mini-clubman-jcw-all4-5

Test MINI Clubman JCW ALL4

18. 12. 2020 • Luxusní vozy, MINI, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 95%

MINI Clubman JCW je absolutní slast. Nabídne skvělou denní použitelnost korunovanou slušným vnitřním prostorem a jistotou v podobě pohonu všech kol. Nezapomíná ale na svoje kořeny, a úžasně baví řidiče. S novým motorem má navíc dechberoucí dynamiku. Nový král mezi HotHatchi na každý den.

Verdikt:

První generace vozu MINI Clubman byla pro tuto značku důležitá – započala totiž rozšiřování nabídky o nové modely, kterých je dnes už rovných šest. Druhá generace ztratila některé zajímavé prvky v podobě proti sobě otvírajících se dveří na spolujezdcově straně, ale zase si ponechala stejný koncept dveří zavazadelníku. Vůz se navíc celkově natáhl do všech stran a nyní je čistokrevným zástupcem nižší střední třídy s délkou překračující 4.2 metrů. Toto MINI už není žádný drobek.

Po nedávném faceliftu se měnily jen drobnosti a detaily v interiéru. V tomto testu ale mám prozatím nejsilnější MINI historie (dokud nepřijde MINI GP). Jde totiž o model Clubman John Cooper Works, který má pod kapotou benzínový dvoulitr s výkonem 306 koní. Nechybí ani pohon všech kol se samosvorným diferenciálem na přední nápravě. Doplňte si relativně nízkou váhu, stále kompaktní rozměry a musí vám být jasné, že toto bude opravdu pekelné svezení.

mini-clubman-jcw-all4-8 mini-clubman-jcw-all4-16

MINI stále patří na špičku v designu, je to jedna z mála značek, která dokázala retro vzhled spojit s modernou a nevypadá to jako karikatura. Ostrou verzi pozná jen zkušené oko, není tolik nápadná jako u menšího Cooperu. Jedinou nápovědou vám může být nádech na kapotě (který je bohužel falešný), výdechy za předními koly (které jsou naštěstí skutečné), dvojice masivních koncovek výfuků a ostře řezaný přední nárazník. Nechybí ani obligátní znaky JCW. V kombinaci s rudým lakem karoserie se jedná o opravdu přitažlivé auto.

Tohle auto vás hned tak bavit nepřestane, protože stále budete nacházet nové věci, nové úhly, ze kterých vás dostane. Ale není to nic v porovnání s interiérem. To je absolutní království stylu a zaměření na detail. Na každém centimetru je vidět, že se lidé při vývoji auta bavili a chtěli, abyste se bavili také. Celé palubce vládne tvar kruhu. Kruhové jsou ovladače klimatizace s integrovanými displeji, panel navigace, budíky (které se pohybují nahoru a dolů i s volantem), dokonce i pedály. Většina ovládání je řešena přes páčkové přepínače jako v letadle. Ty navíc kladou až nečekaný odpor, a přidávají na pocitu mechaničnosti celku. Materiály i zpracování navíc (konečně) odpovídají cenové hladině vozu. Velmi vkusný je pak startovací přepínač u řadící páky, který před nastartováním simuluje srdeční tlukot a do jeho rytmu červeně bliká. Centrální ovál navíc nabízí diodové podsvícení celého obvodu, které mění barvu podle manipulace s klimatizací, hlasitostí anebo na základě zvoleného jízdního režimu. Znáte to, Sport je rudý a eko zelený… Co se týká designu, stylovosti a převedení tradic do moderní podoby, MINI hledá konkurenta jen opravdu těžko.

mini-clubman-jcw-all4-23 mini-clubman-jcw-all4-31

Pozici za volantem budete milovat. Sedí se příjemně nízko, malý volant se silným věncem jde hodně přitáhnout k tělu a díky kraťoučké kapotě máte výborný přehled o silnici před vozem. Vystouplé kryty světel navíc ulehčují rozpoznání rohů karoserie. Sedadla jsou výrazně sportovní a výtečně drží tělo na místě, jen na dlouhé cesty jsou příliš tvrdá. Na místo si nemohu stěžovat v žádném směru ani přes to, že měřím 190 centimetrů. Jediná výtka směřuje k budíkům. Volant je tak malý, že se za něj nevejdou, a na číslice od 70 do 210 přes věnec nevidím. Také mi přijde škoda, že není digitální. V dnešní době jsou podle mě tradiční ukazatele plýtvání místa. Jinak je vše v pořádku. Ergonomie vynikající a ocenit musím i fakt, že se v celém autě nenachází ani jedno tlačítko, které by bylo shodné s BMW, které MINI vlastní.

Možná teď chcete namítnout, že MINI jen přepracovalo záď pětidveřového modelu, ale není to pravda. Clubman má totiž rozvor náprav o 103 milimetrů delší, než pětidvířko a celková délka je jen o 2 milimetry kratší, než u Volkswagenu Golf. Rozvor náprav nemá v rámci automobilky obdoby a je dokonce o 75 milimetrů delší než u Countrymanu, z čehož těží zejména vnitřní prostor na zadních sedadlech. I vysoký člověk si v naprostém pohodlí sedne sám za sebe. V současnosti se rozhodně jedná o nejprostornější model značky MINI.

mini-clubman-jcw-all4-11

Největší rozdíl je ale v samotném jízdním projevu. Clubman naplno těží ze svých vnějších rozměrů a proměnil se ve velmi příjemný a plavný cestovní stroj. Na vozech MINI jsem vždycky miloval tu schizofrenii jízdního projevu – uměly být krotcí beránci a zároveň pekelné bestie. Clubman JCW je výrazně sofistikovanější, ale pořád to v něm je. Stačí zapnout sportovní režim, poslat plyn k podlaze a začnou se dít věci! Přeplňovaný dvoulitr jakoby dostal vynadáno, pořádný kopanec do zadku a poté chtěl ujet všemu v okolí. Turbodmychadlo se nafoukne velmi rychle a všech 306 koní vás katapultuje vpřed.

Nové je větší turbo, ojnice, písty, kliková hřídel byla zesílena, stejně tak chlazení, nové jsou vstřikovače a spousta další úprav. Výsledkem je prakticky kompletně nový motor, který produkuje 306 koní a 450 newtonmetrů dostupných v rozmezí 1750-5000 otáček za minutu. Pokud se vám zdají čísla povědomá, tak ano – stejný motor se nachází v aktuálním BMW M135i, a taky v chystaném bestiálním MINI GP. Taková porce výkonu dělá v kombinaci s pohonem všech kol ALL4 z Clubmanu JCW nejsilnější a nejrychlejší MINI, které kdy opustilo brány továrny.

mini-clubman-jcw-all4-18

Sprint na stovku mu při váze lehce přes 1500 kilo zabere 4,9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 kilometrů v hodině. Při vypnutí omezovače prý zvládne až 280! V MINI! Taková čísla jsou tak absurdní, že už sama o sobě posouvají koutky úst směrem k uším. Při lechtání plynového pedálu se z výfuku dere hutný, syrový zvuk, který díky přítomnosti filtru pevných částic sice nepůsobí tak zběsile, jako předchozí generace, ale stále se jedná o hodně důstojné ozvučení. Motor má síly na rozdávání a díky nízko položenému maximu točivého momentu je připraven vypálit s neuvěřitelnou vervou v jakýchkoliv otáčkách. Dynamika vozu v přímce bere dech, a několikrát jsem se během týden zastihl při myšlence, jak může být MINI takhle rychlé. Motor má drtivě silný střed, na vrcholu ale lehce vadne – nemá tedy cenu ho zbytečně vytáčet k omezovači.

Čtyřválec je spřažen s osmistupňovým automatem od Aisinu. S jeho prací nemám žádný problém. V běžném režimu řadí sametově jemně, jak se na hydroměnič sluší a patří. V tom sportovním zase vašim ledvinám uštědří při každém přeřazení kopanec jako pivovarský kůň. Při řazení směrem nahoru si v rychlosti navíc nic nezadá s dvojspojkami. Automat je jediná volba.

mini-clubman-jcw-all4-15

Stačí jedna jízda a zažere se vám tak hluboko do mozku, že už na něj nebudete moci přestat myslet. Stačí pár zatáček, a i ten nejnudnější pracovaní den ožije sytými barvami. Příval adrenalinu do žil ucítíte až v konečcích prstů – tohle auto jezdí prostě skvěle. Díky pohonu všech kol má absurdní zásobu gripu, a to i na testovaných zimních gumách. Bál jsem se, že s pohonem všech kol přijde o hravost, ale naštěstí jsem se mýlil. Už mu zběsile nehrabají kola, neposkakuje po silnici a dokáže pobavit neskutečnou přilnavostí a nebo naopak kontrolovanou ztrátou adheze třeba na zasněžené silnici. Chtěl bych tu teď napsat něco o kapesním STi, ale asi byste mě ukamenovali. Jenže bych nebyl daleko od pravdy. Pohon ALL4 je natolik přesvědčivý, rychlý, zábavný a čitelný, že bych toto MINI bez něj nechtěl.

Ale pozor, Clubman JCW umí také kousat. Rychlá jízda v něm není samozřejmost, musíte si jí zasloužit. Při chvilce nepozornosti je MINI připraveno kdykoliv hodit zadkem, nebo vám „sebrat“ volant z rukou. Je to prostě takový hajzlík, ve kterém se zapotíte, jestli z něj budete chtít dostat to nejlepší. Ale odmění se vám nakažlivou zábavností. Když k tomu přičtete výtečně vyvážené řízení, které sice není nejrychlejší, ale rádo se s vámi podělí o informace a drtivě silné brzdy, tak tady máte doslove neskutečný nástroj zábavy, který zároveň umí fungovat jako auto na každý den.

mini-clubman-jcw-all4-6

Potěšilo mě i řízení, které je strmé a má okamžitou reakci. Navíc je v něm i náznak zpětné vazby, což se dnes už mnoho nevidí. Stejně je na tom i interaktivita podvozku, kdy v zádech cítíte sebemenší podmět a jste připraveni na něj zareagovat. Opravdu krásná práce!

mini-clubman-jcw-all4-9

A to jsem ještě nezmínil spotřebu! Během týdenního jezdění po Praze si Clubman řekl o 8.5 litrů, při řádění na okresce o 11 a při poklidném cestování na okresních silnicích o 7 litrů na sto kilometrů. Geniální! Výsledek je tedy jasných pět hvězd! Ve své kategorii nemá konkurenci, která by nabídla lepší jízdní vlastnosti, všestrannou použitelnost, moře zábavy a ještě zcela ojedinělý styl! Je tu jen jeden problém, cena! Ale stojí za to!

Plusy

– Vynikající řízení
– Vynikající motor
– Vynikající podvozek
– Vynikající vzhled
– Konečně kvalitní interiér

Mínusy

– Vysoká cena

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz