opel-astra-f-gsi-16v-5

Test Opel Astra (F) GSi 2.0 16V: V mnoha ohledech lepší než Golf GTI a ten podvozek a motor

21. 3. 2025 • Historické vozy, Novinky, Ojeté vozy

V devadesátých letech si mnozí začali všímat, že Golf GTI už nemá tak ostrý charakter jako dřív. Stejně tak fanoušci Opelu, zvyklí na dravou povahu Kadettu, nebyli úplně nadšení z nové Astry GSi. Přesto ji nelze podceňovat, protože i dnes dokáže za volantem příjemně překvapit.

Moderní Astra mě vždy zaujala svou evolucí a technickým pokrokem, kterým za léta výroby prošla. Když jsem ale vystoupil z její první generace, přesně jsem věděl, co současným modelům chybí – opravdu sportovní verze. Kdyby si novodobá Astra uchovala tolik charakteru jako první GSi 16V, mnozí by se o ni zajímali daleko víc.

Opel se v té době rozhodl přejmenovat svou legendární modelovou řadu a místo zavedeného jména Kadett přišel s názvem Astra, který už používala britská značka Vauxhall. Důvody nejsou zcela jasné – někdo tvrdí, že Kadett už neměl nejlepší pověst, jiní zase hovoří o snaze sjednotit pojmenování napříč trhy. Tento argument však trochu narušuje fakt, že v Jihoafrické republice si Kadett své jméno udržel a jinde se Astra prodávala jako Optima či pod značkou Buick jako model Excelle.
opel-astra-f-gsi-16v-10opel-astra-f-gsi-16v-22

GSi se nabízela pouze jako třídveřový hatchback a do prodeje vstoupila v roce 1993. Na první pohled ji odlišoval decentní sportovní bodykit – jiné nárazníky, prahové lišty a malý zadní spoiler. Kromě vzhledu přispěly úpravy i ke zlepšení aerodynamiky, přičemž součinitel odporu vzduchu klesl na hodnotu 0,31.

Charakteristické logo GSi se nacházelo nejen na víku kufru, ale netradičně i na spodní části předního nárazníku. GSi je ve výsledku velmi hezkým autem, které dnes dozrálo. Sportovní bodykit je poplatný své době a ideálně podtrhuje a zvýrazňuje, že se nejedná o obyčejnou Astru. Nechybí ani výdechy na přední kapotě, samozřejmě pravé a slouží k odvodu teplého vzduchu.

opel-astra-f-gsi-16v-12

Uvnitř na mě čekalo  milé překvapení. Sedadla Recaro s výrazným bočním vedením poskytují perfektní oporu v zatáčkách, což ocení každý nadšenec do sportovní jízdy a navíc vypadají moc hezky. To se nedá říct o čtyřramenném otylém volantu, který se do sportovní verze vůbec nehodí. I když jde o ryzí hot-hatch, Astra si zachovala velmi dobrý vnitřní prostor a příkladnou ergonomii ovládacích prvkům ničím se nelišících od standardních verzí.

opel-astra-f-gsi-16v-27 opel-astra-f-gsi-16v-31

Pod kapotou pracuje dvoulitrový čtyřválec C20XE s šestnáctiventilovou technikou DOHC a vícebodovým vstřikováním. Výkon 151 koní a točivý moment 196 Nm se přenáší na přední kola a i po letech dokáže motor svou pružností příjemně překvapit. Když ho pořádně vytočíte, na trojku už letíte 160 km/h a čtvrtý rychlostní stupeň vás klidně dostane až k dvoustovce . Nejde o ryzí bestii, ale dynamika Astry GSi byla v době uvedení více než konkurenceschopná a ani dnes se rozhodně neztratí.

opel-astra-f-gsi-16v-19 opel-astra-f-gsi-16v-21

Motor se ochotně nechává vytáčet a podvozek mu v tom skvěle sekunduje. Přesný pětistupňový manuál umožňuje snadné řazení a skvěle doplňuje celkový dojem z jízdy. Spotřeba při dynamické jízdě samozřejmě roste, ale i v největším zápalu nepřekročí hranici 15 litrů na 100 km. Naopak při klidném tempu se lze dostat na 7,5 litru mimo město a kolem 9 litrů ve městě.

Ale přiznejme si – kdo by s tímto autem chtěl jezdit vyloženě úsporně? Podvozek nabízí skvělou čitelnost, díky níž se s Astrou rychle sžijete. Dokonce se mi zdá, že se s ní jezdí lépe než s předchozím Kadettem, který byl náchylnější na korozi v místech uchycení přední nápravy. Astra je sice o něco těžší, ale zároveň robustnější a její jízdní vlastnosti jsou velmi vyvážené. Jediné, co bych jí trochu vytkl, jsou brzdy – mohly by být ostřejší a dodávat více jistoty při rychlé jízdě.

opel-astra-f-gsi-16v-7 opel-astra-f-gsi-16v-4

Přestože se říká, že GSi nejsou vyloženě problémové vozy, tak nejčastěji trpí na korozi. Na rozdíl od některých jiných modelů dobových modelů se ale na ně stále dají sehnat díly.

Dnes se ceny Astry GSi pohybují v rozmezí od 20 do 300 tisíc korun podle stavu. Pokud hledáte dostupný hot-hatch s charakterním motorem a povedeným podvozkem, je to rozhodně zajímavá volba. Přestože u fanoušků hot-hatchů stále vedou Kadett GSi nebo Golf GTI, Astra GSi rozhodně stojí za pozornost.

opel-astra-f-gsi-16v-3

Prodejce Mototechna Classic, jež je divizí tradiční Mototechny specializující se na veterány a youngtimery si v době testování tuto Astru cenil na 145.000 korun. Ocenit musím, že auto bylo v originálním vzhledu (až na sportovní výfuk) a velmi zachovalém stavu.

Technické specifikace:

Motor: 2,0litrový čtyřválec s 16 ventily
Výkon: 110 kW (150 koní)
Točivý moment: 196 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 8,0 sekund
Maximální rychlost: 220 km/h
Spotřeba paliva (kombinovaná): 8,6 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 360–1200 litrů
Rozměry (d/š/v): 4086 mm / 1688 mm / 1410 mm
Rozvor: 2517 mm
Pohotovostní hmotnost: 1100 kg

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz