IMG_5893

Test Porsche Boxster 981 – Na rychlosti nezáleží

30. 7. 2015 • Exkluzivní testy, Novinky, Porsche, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 65%

Má skvělý interiér, je dobře zpracované, vypadá exoticky, má přesné řízení a je s ním sranda... Co víc chtít? Nic, takže odpověď na otázku, jestli má nejzákladnější Porsche smysl, je jasná. Ano má... Velký!

Verdikt:

Nikdy jsem Porsche neměl v lásce, kromě 911  GT3, GT2 a Turbo vlastně žádné, a to nemluvě o nějakém Boxsteru nebo Caymanu. O těch jsem si říkal, že jsou pro ty, kteří nemají na klasickou 911. Čirou náhodou se nám na jeden den dostal do rukou nejnovější Boxster s 2.7-litrovým plochým šestiválcem a já si pouze chladně řekl, no jo, nejslabší Porsche, co má být? Jenže hned po prvních kilometrech jsem zjistil, že jsem se mýlil, pořádně mýlil a tato červená střela mi vyvrátila tvrzení, že se jedná o auto pro kadeřníky a letušky, stejně jako Mazda MX5 apod. Jo a mimochodem, už mám rád Porsche! :-)

Přijeli jsme do Dream Cars a převzal jsem si auto, podíval jsem se na něj, klíče předal kolegovi a sedl si za volant CLA 45 AMG Shootingbrake. Ujeli jsme prvních 200 metrů a následoval tunel, už tam jsem začínal litovat, protože plochý šestiválec zní prostě líbezně. Odložili jsme Medvídka a za chvíli vyrážíme směr Beroun na tamní silnice, které se pro mrštný roadster dokonale hodí. Jsou tam serpentiny, dlouhé rovinky a jedna úžasná silnice dlouhá asi 5 kilometrů, kde se střídají rychlé pasáže s těmi technickými, stoupání s prudkými klesáními a povrch je pokrytý novým asfaltem.

IMG_5857

Sedám do Porsche, mačkám tlačítko a černá plátěná střecha jde dolů rychleji, než u jakéhokoli jiného cabria. Pak otáčím klíčkem na levé straně a vyrážíme. Už ve městě na mě auto působí skvěle, nový Boxster totiž připomíná hypersport 918 Spyder, a tak můžete očekávat spoustu palců nahoru, tolik jich sakra nebylo ani s Maserati… Sedmitupňová převodovka PDK se dvěma spojkami při popojíždění necuká a jízda je vcelku komfortní.

V interiéru jste obklopeni německou klasikou, která se mi líbí. Vše je snadno ovladatelné a hezky po ruce, nikde nic nepřekáží… V tomto jsou prostě naši sousedé nejlepší. Navenek je to o vkusu, zarputilí devětsetjedenáctkáři ho rádi nikdy neměli, nemají a mít nebudou… Pro znalé, kteří nikdy neusedli za jeho volant je to celkově auto pro manželku. Ale pro obyčejné lidi je to něco, svou roli v tom hraje již zmiňovaná podobnost s 918, motor uprostřed autu dává charakteristický tvar a Boxster je ladně a zároveň agresivně zpracovaný, mě se líbí.

IMG_5814

Najíždíme na dálnici, zapínám režim Sport a noha se boří do podlahy, pocit ze zrychlení není nijak závratný, ale dokud se nepodíváte na tachometr, bude Vám připadat, že letíte hrozně rychle a přitom jedete třeba ”jen” 150 km/h. Do 180 km/h se 2.7 litrový šestiválec boxer drží, ale jeho 265 koní (195 kW) za touto hranicí už lehce ztrácí dech. Tento maximální výkon je s plechovým jekotem dodáván v  6700 ot./min. a není problém se podívat i k 7000 ot./min. Točivý moment činí dostačujících 280 Nm v 6500 ot./min., to je něco, co? Nic takového u nových turbo-motorů nezažijete, a to, jak postupně s rostoucími otáčky zrychluje a řve… Už jen pitomé zrychlování mě s tímto autem baví, miluji atmosférické motory a jsem rád, že se jich Porsche prozatím drží.

IMG_5762

Konečně se blížíme ke sjezdu a napojujeme se na krásnou klikatou okresku, která je pro Boxstera jako stvořená. Postupně se mu dostávám pod kůži a začínám jet pořádnou pilu. Rychlá levá, pravá, levá, rovinka, plyn na podlahu, před vracečkou plné brzdy, sakra jo, to je ono! V klesáních se s ním dá jet až nečekaná sekera a jeho limity jsou opravdu daleko, podvozek je totiž schopnější než motor, a tak to má být. Ale pozor, připadá Vám, že můžete pořád zrychlovat a auto stále působí mile a slušně, ale ten poslední zlom už je velmi úzký, a jakmile jej překročíte, budete nervózní Vy i Boxster. Poté však narazíte na stoupání, kde už malému šestiválci v rychlejších pasážích bohužel dochází dech, ve vracečkách a na techničtějších úsecích to však nepoznáte. Co je snad u všech sportovních Porsche dotažené k dokonalosti, je převodovka PDK, řadí bleskurychle a nějaké rozmýšlení, který převodový stupeň zvolit neexistuje, jen tam práskne ideální kvalt a letíte. Dokonce bych ji postavil na 1. nebo 2. místo mezi sportovně laděnými automaty, geniální.

IMG_5836

Jenže Porsche Boxster není a ani nemá být o rychlosti, nýbrž o tom zažít co největší dávku zábavy za volantem a posunovat své hranice. A že mu to jde! Je příjemným společníkem, kterého si zamilujete. Má skvělý interiér, je dobře zpracované, vypadá exoticky, má přesné řízení a je s ním sranda… Co víc chtít? Nic, takže odpověď na otázku, jestli má nejzákladnější Porsche smysl, je jasná. Ano má… Velký!

IMG_5913 (1)

Jste smutní, že se s tímto nebo podobným autem nikdy nesvezete? Už nemusíte zoufat a navštivte web Dream Cars, kde si můžete tento konkrétní nebo jiný vůz pronajmout na jakkoliv dlouhou dobu. Věřte mi, že to stojí za to!

Plus

Atmosférický motor se skvělým charakterem

Převodovka PDK

Dokonale vyladěný podvozek

Rychlost stahování střechy

Kkvalita zpracování

Mínus

Klasická pádla za příplatek (místo nich jsou oboustranná ”tlačítka”)

PORSCHE BOXSTER 981 2.7
Motor 2.706 ccm boxer, 6 válců
Maximální výkon 195kW (265 koní ) při 6.700ot./min.
Maximální točivý moment 280Nm při 4.500 až 6.500 ot./min.
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 264 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,8 s
Udávaná spotřeba město 11,8 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 8,5 l/100 km
Spotřeba během testu 9,5 l/100 km
Provozní hmotnost 1.330 kg
Délka / šířka / výška 4.374 mm / 1.282 mm / 1.801 mm
Rozvor 2.475 mm
Zavazadelník 280 litrů (150/130)
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz