mercedes-benz-s-2021-53

Test Mercedes-Benz S 400d 4Matic L: Král je mrtev, ať žije král

17. 9. 2021 • Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Luxus: 100%

Mercedes-Benz třidy S už 50 let udává trendy automobilového průmyslu. Je to auto, které dalo světu airbag, ABS nebo třeba ESP. V dnešní době je stále větší problém něčím překvapit nebo přinést na trh něco zcela nového. I tak se to tady opět povedlo. Vyzdvihnout musím zejména hlasové ovládání, rozšířenou realitu, podvozek a geniální světlomety.

Verdikt:

Jako v každé generaci přináší nová třída S techniku, kterou zdědí nejen budoucí mercedesy, ale přesune se postupně i do běžných vozů. Nová generace třídy S přijíždí ve standardní a prodloužené verzi, zatímco kupé a kabriolet ji tentokrát nedoprovodí. Stylové varianty má nahradit chystaný nový model SL. Sedan alespoň doprovodí ještě luxusnější varianty jako Maybach či Pullman.

Po stránce designu byl zřejmým předkrmem třídy S už nedávný facelift třídy E. Ostře řezaná světla jsou novým jazykem designérů ze Stuttgartu. Mezigeneračně má novinka s označením W223 delší kapotu, zůstává však typická okenní linie. Nová třída S je postavena na nové platformě s nadpolovičním podílem hliníku, díky čemuž je ve srovnání s předchůdcem o 60 kilogramů lehčí, ale tužší. Detaily jako příplatkové zapuštěné kliky, které se ukážou až při příchodu s klíčky, zajišťují výbornou hodnotu aerodynamického odporu, pouhých 0.22 Cx.

mercedes-benz-s-2021-34

Novinka je větší než předchůdce, byť ne výrazně. Prodloužená verze je o 34 milimetrů delší než dříve, má 5255 mm, se zvětšeným rozvorem náprav o 51 mm na 3216 mm. S 1954 mm je také o 55 mm širší a na výšku naměříte 1503 mm, o 12 mm více. U modelu s dlouhým rozvorem se zvýšil prostor pro nohy o 24 mm, zavazadlový prostor je až o 20 litrů zvětšený, na hodnotu 550 litrů.

mercedes-benz-s-2021-41

Uvnitř dominuje vertikálně položený obří displej infotainmentu o úhlopříčce 12,8 palců. Celkově se Mercedes soustředil na hlasové a dotekové ovládání. Nová generace tak má o 27 fyzických tlačítek méně než předchůdce. Předdefinované režimy, například pro uklidnění, lze posílat na jednotlivá místa v autě. Tehdy se zapne nastavená hudba, teplota, odvětrávání sedadel a další prvky.

V interiéru Třídy S dosahuje moderní luxus nové úrovně. Designéři v něm vytvořili příjemnou atmosféru s charakterem luxusního salonu, která se vyznačuje elegancí, vysokou kvalitou a lehkostí. Přístrojová deska je dominantou díky svému novému celkovému řešení, modernímu uspořádání ploch a ergonomickému rozmístění displejů. Mercedes-Benz dlouho budoval a ladil dvojici vedle sebe položených širokoúhlých obrazovek, aby od nich u nové generace třídy S upustil. Někomu to může vadit, dokonce jsem slyšel názory, že nový plovoucí tablet uprostřed palubní desky vypadá jako kopie Tesly. Design je čistě subjektivní záležitostí, tak si každý může utvořit svůj názor. Nicméně po funkční stránce je to krok dopředu. Dotykové ovládání je totiž primárním a nyní je systém krásně po ruce. Obří displej navíc obsahuje nejnovější generaci systému MBUX, který je v automobilovém světě naprostou špičkou. Rozhraní je logické, přehledné a systém je bleskově rychlý. Perfektní je i rozlišení a samotná grafika.

mercedes-benz-s-2021-17 mercedes-benz-s-2021-8

Řidič má před sebou ještě jednu velkou obrazovku za volantem. Tento displej ne navíc plně 3D a vypadá úchvatně. Opět patří k tomu nejlepšímu v automobilovém světe, jde plně konfigurovat a nabídne nepřeberné množství informací k zobrazení. Pokud i to by bylo málo, ještě je tady největší Head-Up displej na světě, který také zobrazí úplně vše a navíc disponuje rozšířenou realitou. Ta je špičková v kombinaci s navigací. Ta totiž spolupracuje s čelní kamerou, kterou aktivuje před blížící se odbočkou a pomocí rozšířené reality promítne do obrazu grafiku, abyste neminuli žádné odbočení. Na kruháčích a křižovatkách neocenitelné, je to jako v závodní hře. Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání.

mercedes-benz-s-2021-11 mercedes-benz-s-2021-12

Osobně nejsem úplný nadšenec do všeho dotykového, a tak jsem vždy rád za každou alternativu. Mercedes-Benz je aktuálně leader automobilového průmyslu v hlasovém ovládání, které tady funguje naprosto fascinujícím způsobem a ani si na něj nebudete muset příliš zvykat, protože rozumí i běžným hovorovým příkazům. Nemusíte tedy vyslovovat přísně naučené fráze. Nic nového, říkáte si? Jenže pozor, šíře pokynů je naprosto neuvěřitelná a v automobilovém světě nemá obdoby. Můžete se zeptat na počasí v jakémkoli městě planety, kde je nejbližší čínské bistro nebo třeba měnit teplotu. Stačí říct “nastav teplotu na 21 stupňů a zapni vyhřívání sedadel.” Mercedes to okamžitě provede. Také se můžete zeptat na aktuální dojezd nebo na situaci na silnicích. Je to rychlé, jednoduché a systém nedělá chyby. Stejně tak to platí pro navigaci, masáž sedadel, přeladění radia, písniček, barvy podsvícení a nebo můžete vést se svým autem diskuzi. Řekne vám i vtip, nebo co si myslí o jiných značkách.

Pro příjemné cestování toho však bylo uděláno ještě více. Třída S se stará o blaho cestujících vysokou úrovní jízdního a akustického komfortu a rozsáhlou nabídkou programů ENERGIZING COMFORT. Cestující udrží v dobré kondici také účinná filtrace vzduchu, jejíž vyšší výkonnost signalizuje nové označení ENERGIZING AIR CONTROL.

mercedes-benz-s-2021-9 mercedes-benz-s-2021-14

Sedadla jsou nastavitelná do všech myslitelných směrů, masážní, vyhřívaná a odvětrávaná. Nechybí vyhřívání loketní opěrky a výplní dveří a to včetně těch zadních. Hudbu obstarává audio Burmester (mimochodem reproduktory na A sloupcích se efektně schovávají a jsou podsvícené libovolnou barvou) a vůni na palubě zajišťuje rozstřik parfému do systému klimatizace. Dech mi vyrazilo ambientní nasvícení celého interiéru, které lze kombinovat po zónách, zvolit jakoukoli barvu a navíc je interaktivní a reaguje na vaši činnost ve voze nebo třeba na hudbu. Opět věc, která zatím nemá v automobilovém světě konkurenci. Interiér nové třídy S je opravdu speciální a exotické místo, které nebudete chtít opustit.

Nová třída S se zaměřuje na semi-autonomní řízení, které již zvládne i složitější situace v provozu. V normované škále od 0 do 5 umí třetí stupeň. U nás je ale z legislativních důvodů nutné mít stále ruce na volantu, což zpříjemňuje nové sledování. Senzory zjišťují, jestli máte ruce položené na věnci a není tak nutné s volantem lomcovat, abyste systém ujistili.

Nový Mercedes-Benz Třídy S je v mnoha oblastech ještě inteligentnější a poskytuje ještě vyšší úroveň zážitků z jízdy. Digitální inovace, obsažené mimo jiné v systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience), doplňují také novinky, které zvyšují potěšení z jízdy a současně zvyšují i její bezpečnost. Mezi ně patří systém řízení zadních kol s velkým úhlem natočení a bezpečnostní inovace, jakou je zadní airbag. V rámci nové funkce systému PRE-SAFE Impuls Seite dokáže aktivní podvozek E-ACTIVE BODY CONTROL zdvihnout karoserii krátce před rozpoznaným bočním nárazem (na obou stranách). Dalším krokem na cestě k autonomní jízdě jsou zdokonalené asistenční systémy. Díky vylepšenému snímání okolí je řidič nyní ještě lépe podporován, například parkovacími systémy při manévrování. Začlenění do systému MBUX navíc přineslo další zlepšení vizualizace, která dosahuje nových dimenzí. Vypisovat veškeré funkce auta by bylo na celou knihu, pojďme za volant.

mercedes-benz-s-2021-5

Mercedes-Benz třídy S ve verzi L s prodlouženým rozvorem je obrovským autem, které na délku měří 5279 mm a rozvor činí 3216 mm. Zejména právě na zadních sedadlech, je to opravdu znát. Testovaný kus byl vybaven paketem Business Class, který vzadu nabídne dvě oddělená sedadla, přičemž to pravé nabídne relaxační polohu, při níž člověk napůl sedí a leží. Aktivuje se buď tlačítkem na dveřích u ovládání sedadla, případně opět na tabletu mezi zadními sedadly. Jakmile relaxační polohu aktivujete, začne se sedák posouvat vpřed a opěradlo se položí. Ze zadního sedadla vyjede podložka pro stehna a z předního sedadla se vyklopí další podložka, na kterou si můžete natáhnout a položit nohy. Vzadu nechybí vyhřívání a odvětrávání sedadel, masáž ovšem ano. Využít můžete alespoň masáž lýtek. Posed je tu perfektní, intimní atmosféru lze navodit zatažením clon na bočních oknech i na zadním skle, přičemž to samozřejmě provádíte elektricky – buď ovladači na dveřích nebo přes tablet. Raději bych se v tomto autě vozil vzadu, ale i za volantem je to zážitek.

Podvozek je navíc, oproti vyloženě rychlým verzím od AMG, naladěný primárně na komfort. Respektive výhradně! Nechápejte to tak, že by Sko nechtělo zatáčet – na svou váhu převyšující dvě tuny a délku 5 metrů se do zatáček skládá nečekaně ochotně, ale rozhodně to není auto na okreskové řádění. Agilitě a manévrovatelnosti pomáhá natáčení zadní nápravy (Ta je v ceníku ve dvou možnostech: o 4,5° a pak rovnou o 10°.), které je tady opravdu výrazné a zcela eliminuje obří rozměry auta. I přes silný motor vás ale eSko spíše umravňuje, uklidňuje a láká k příjemné a plynulé jízdě.

mercedes-benz-s-2021-57

Vzduchový podvozek nabízí perfektní komfort jízdy a absolutní filtraci nerovností, kdy se dovnitř k posádce nedonese vůbec nic. Dokonce zvládá i ostré příčné nerovnosti, které pro vzduchové podvozky bývají kamenem úrazu. Tlumení lze nastavit i manuálně, kdy lze volit z režimů Comfort a Sport. Ten druhý považuji v tomto voze za zcela irelevantní, jež zbytečně narušuje pohodlí na palubě. Velmi mě také potěšilo, jak dobře se velké eSko řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry, je agilní a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz! A to to byl vlastně „jen obyčejný vzduchový podvozek“, Mercedes-Benz má v záloze (bohužel jen pro některé motorizace, třeba pro testované S 400 d v nabídce není) ještě tzv. E-Active Body Control, který spolupracuje s 48V palubní sítí a je ještě „chytřejší“.

Pod kapotou testovaného vozu se nachází současně nejsilnější dieselový agregát značky s označením 400d. Zejména v naší republice se bude jednat o jednu z nejprodávanějších variant. Zcela nový šestiválec má z objemu třílitrů výkon 330 koní a úctyhodný kroutící moment 700 Nm. Pro lepší představu dynamických schopností uvedu, že tato limuzína zrychlí na stovku za 5.4 vteřiny! Důvod k návratu k řadovému uspořádání je jednoduchý – tyto motory jsou ekonomičtější, kultivovanější a díky úspoře místa oproti vidlicovému motoru mohlo být nainstalováno druhé turbo a filtr pevných částic kombinovaný s katalyzátorem SCR (močovina) umístěným přímo vedle motoru, což pomáhá zvládnout vyšší průtok oxidů dusíku (zahřeje se rychleji, výfukové plyny cestou k němu nevychladnou). Je to navíc mild-hybrid, takže mu chybí klasický startér a roztáčí se neznatelně pomocí startér-generátoru, ale naopak mu nechybí možnost deaktivace systému Start/Stop. To je u mild-hybridů spíše výjimkou.

mercedes-benz-s-2021-50

Tolik teorie a teď praxe. Naftový šestiválec je tichý a kultivovaný. Rozdíl oproti vidlicovým šestiválcům ve starších Mercedesech je přímo propastný. A to můžu říct i o spotřebě. V řeči čísel jsem týden jezdil za 7 litrů kombinovaně, dlouhé trasy za 6. Esko vás i přes svůj výkon nebude nutit jezdit rychle. Je však dobré mít takovou zásobu výkonu pro bezpečné předjíždění. Pružnost je největší doménou tohoto motoru. Pohonné jednotce skvěle sekunduje i devítistupňový měničový automat 9g-Tronic, který řadí hladce a rychle. Často se ani neobtěžuje podřazovat a nechá pracovat zásobu točivého momentu. V poslední době se naftové motory stávají nechtěnými, dokonce bych řekl, že se na ně pořádá byrokratický hon. Jenže právě toto auto ukazuje, že velký a silný diesel má své opodstatnění a je v mnoha ohledech nenahraditelný. Jde zejména o kombinaci obrovského točivého momentu a nízké spotřeby. K této limuzíně láká sáhnout po benzínovém osmiválci, která bude ještě kultivovanější, ale rozumově je tato dieselová motorizace zcela ideální.

mercedes-benz-s-2021-54

Mercedes-Benz třidy S už 50 let udává trendy automobilového průmyslu. Je to auto, které dalo světu airbag, ABS nebo třeba ESP. V dnešní době je stále větší problém něčím překvapit nebo přinést na trh něco zcela nového. I tak se to tady opět povedlo. Vyzdvihnout musím zejména hlasové ovládání, rozšířenou realitu, podvozek a geniální světlomety.

Nemůže tedy překvapit, že cena startuje nad dvěma miliony bez daně za základní verzi S 350 d s krátkým rozvorem a pohonem zadních kol, za delší rozvor připlatíte kolem 100 tisíc. Testovaná verze 400 d se nabízí výhradně s pohonem všech kol a startuje na 2 352 000 Kč bez daně. S prodlouženým rozvorem cena začíná na 2 444 000 korunách bez daně. Testované auto s příplatkovou výbavou vyšlo celkem na 3 947 081 korun s daní.

Plusy

– Ukázkové odhlučnění
– Příkladná stabilita
– Dynamika motoru
– Spotřeba
– Zpracování interiéru
– Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
– Šířka interiéru
– Design a image

Minusy

– Příliš komplikované ovládání klimatizace

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz