DSC_0140

TEST MINI Countryman Cooper S ALL4

24. 2. 2011 • MINI, Testy

Když se řekne MINI, většina z Vás si jistě vzpomene na Rowana Atkinsona v jeho letitém, zeleném vozítku s černou kapotou a kladkou místo zámku dveří. Původní MINI je již nyní kultovním a velice vyhledávaným vozidlem pro víkendové vyjížďky, leč bez podpory BMW by již tato značka byla zcela jistě minulostí.

Ano, bylo to BMW, kdo přivedl MINI zpátky k životu a novou generací třídveřového modelu opět dostal anglickou značku do povědomí moderní společnosti. Během posledních let vznikla spousta verzí malého hatchbacku včetně nejsilnější varianty Cooper S a od ní se odvíjející varianty John Cooper Works.

5m TEST MINI Countryman Cooper S ALL4: Angličan s německými geny

Tím to ale všechno nekončí. Potřebujete převézt například stůl a pár židlí? Není problém. Pod přídomkem Clubman se to totiž nachází verze s větším zavazadlovým prostorem a efektním, proti sobě otevíraným děleným víkem zavazadlového prostoru.

Němcům to ale stále ještě nestačilo. Jejich posledním počinem se stal MINI Countryman, se kterým jsme se před pár dny svezli. Pojďme si jej tedy blíže popsat v našem redakčním testu.

Vše začalo, když jsme si převzali futuristicky vyhlížející klíček. Najednou před námi stál vůz se světle šedou pastelovou barvou a v korespondenci s efektními 17“ koly nás napadla první myšlenka: „To vypadá dobře!“. A nemýlili jsme se, Countryman je mnohem mohutnější, než je zřejmé z fotografií a jeho kontrastní plastové doplňky a černá střecha navozují pocit velmi stylového vozu, který bude budit dojem všude, kde jej necháte stát.

Po otevření dveří na Vás dýchne libá vůně čtyř plnohodnotných kožených sedaček, které jsou ve vozidle umístěny výš, než jsme od předchozích modelů zvyklí. Sedadla jsou tvrdší, ale s dobrým bočním vedením a ani 190 centimetrů vysoký řidič nebude mít problémy s nastavením ideální polohy k řízení. V našem případě jsme měli k dispozici i příplatkové vyhřívání, které funguje rychle, takže ani v zimních měsících nebude nic narušovat komfort během jízdy. V případě přístrojové desky revoluci nečekejte, nese se v duchu předchozích modelů a z pohledu řidiče je velmi špatně ergonomicky řešena. Vše totiž přišlo nazmar na úkor stylu. Přepínače v oblasti přístrojové desky jsou sice efektně vyřešeny, ale pokud vozidlo neznáte, jistě budete proklínat jejich umístění. Prvních 300 kilometrů proto s sebou při nočních jízdách raději vezte závozníka. Dále zde máme centrálně umístěný rychloměr, který je z pohledu řidiče  špatně čitelný a nebýt jeho součástí i rádio a možnost nastavení některých funkcí vozidla, bude se na něm po jisté době vyjímat veliká vrstva prachu. Nicméně manipulaci s celým systémem usnadňuje ovládací zařízení, které si našlo své místo mezi předními sedadly. Jeho intuitivní ovládání Vás jistě potěší. U MINI ale zdá se není nic problémem. Obrovský rychloměr 100% nahradí menší otáčkoměr, který je upevněn na sloupku řízení. To sice přineslo nutnou absenci podélného nastavení volantu, jako stylový prvek působí výborně. Součástí otáčkoměru je rovněž palubní počítač, který Vám ihned podá informace o průběhu jízdy, či aktuální nastavení rychlosti tempomatu.

1m TEST MINI Countryman Cooper S ALL4: Angličan s německými geny

Velmi příjemným prvkem interiéru jsou ale hliníkové kolejnice, které rozdělují vozidlo podélně vedví a umožňují instalaci držáku mobilního telefonu, či efektního pouzdra na brýle.

To už se ale dostáváme do zadní části vozidla, kde Vás jistě překvapí zavazadlový prostor o objemu 350 litrů a velice snadné řešení skládání zadních sedaček. Ty jdou sklopit do roviny a v případě potřeby je možnost i jejich podélného posunutí.

Nyní pojďme přejít k samotné jízdě s modelem Countryman. Startování se uskutečňuje zasunutím onoho futuristického klíče do speciálního polokruhového slotu a zmáčknutím tlačítka Start. Stylové, nicméně v dnešní době již poměrné běžná záležitost. Každopádně po úspěšném zvládnutí této akce se pod kapotou rozvášní všech 135 kW přeplňovaného výkonu. Ano, máme v ruce zatím nejsilnější verzi tohoto modelu a ve spojení s pohonem všech kol můžeme očekávat dynamickou, ale plynulou jízdu. Tak se také stalo a po nezbytném zahřátí motoru jsme vyrazili naplno zjistit, co se v MINI skrývá. Ve všech režimech jízdy si auto počínalo velice zdatně, krásně vedlo stopu a to hlavně díky chirurgicky přesnému řízení. Motor samotný má ve vyšších otáčkách docela sportovní zvuk a skvěle koresponduje s šestistupňovou manuální převodovkou, která má ale trochu tuhý chod. Obzvláště rychlé zařazení zpátečky by mohl být pro slabší ženy problém. Řadící páka samotná má ale příjemný tvar a po vzoru vozů BMW je i osvětlena dvěma stropními světly. Celkový komfort jízdy ale budete proklínat na rozbitých pražských kostkách. Podvozek je sám o sobě dosti tvrdý, čemuž 17″ litá kola moc nepřidávají. V případě přepnutí vozidla do režimu Sport se celkové reakce ještě více přitvrdí, takže tento systém doporučujeme aktivovat pouze na kvalitní vozovce.

Ke stalému pohonu všech kol lze v prvé řadě říci jednu a tu nejdůležitější věc: funguje skvěle! V normálním, bezpečném režimu jízdy máte k dispozici symetrické rozložení výkonu v poměru 50:50, v případě potřeby a to hlavně nyní, kdy je povrh silnice velmi často různorodý, má systém možnost přenést veškerý točivý moment na zadní nápravu. Tento systém má také původ u BMW, kde je známý jako xDrive.

4m TEST MINI Countryman Cooper S ALL4: Angličan s německými geny

Než přejdeme k celkovému zhodnocení vozu MINI Countryman Cooper S ALL4, je třeba uvést jednu důležitou věc, která při nákupu hodně ovlivní. Vozidlo stojí v základní výbavě 725.400 Korun. Pokud si dále budete vymýšlet při pohledu do příplatkové výbavy, můžete se rázem dostat až na hodnotu 897.936,- Kč jako v případě námi testované verze.

Celkový verdikt? MINI Countryman je skvělé auto, je výborně vyrobeno, je nabito novou technologií a pokud si některý vůz rozumí se slovíčkem styl, je to rozhodne tohle MINI. Na druhé straně je třeba zvážit účel jeho koupě s takto žíznivým motorem, kterému není cizí si v reálném životě říci o 10 litrů Narutalu 98. Pokud se ale naprosto a odhodlaně vzdáte jeho stylu bez ohledu na drobnosti, stane se účelným autem pro každý den, se kterým uděláte dojem za každé situace.

Plusy

  • Silný, kultivovaný  motor
  • Přesná manuální převodovka
  • Kožená sedadla s dobrým bočním vedením
  • Výborné jízdní vlastnosti a pocit jistoty na kvalitní vozovce
  • Objem  zavazadelníku

Mínusy

  • Ergonomie interiéru
  • Vyšší základní cena
  • Jízdní komfort na rozbitých vozovkách

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7,9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5.8 / 6.7 (údaj výrobce)
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 350 / 1170
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1455 / 385
Rozměr pneu: 205/55 R17
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4110
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1561
d) rozvor (mm): 2595
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 880
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano

Cena v základní výbavě: 725 400,- Kč

Cena v testované výbavě: 897 936,- Kč


Základní výbava:

Čelní airbagy, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, ESP, palubní počítač, elektricky ovládaná okna, klimatizace se samočinnou regulací, kola z lehké slitiny, rádio s CD, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, sportovní sedadla, stop­start systém

Výbava testovaného vozu:

Multifunkční volant, tempomat (+4.992,-), vyhřívané trysky ostřikovačů a zrcátka (1.586,-), chromované vnější okenní lišty (2.886,-), síť zavazadlového prostoru (4.446,-), zatmavená okna (4.732,-), přední loketní opěrka (4.186,-), vyhřívání předních sedadel (7.592,-), černé čalounění stropu (4.186,-), černé obložení palubní desky (3.146,-), tlačítko Sport (3.406,-), parkovací asistent vzadu (9.178,-), světelný a dešťový senzor (3.146,-), bixenonové světlomety (18.096,-), bílá směrová světla (1.586,-), rádio Mini Visual Boost (22.022,-), paket Pepper – odkládací paket, mlhová světla, palubní počítač, velurové koberečky, výškově stavitelné sedadlo spolujezdce, automatická klimatizace, světelný paket (31.460,-).

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/