mustang-mach-e-gt-2023-28

Test Mustang Mach E GT: Jeden z nejlepších elektromobilů současnosti

14. 1. 2023 • Elektrické vozy, FORD, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Elektrický pohon: 100%

Dojezd: 90%

Podvozek: 90%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 90%

Mustang Mach e GT je jedním z nejlepších elektrických aut současnosti. Vypadá skvěle, má výborný interiér a vytříbené jízdní vlastnosti. Verze GT je navíc absurdně rychlá a stále dojede poměrně daleko.

Verdikt:

Americká automobilka rozšiřuje nabídku svého plně elektrického SUV o nejsilnější variantu. Mustang Mach-E GT jasně demonstruje, jaký má elektrický pohon potenciál přinášet radost z jízdy: Hovoříme zde o kultivovaném, luxusně vybaveném pětimístném SUV s akcelerací supersportu a nulovými výfukovými emisemi. Takové tvrzení zní silně, a tak jsem byl na první jízdu s tímto “koníkem” opravdu zvědavý.

Mustang Mach-E GT se pyšní nejvyšším točivým momentem ze všech produkčních modelů, které kdy Ford v Evropě prodával. Vůz má dva motory na střídavý proud, přičemž každý pohání jednu nápravu. Kombinovaný výkon soustavy činí 358 kW (487 k). Točivým momentem 860 Nm. Mach-E GT dokonce zhruba o 15 procent překonává exkluzivní supersportovní model Ford GT. Vzadu je zcela nový, olejem chlazený synchronní elektromotor s permanentními magnety, který dosáhne maximálního točivého momentu již za 0,5 sekundy. Přední motor pak nezávisle pohání přední kola s ohledem na co nejlepší akceleraci a chování v zatáčkách. Díky tomu akceleruje z klidu na 100 km/h za 3,7 s, což jej staví do pozice historicky nejlépe akcelerujícího pětimístného vozu v evropské nabídce značky.

mustang-mach-e-gt-2023-20

Model se vyznačuje také specifickou kalibrací pohonné soustavy, která posílá na zadní kola větší část celkového točivého momentu než u jiných variant Mustangu Mach-E s pohonem všech kol. Přenos extrémního točivého momentu na vozovku zajišťují pneumatiky vyvinuté speciálně pro tento model.

Spolu s postupným přepínáním jízdních režimů od Whisper přes Active po Untamed narůstá podíl hnací síly přenášený na zadní kola. Jízdní charakteristika vozu se tak mění od klidného SUV s pohonem upřednostňujícím přední kola až po dynamické sportovní kupé s projevem příznačným pro zadní pohon. Specifikem modelu GT je exkluzivní mód Untamed Plus. Oproti režimu Untamed s jeho ostřejším řízením a odezvou akcelerátoru, tužším podvozkem, simulovaným podřazováním a zvýrazněným zvukem v interiéru přináší Untamed Plus navíc kalibraci hnacího ústrojí vhodnou pro jízdu na závodním okruhu. Tomu je přizpůsobena i citlivost protiprokluzové a stabilizační elektroniky.

mustang-mach-e-gt-2023-16

Navzdory bezprecedentnímu výkonu nabízí Mustang Mach-E GT dojezd na jedno nabití až 500 km dle metodiky WLTP. Standardně se totiž dodává s větším trakčním akumulátorem o využitelné kapacitě 88 kWh. Při nabíjení výkonem 150 kW lze za 10 minut navýšit dojezd v průměru o 99 km. Z 10 na 80 procent se akumulátor dokáže nabít přibližně za 45 minut.

Sériově montovaný adaptivní podvozek MagneRide® byl naladěn s ohledem na specifika evropských silnic a očekávání zdejších zákazníků. Pracuje na principu elektronického ovládání magnetoreoloigické kapaliny, která tvoří náplň tlumičů pérování. Díky tomu může v reálném čase reagovat na aktuální situaci a zároveň umožňuje plynule měnit charakteristiku tlumení podle zvoleného jízdního režimu.

Také brzdy a pneumatiky jsou pro GT specifické. Ve spolupráci se společností Pirelli vyvinul Ford pláště o rozměru 245/45 R20, jejichž směs i dezén odpovídají dynamickým nárokům, které na pneumatiky klade vyšší výkon a točivý moment vozu. V kombinaci s koly, která jsou při šířce osm palců (přibližně 20 cm) o palec širší než u standardního Mustangu Mach-E, to znamená mimořádnou přilnavost a příčnou stabilitu na úrovni sportovních vozů. Chlazené přední kotouče Brembo jsou při průměru 385 mm větší než na jakékoliv jiné variantě Mustangu Mach-E.  Výhradně pro model GT jsou určena také 20palcová kola z lehké slitiny. Mají frézované čelní plochy a vnitřní plochy lakované lesklým černým lakem. K dalším exteriérovým detailům patří střecha v černém odstínu Shadow, kryty zrcátek v černém odstínu Pillar a brzdové třmeny v červené barvě Colorado.

mustang-mach-e-gt-2023-19

Rozšířená standardní výbava posiluje exkluzivitu a pomáhá zákazníkům vytěžit maximum z přirozené kultivovanosti elektrického pohonu. Vedle jedinečných odstínů laku, modré Grabber a oranžové Cyber, se nový model odlišuje také lemy blatníků v barvě karoserie, novou polykarbonátovou maskou s 3D efektem, vyvedenou v šedém odstínu Dark Matter, a předním nárazníkem s aerodynamickými prvky. Do specifické výbavy modelu GT patří také sportovní sedadla Ford Performance.

Ford Mustang Mach-E GTFord Mustang Mach-E GT

V prostorném a ergonomickém interiéru čeká na řidiče full-HD dotyková obrazovka o úhlopříčce 15,5 palce. Běží na ní nová generace komunikačního a zábavního systému SYNC, která se učí znát návyky a preference řidiče. Sportovní sedadla Ford Performance jsou tvarovaná s ohledem na vedení trupu při sportovní jízdě a potažená měkčeným materiálem koženého vzhledu. Stejný se objevuje také na volantu.

Ford Mustang Mach-E GTmustang-mach-e-gt-3

Z komfortní výbavy lze jmenovat audiosystém B&O s 10 reproduktory nebo bezdotykové ovládání pátých dveří, které usnadňuje přístup do zadního zavazadlového prostoru s objemem 402 litrů. Na přání se dodává panoramatická skleněná střecha. Mustang Mach-E GT je sériově vybaven pokročilými asistenčními technologiemi, jako je inteligentní adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go a centrováním v jízdním pruhu, hlídání mrtvých úhlů,9 aktivní parkovací asistent 2.0 či předkolizní asistent s funkcí automatického brzdění v nebezpečné situaci. Zákazníkům bude k dispozici celoevropská nabíjecí síť FordPass Charging Network, která patří k nejširším na trhu.

Už standardní Mustang Mach E je velmi příjemný elektromobil a silnější GT na něho navazuje a přidává působivější jízdní projev. Jde především o akceleraci, která je zejména z místa přímo brutální. Mohutný zátah v jakékoli rychlosti je prostě návykovou věcí, kterou budete chtít pořád zkoušet. Jenže v režimu Untamed nebude chtít jezdit příliš často. Jednak výrazně zvyšuje spotřebu elektrické energie a také je v něm podvozek nastavený velmi tuze. Už v normálním režimu Active je GT poměrně tuhé a dá vám pocítit každou změnu povrchu. Nepřenáší ale dovnitř žádné rázy, tlumiče jen hodně kopírují vozovku.

mustang-mach-e-gt-2023-24

Naštěstí i v komfortním režimu je vůz velmi hbitý a předjíždění je vždy otázkou okamžiku. Mach E GT má také velmi příjemné řízení, na které svižně reaguje. Překvapila mě ochota, s jakou se vrhá do zatáček, ale v oblouku lze cítit vysokou hmotnost. Vždyť tento vůz váží 2,4 tuny. Maskuje to však zdárně, ale pokud za to vezmete, počítejte, že karoserie se bude v zatáčkách mírně naklánět. Díky pokročilým nápravám je radost vůz vodit po točitých okreskách a dokonce jsem nezaznamenal ani vadnutí brzd, kterým pomáhá rekuperace.

Jelikož se jezdilo v zimě, rozhodl jsem se také vyzkoušet pohon všech kol v praxi. Našel jsem si tedy prázdné zasněžené parkoviště a vrhl se na to. Claim Fordu přeci je, že se jedná o zábavné supersportovní SUV, tak proč to nezkusit, že jo. První bod si vůz získal za plně vypínatelnou kontrolu trakce a dokonce hardware tlačítkem pod volantem, které stačí podržet. Bravo, nemusíte to hledat v desátém podmenu infotainmentu, jak bývá v dnešní době zvykem. A jelikož elektropohony se chovají, jako by měly špéru, GT se vrhalo do ohromných powerslidů a byla s ním zábava. A to i na kluzké okresce, kdy si na výjezdu hezky hodil zadečkem do strany. Pak, že s elektro autem nemůže být zábava…

mustang-mach-e-gt-2023-12

Dojezd se v reálném prostředí pohyboval kolem 400 kilometrů, ale podotýkám, že motorističtí žurnalisté využívají dynamiku vozidel za úplně jiných nároků. Běžný uživatel nebude mít problém přiblížit se na dohled deklarovanému dojezdu. Extrémně záleží na zkušenosti řidiče. Já osobně jsem již vystřídal spoustu elektromobilů, moje „čisté“ kilometry se počítají na tisíce a troufnu si říct, že jsem se s elektromobily už sžil. Během testu jsem se tak dokázal pohybovat i kolem 20 kWh na 100 kilometrů bez toho, abych se zbytečně trápil pomalou jízdou. Stačí jen vhodně rekuperovat a jezdit, co možná nejplynuleji. Pokud budete extrémně obezřetní a budete se chtít jízdou unudit k smrti, dá se dosáhnout až nějakých 16 kWh – ale věřím, že většina uživatelů chce jezdit, jako s běžným autem a občas si užít obřího výkonu. V takovém případě počítejte s reálným dojezdem 350 kilometrů a to i během zimy.

mustang-mach-e-gt-2023-26

S Mach e GT jsem absolvoval vánoční návštěvu rodiny a vydal se na cestu z Hořovic až do Zlína. 370 kilometrů dlouhou cestu by auto s přehledem dalo na jedno nabití i po dálnici. Jelikož se mi ale nechtělo tak dlouho v autě sedět a měl jsem hlad, zastavil sem si na nabití v Brně u nákupního centra Olympia a dal si něco dobrého a odpočinul. Dojezd stále ukazoval 130 kilometrů. Za 30 minut na rychlonabíječce jsem doplnil dojezd na dalších 320 kilometrů a odpočatý jsem pokračoval dále. Osobně neuznávám argumenty, že elektroauto nedojede 1000 kilometrů na zátah. Je to alibismus, protože osobně neznám nikoho, kdo sedne do auta a jede na jeden zátah třeba do Chorvatska. Nikoho. A ta půlhodinka pauzy je akorát. Dáte si kafíčko, skočíte na záchod a jedete dál. Navíc, jen na D1 je každým směrem kolem 30 nabíjecích míst už nyní. A nikdy jsem nikde nečekal. Realita na velkém nabíjecím pointu u Humpolce vypadala takhle, nikde nikdo:

mustang-mach-e-gt-2023-5 mustang-mach-e-gt-2023-9

V městském provozu jsem ocenil simulaci automatu, kdy se vůz po puštění brzdy začne plížit vpřed a také funkci silné rekuperace, kdy jde řídit vlastně jen plynem, protože jeho ubrání znamená prudké zpomalení. Jde to samozřejmě zcela přizpůsobit a Mach E může klidně krásně plachtit. Jakkoli jsem puristický fanoušek aut s pořádným benzínovým motorem, tato kreace mezi elektromobily mi ukazuje, že není třeba truchlit.

A na kolik vás vyjde? Základní Mach E pořídíte od 1 314 900 korun, verzi AWD s pohonem všech kol za 1 514 900 a zkoušené GT za 1 914 900 Kč. Vůz má veškeré příplatky a výbavu, připlatit si už lze jen za panoramatickou střechu.

Plusy

– Přitahuje pozornost
– Prostorný a kvalitní interiér
– Jízdní vlastnosti a dynamika pohonu
– Reálný dojezd

Minusy

– Občas pomalý systém

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz