C43. V pružném zrychlení je pak výkonový nárůst znát mnohem více a auto je opravdu hodně rychlé.

e43_2

Šestiválec s dvěma turby navíc poskytne velmi dobré reakce a chuť do otáček. Překvapila mě linearita s jakou výkon nabízí – je vlastně úplně jedno v jakých otáčkách na to šlápnete, auto vždy vyrazí s drtivou sílou a za zpěvu šestiválcového orchestru kupředu. Motoru sice chybí výkonová špička, ale vynahrazuje to jedním z nejlepších zvukových doprovodu a reakcí mezi přeplňovanými šestiválci.

Zvuk je u E43 logicky trochu umírněnější než u menšího céčka, ale i tak se pořád, spolu s jednotky od jaguaru, jedná o nejlépe znějící V6, jaké si můžete koupit. Od burácivého volnoběhu se ve středu otáček začne ozývat sytý rykot motoru, který ve vysokém spektru přechází v návykové ječení. Stačí přeřadit, z výfuku se ozve decentní rána a peklo začíná celé znovu! Řadové šestiválce od BMW se tomuto projevu ani neblíží.

Mimochodem převodovka 9g-Tronic nechá auto v omezovači a nepustí jej dál dokud manuálně nepřeřadíte. To například neumí vozy divize M Performance nebo Audi s přídomkem S. Jinak platí, že převodovka řadí velmi rychle a nedělá žádné chyby. Potěšila mě i odezva na řazení pádly pod volantem, která je bryskní.

e43_1

AMG přepracovalo i aktivní podvozek – přední náprava dostala nové klouby řízení, vylepšenou elastokinematikou a zvětšené negativní odklony kol. Výsledkem je naprosto precizní držení stopy, stabilita a čitelné chování podvozku. Grip a trakci dále podporuje pohon všech kol 4Matic (modely AMG 43 si bez pohonu všech kol nelze koupit), který preferuje zadní nápravu v poměru 31:69. Podvozek tohoto auta je daleko před dynamickými schopnostmi motoru a museli byste být opravdový “pirát”, aby jste auto dostali do jakékoli krizové situace. nechápejte mě ale špatně, není to sterilní nuda.

Delší rozvor třídy E, 4Matic postavený na principu připojení přední nápravy a ideální rozložení váhy dělají z tohoto auta opravdu zábavný stroj. Na rozdíl od klasických mercedesů lze plně deaktivovat stabilizaci a užít si výjezdy ze zatáček plné powerslidů. Ečko je opravdu překvapivě schopné a neuvěřitelně rychlé auto i v zatáčkách – díky lehkému motoru a skvěle naladěnému podvozku. Mercedes poslední dobou umí i řízení, které je příjemně tuhé a strmé. Auto na něj reaguje okamžitě a nepůsobí ani trochu gumově. I tady se nevyhnu srovnání s konkurenčním BMW, kde mi řízení přišlo výrazně mdlejší a umělejší.

Dokonalý univerzál

Většinu času ale vůz této třídy stráví jako komfortní a rychlý dopravní prostředek s adekvátním luxusem na palubě. Transformace v AMG nijak neomezilo komfort na palubě a i na velkých kolech s nízkým profilem gumy je E43 velmi komfortní vozidlo. Rušit vás nebude ani zvuk motoru a jiné ruchy od podvozku – odhlučnění je opravdu precizní. Zvuk motoru a výfuku začně do interiéru pronikat až po sepnutí sportovního režimu nebo ve vyšších otáčkách. Křížování napčíč Evropou nebrání ani spotřeba – při běžném jezdění se pohybuje kolem 9 litrů. Pokud budete nároční na dynamiku, počítejte s odběrem kolem 15 litrů na 100 kilometrů.

Na palubě nechybí ani nejmodernější technologie. V levém rohu za volantem se nachází několik tlačítek, těmi lze zapnout systém hlídání jízdy v pruzích, polo-autonomní řízení, parkovací asistent, kameru 360 stupňů z ptačí perspektivy, noční vidění a podobně. Pokud jedete na dálnici, zmáčknete první dvě tlačítka, k tomu zapnete adaptivní tempomat páčkou pod volantem a automobil převezme řízení. Zejména v zácpě je to velmi příjemný pomocník, kde dokáže vůz řídit sám dlouhé hodiny bez požadavků na převzetí řízení. Na D1 mi to opravdu zpříjemnilo cestování.

e43_5

Nová třída E navíc přichází i s jednou opravdovou vychytávkou – dálkovým parkováním! Prostě si jen stáhnete aplikaci do chytrého telefonu a s vozem můžete na dálku vyjet a nebo zajet do parkovacího místa. Geniální a velmi efektní. Podobně skvělá jsou i inteligentní světla. Pochopitelně zcela automatická, takže nemusíte přepínat mezi dálkovými a tlumenými. Ečko umí jet stále na zapnutá dálková světla a uzpůsobuje jen ten světelný paprsek, který aktuálně může oslnit protijedoucí vůz. Světla jsou pochopitelně plně LED diodová a viditelnost ve tmě je naprosto perfektní a bezstarostná. Zatím jsem neviděl auto, které by svítilo lépe.

Asistenti a kamery stráží vůz i za denního světla – stereokamery hlídají okolní provoz a dokáží přemýšlet za Vás. Pokud se někdo rozhodne vašemu vozidlu zkřížit cestu, auto se srážce pokusí ihned vyvarovat pomocí brzdového asistentu. A pokud již není pomoci, aktivuje systém PreSafe a připraví Vás do ideální pozice pro náraz. No a tak bych mohl pokračovat, výčet technologií je dechberoucí, ale tyto jsou tak nějak to nejzásadnější, co nová generace přináší a čím rapidně zlepšuje řízení a pobyt ve vozidle.

e43_4

Mercedes-AMG E43 je za cenu 1.960.200 Kč ideální volbou pokud toužíte po absolutním luxusu, kvalitě a nadprůměrných výkonech. Milovníky řízení potěší svou agilitou, odhodlaností a rychlostí. Při cestě na obchodní schůzku zase oceníte jeho komfort a technologicky pokročilou výbavu. E43 AMG se zkrátka povedlo!

Plusy

– je to plnotučné AMG
– image a vzhled
– dynamika motoru
– jízdní vlastnosti
– ZVUK
– řízení
– převodovka
– spotřeba
– sedadla

Mínusy

– občasné povrzávání interiéru

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz