mercedes-benz-cls-55-amg-10

Test Mercedes-Benz CLS 55 AMG: Vládce pekel v obleku

1. 11. 2023 • Extrémní vozy, Historické vozy, Novinky, Ojeté vozy

Přikrčená příď, zamračené světlomety a vytažené blatníky budí dojem pořádného hrubiána. Výrazný prolis táhnoucí se od předních kol až po zadní svítilny a ladně svažující se střecha přidávají na elegantnosti. Impozantní je i jeho délka 4913 milimetrů. Nízko položené víko kufru, dynamicky tvarovaná světla a dvě koncovky výfuku jen utvrzují v tom, že CLS patřilo k tomu nejlepšímu, co Mercedes nabízel.

V roce 2004, kdy přišel na trh, to byla neskutečná pecka, automobilová socha a vůbec první čtyřdveřové coupé světa. Dnes působí dojmem sexy dámy středního věku, po které kluci tajně touží a mladé puberťačky se jí jen smějí. V akci jim však pořádně vytře zrak a ukazuje, že má pořád, co nabídnout.

mercedes-benz-cls-55-amg-14

Největší překvapení nastává po usednutí do pohodlných kožených sedadel s povedeným bočním vedením a při pohledu na dokonalou palubní desku. Okna jsou nízká, posed geniální a rozhled jako z pravověrného sporťáku, což se projeví i na mizerném výhledu vzad. Ano, volant už vypadá staře, ale ten zbytek… Vše je čalouněno příjemnou kůží, zpracování je výtečné a téměř všechny materiály jsou nadprůměrně kvalitní. Oku lahodí dřevěný dekor a linka táhnoucí se přes palubní desku a dveře.

3 5

Na displeji informačního systému lze sledovat filmy, navigaci nebo si vybírat oblíbenou muziku, kterou solidně přehraje výkonná audio soustava Bose. Vzadu je místa dostatek a hlavou o strop budou dřít jen osoby nad 185 centimetrů, nad 190 už bohužel i vpředu. Prostřední sedadlo schází a na jeho místě je jedna menší a druhá větší přihrádka. Je zde navíc možnost sklopit loketní opěrku nebo vytáhnout vestavěný vak na lyže. Zavazadlový prostor má slušných 505 litrů objemu.

1

Pod kapotou naleznete celkem sedm motorů, všechny spolupracují s automatickou převodovkou G-TRONIC a pohání výhradně zadní kola. Do roku 2006 byly pod kapotou dva šestiválce – vznětový i naftový a dvě plnotučné V8, přičemž ta od AMG je fouknutá kompresorem. Díky poměrně nízké hmotnosti 1730-1930 kilogramů (dle motorizace) a dobré aerodynamice si s vysokou rychlostí rozumí každá varianta. Koncem roku 2006 přišla modernizace, která si kromě interiéru a změn na vzhledu vzala na starost i techniku, hlavně motory. Vznětový šestiválec zůstal téměř beze změn, benzinový šestiválec dostal přímé vstřikování a pětistovka pod kapotu schovala zcela nový agregát. AMG upustilo od přeplňování a před řidiče nastěhovalo přerostlou atmosférickou V8 6,2.

Tip: Nekupujte zajíce v pytli!

Zvažujete nákup ojetého vozu Mercedes-Benz CLS 55 AMG? Nechte si ho zkontrolovat zkušenými techniky AUTO BEZ OBAV, kteří stojí vždy na vaší straně!

Testovaný vůz zapůjčený od AAA Auto je z roku 2005 a je to dobový vrchol, tedy verze 55 AMG! Lahůdka, skvost na kolech. Motor AMG V8 Kompressor (M113) o objemu 5,5 l má největší výkon 350 kW při 6100 ot./min a točivý moment 700 Nm mezi 2650 a 4500 ot./min. To stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,7 s a standardní (elektronicky omezenou) maximální rychlost 250 km/h (rychloměr cejchovaný do 320 km/h). Pětistupňový automat AMG SPEEDSHIFT, určený pro vysokovýkonné verze Mercedesů AMG, umožňuje manuální volbu rychlostí a přenáší moment na zadní nápravu. Také brzdy a podvozek nesou stopy úprav Mercedesovy dvorní ladičské firmy AMG. CLS 55AMG vyjížděl se sportovně naladěným vzduchovým odpružením AIRMATIC DC a s adaptivním systémem tlumení. Brzdy mají vpředu vrtané kotouče s vnitřním chlazením.

mercedes-benz-cls-55-amg-3

Sportovně střižený automobil dostal nové doplňky karosérie a čtyří obří koncovky výfuků, ale ani to příliš nezměnilo uhlazený vzhled tohoto luxusního Mercedesu. Osmnáctipalcová kola obouvají pneumatiky rozměru 255/40 vpředu a 285/35 vzadu.

Při prvních kilometrech obdivuji pohodlnější jízdu než nabídnou klasická provedení, za což může zřejmě vyšší hmotnost. Zároveň je zde mírně lehčí řízení a jinak je vše tak nějak normální. Motor si při běžné jízdě klidně bublá. Jenže toto je AMG, takže klidnou jízdu si strčte, ehm, víte kam, jdeme to pořádně chytit za koule a prohnat na okresky!

mercedes-benz-cls-55-amg-22

Najíždím na rovinku, převodovku přepínám do sportovního režimu a pedál se snažím protlačit do motorového prostoru a… Americké bublání začíná doplňovat německá ostrost a ručička děsivým tempem letí až k omezovači. Jakmile motor dosáhne maximálního výkonu, tak se z těch děsivých rour ozývá hromobití – v tunelu si připadám jako uprostřed tornáda, ve kterém soupeří dva obrovští medvědi. Reakce na plynový pedál jsou bleskurychlé, velká dávka krouťáku je dostupná už od 2000 otáček a já se zamiloval – je to mistrovské dílo, které táhne jako ďábel!

Blížím se ke konci rovinky a na tachometru vidím děsivé číslo 180 km/h, pojďme vyzkoušet brzdy – jdu jim drsně po krku a okamžitě mi to oplácejí silným účinkem, který doplňuje dobrá dávkovatelnost. Takto doslova proletím několik kilometrů a brzdy jsou stále čilé a nevadnou, tak to má být! Stejnou pochvalu si zaslouží i podvozek, který se při pečlivém zacházení s plynem odmění vynikající trakcí. Nedotáčivost zde i navzdory těžšímu motoru vpředu takřka není a úsměv na tváři jen podpoří rozevlátý zadek a všudypřítomný orchestr osmi hrnků.

mercedes-benz-cls-55-amg-26

Zatím to vypadá, že zde máme auto bez chyb, ale není tomu tak. Jsou tu totiž dva výrazné mínusy – řízení nemá žádnou zpětnou vazbu a manuální režim řazení vymýšlela asi opice. Reakce jsou pomalé, tlačítka za volantem malá a řazení voličem směrem do stran? Vážně?

Jakmile se zmáčkne tlačítko ESP OFF, promění se v kouřící hovadinu, která mě nesmírně baví. Stačí na to šlápnout na semaforech a auta za vámi zůstanou zahalena v dýmu od pneumatik, stačí trochu více přidat v zatáčce a připadáte si jako Jeremy Clarkson v Top Gearu v jeho CLK 63 AMG Black Series. To auto by se mělo jmenovat tanečník. Drifty jsou jednoduché a snadno řiditelné a dlouho jsem nezažil auto, které si doslova žádá o neslušnou jízdu bokem.

mercedes-benz-cls-55-amg-18

Okamžitá odezva motoru s kompresorem a chuť po otáčkách je silně návyková věc a občas si nějakou prudší akceleraci jednoduše neodpustíte. Nelze tomu odolat, zkoušel jsem to. Přitom vás nenaštve ani spotřebou. Jasně, není to ekonomická nafta, ale odběr kolem 12 litrů kombinovaně není vůbec špatný. Ve městě počítejte s 15 litry. Pokud budete “tahat” tak se připravte na 25 litrů a více.

O komfort a přilnavost se stará vzduchový podvozek AIRMATIC DC, který má tři možnosti nastavení. Comfort, Sport 1 a Sport 2. V prvním režimu je auto plavné a vyžehlí 99 % všech nerovností bez sebemenších rázů do karoserie. Jedničkový Sport lehce přitvrdí a auto je jistější při svižnější jízdě po okreskách nebo vysokých rychlostech na dálnicích. Režim Sport 2 omezí náklony karoserie v zatáčkách na minimum a auto překypuje jistotou a přilnavostí. Hlavně přes podvozek cítíte, co se děje pod vámi a CLS je tak nádherně komunikativní a čitelné.

mercedes-benz-cls-55-amg-7

Člověk by čekal, že na horším povrchu bude odskakovat, ale nikoli. V kombinaci s dobrou převodovkou, rychlým a přesným řízením a silným motorem se s ním dá jet extrémně rychle a jízda je nekonečně zábavná. Vše okoření ještě skvělá pozice za volantem a vynikající brzdy. Ani dnes není moc aut, které dokáží tak skvěle kombinovat komfortní a sportovní styl jízdy – hlavně ve své době bylo CLS absolutní bombou a jedním z nejlepších Mercedesů v nabídce.

No a pak tady je ještě jedna kapitola – ZVUK. Osmiválec přeplňovaný kompresorem je prostě nepřekonatelná věc a uchu lahodí ještě více něž jeho atmosférická sestřička 63 AMG. Je to nehorázné brumlání, které se v otáčkách mění v hromobití.

mercedes-benz-cls-55-amg-19

Za cenu okolo 400 tisíc korun málokteré auto nabídne tolik všestrannosti v tak krásném a příjemném balení. Mercedes-Benz CLS 55 AMG je jedním z těch aut, které nechci vracet a dostává se mezi pár vyvolených, u kterých bych přemýšlel nad koupí. Odveze čtyři lidi k tisíc kilometrů vzdálenému moři a vaše záda si toho ani nevšimnou. Na rychlé okresce vytře zrak spoustě sporťákům a na dálnici si posádku hýčká v tichosti a naprostém komfortu.

CLS 55 AMG jen tak někde nenajdete, je jich k prodeji velmi málo a spousta majitelů se jich nechce zbavit, Také proto, že vědí, že cena těchto vozidel je v současnosti na spodní hranici a v blízké budoucnosti začne růst. Bylo pro mě překvapením, že i v bazaru se dá najít takhle vzácné auto a navíc tento konkrétní kus s nájezdem 126 000 kilometrů byl ve velmi hezkém stavu a to jak technickém, tak kosmetickém. Na investici zcela ideální kus.

Na co si dát pozor

Buďte opatrní, zejména pokud jde o vzduchový podvozek AIRMATIC. U prvních aut mohou nastat problémy s elektronikou, a dříve či později mohou selhat vzduchové měchy nebo jejich kompresor, což může být drahá oprava. U automatické převodovky se občas vyskytují problémy s mechatronikou, zejména pokud není olej včas vyměněn. Olej by měl být vyměněn nejpozději po 80 000 kilometrech, ale pokud to uděláte již při 50 000 kilometrech, pomůže to předejít problémům. Problémy s převodovkou se projevují nechutí k podřazování a přepínáním do nouzového režimu.

mercedes-benz-cls-55-amg-10

Motory obvykle nemají větší problémy, ale dejte pozor zejména na osmiválce. Je důležité, jak se o ně staral předchozí majitel. Proto je nejlepší vozidlo kupovat od důvěryhodných prodejců a být připraven zaplatit více za automobil v dobrém stavu. Modely AMG jsou zvláště ceněné a tomu odpovídá i cena za jejich servis a náhradní díly. Vždy nechte auto zkontrolovat v oficiálním servise nebo osobou, která má zkušenosti s těmito vozidly a ujistěte se, že má jasnou servisní historii.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz