jaguar xf s exterior (3)

TEST Jaguar XF S AWD – Šelma v obleku

27. 9. 2016 • Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

zpracování: 85%

X-Factor: 90%

Jaguar XF S je perfektní celek, který ideálně kombinuje výbušný charakter šelmy s umírněným projevem elegána v obleku. Na trhu není mnoho lepších rychlých sedanů, které umí nabídnout lépe vyvážený kompromis.

Verdikt:

Jaguar nás už několikrát přesvědčil o kvalitách svého modelu XF, který konkurenci nedává spát a svědčí o tom i prodeje, které této značce globálně rapidně stoupají. Není se čemu divit, XF nejenže vypadá naprosto fantasticky, ale také skvěle jezdí a chybu neuděláte s žádnou z jeho motorizaci. Teď se mi do testu však dostal vrcholný model s přídomkem S a opravdu se nejedná jen o sportovní paket, ale o plnohodnotnou tovární proměnu ve sportovní sedan. Přídomek AWD pak značí nový pohon všech kol.

Designově se Sko příliš neliší od zbytku nabízených motorizací, ale pár rozdílů tu samozřejmě je – výraznější otvory v předním nárazníku, nádstavce prahů a obří koncovky výfuků směřující ke středu auta. Nechybí ani větší kola a obligátní logo S. Detailisté pak ocení, že se udělalo pápá chromu, jež byl nahrazen černým lakem. Auto tak vypadá správně naštvaně – jako šelma připravená k útoku. Zároveň si však ponechává exotickou majestátnost a vrozenou sportovní eleganci. Je to vážně hezké auto a moc se mi líbí! A vzhledem k tomu, že se za ním všude lidé otáčeli, nebudu sám.

xf2

Interiér vypadá, jak je u Britů zvykem, parádně. Zmizela nepotřebná tlačítka a středový panel je směrován přímo na řidiče. Vévodí mu velký dotykový TFT displej o rozměru 12.3 palce a druhý TFT display místo klasických budíků před řidičem. Infotainment má nový systém InControl Touch Pro a je poháněn čtyřjádrovým procesorem. V nabídce je i 825 wattová hudební soustava Meridian se 17 reproduktory. Volič převodovky je tradičně skryt ve středovém panelu, jako vyjíždějící kruhový ovladač. Vše je pokryto kůží a vyklápěcí výdechy klimatizace jen utvrzují dojem, že se jedná o opravdu prémiový automobil.

Celkové provedení interiéru je špičkové a pouze z prvotřídních materiálů. Palubní deska je kompletně obšitá kůží, výplně dveří mají zajímavý design a nechybí ani vrchní linka interiéru táhnoucí se napříč čelním oknem až ke dveřím. Ano, je to podle největšího modelu XJ, ale dodává to autu nádech aristokratického luxusu. Nezastírám, opravdu se mi to auto líbí. V rámci sportovní verze přibyly sportovně tvarovaná sedadla s vyšívaným logem S a vkusné dekory, stejně jako silnější obšití tříramenného volantu.

A ještě lepší je to pod kapotou, kde své srdce poskytnul F-Type! Motor je kompletně přebrán právě z něj a nabídne opravdu nevšední jízdní projev. Papírově možná výkon 380 koní a točivý moment 450 Nm. příliš neoslní, realita je však úplně jiná. Jednotky přeplňované kompresorem se chovají zcela jinak a vynikají především neúnavným zátahem od volnobežných otáček až k omezovači.  Další zásadní rozdíl je poté v odezvě na plyn – je zdrcující a okamžitá.

xf1

Stačí se pedálu jemně dotknout a Jaguar vás zběsile nakopne a zatlačí do sedadla. Zátah je opravdu fantastický a příjemně hrubiánský. Celkový projev auta v dynamickém režimu je totiž velmi teatrální. XF předvádí úžasnou show plnou šestiválcového vytí, pískání kompresoru a hromobití výfuků. Oproti F-Type je zvuk více nakřáplý – jako tenorista, co už něco pamatuje. Uvnitř to ale není nic nepříjemného a nemusíte se bát cestování, výfuk má klapky, které se otevírají jen v dynamickém režimu. V ostatních si jen tak příjemně vrní.

Motoru nechybí ani chuť po otáčkách a lineární gradace výkonu. Je velká škoda, že od kompresorů odešla veškerá konkurence a v příštích generacích s nimi nepočítá už ani Jaguar. Jejich projev a zátah je však nezapomenutelně úchvatný a jsem moc rád, že si je Jaguar zatím dokázal udržet.  Dobrá je i spotřeba.  Při svižné jízdě se pohybuje kolem 11 litrů na sto kilometrů a pokud se držíte v rychlostních limitech, tak není problém jezdit kolem 9. V ucpaném městě se dostanete na nějakých 13…

XF S je spojen s automatickou osmistupňovou převodovkou ZF – na tom by nebylo nic zvláštního, protože tyto převodovky, jsou nejlepší na trhu, jenže v Jaguaru ji doladili do naprosté dokonalosti. Aplikace systému Quick Shift znamená to, že převodovka řadí nahoru natvrdo bez hydrodynamického měniče. Je to vlastně sekvence a měnič je používán jen při rozjezdech z místa. V praxi je to naprosto famózní a rychlost řazení je perfektní. Každé přeřazení je doprovázeno decentním škubnutím. Nepatřičné v limuzíně? Ne v Jaguaru! Skvěle to doplňuje charakter a vlastní osobnost této limuzíny. Pochopitelně, když  necháte převodovku v automatickém režimu a v komfortním nastavení, tak o ní ani nevíte.

xf3

Jaguar pochopil, že v některých zemích Evropy (zejména směrem na východ) se bez pohonu čtyř kol prostě prodeje nezvednou. A tak i model XF přichází se sytémem 4×4. Ten funguje klasicky na systému viskózní spojky, která dle potřeby připojuje přední nápravu, ale nejedná se o půjčený konkurenční systém. Jaguar si ho vyvinul sám a je na něj velmi hrdý.

Vůz jsem bohužel neměl možnost testovat na sněhu ,nebo za vydatného deště ,a tak se musím zaměřit na schopnosti trakce za běžných podmínek, které venku panovaly. Uživatele zaměřené na požitek z řízení bude zajímat především fakt, že pohon všech kol nijak neomezil zábavnost auta, ale naopak přidal dávku jistoty. Systém pohonu vždy preferuje zadní nápravu a tak se nenarušilo přirozené vyvážení koncepce. V řízení žádné vibrace od zabírající přední nápravy nejdou cítit a XF si zachovává přirozenou přetáčivost. Vůz tk nabídne především skvělou trakci, stabilitu a jistotu. V zimním režimu se přední náprava připojí napevno v poměru 30:70 a elektronika chytře reguluje točivý moment a reakci na plyn. Za novou čtyřkolku tedy Jaguar chválím, protože neubrala nic na komfortu, vyváženosti a přidala jen samá pozitiva.

xf4

Pohonu všech kol a skvělému motoru sekunduje i výborně odladěný podvozek, který se Jaguaru povedl na jedničku s hvězdičkou. Nadšení ze zatáček je ohromné, auto poslouchá na sebemenší povel a vždy vykrouží perfektní oblouk. Za to vděčí i řízení, které je opravdu strmé a velmi přesné. Dlouho jsem neřídil auto s lépe naladěným elektronickým posilovačem, které by takto ochotně reagovalo na každý povel volantem. Německá konkurence musí mít těžký spánek, protože jízdními vlastnostmi na Jaguar prostě nemají. Lehkost a špičková ovladatelnost je výsledkem promyšlené konstrukce vozidla za majoritního použití hliníku a nízko uloženého těžiště. Podvozek navíc používá pokrokové a nadstandardní zavěšení Integral Link s dvojitými příčnými rameny. No a když zklidníte, tak oceníte skvělé odhlučnění, schopnost podvozku pohltit snad jakoukoli nerovnost a naprostý klid na palubě.

Jaguar XF S je perfektní celek, který ideálně kombinuje výbušný charakter šelmy s umírněným projevem elegána v obleku. Na trhu není mnoho lepších rychlých sedanů, které umí nabídnout lépe vyvážený kompromis.

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení
  • Brzdy
  • Motor
  • Převodovka
  • Odhlučnění
  • Design a image
  • Tuhá a lehká karoserie
  • Vnitřní prostor

Minusy

  • Nemám jej doma
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz