DSC_1132

TEST Range Rover Evoque eD4 2WD

19. 12. 2012 • Land Rover, Novinky, Testy

A máme tady další Evoque. Já vím, bylo jich tu už několik a nad každým jsme se rozplývali a ne jinak tomu bude i v případě verze s pohonem jen dvou kol poháněných nejslabším motorem z nabídky. Domnívám se, že se mezi vámi nenajde nikdo, kdo by s čistým svědomím mohl prohlásit, že o Evoque nikdy neslyšel. Obrovský rozruch byl již kolem konceptu, který příchod Evoque předpovídal a po jeho oficiálním představení byla společnost Land Rover zaplavena desetitisíci objednávkami. Nabízí se otázka, proč jich na silnicích potkáváme tak málo a odpověď je vskutku jednoduchá. Výrobní kapacity se díky enormnímu zájmu ukázaly jako tragicky nedostačující, proto se k zákazníkům dostávají jejich vozy pěkně pomalu jeden po druhém a dají vzpomenout na staré časy pořadníků. Pojďme se ovšem podívat, s kým máme tu čest.

Do redakce si proklestil cestu konkrétně Range Roveru Evoque eD4, tedy model s nejslabšíší variantou vznětového čtyřválcového motoru o objemu 2.2l. Tento motor však poskytuje překvapivou dynamiku,  i když vezmeme v úvahu to, že jeho parametry jsou „jen“ 110kw neboli 150 koní a 380 Nm. Nechápejte mě špatně, tyto hodnoty nejsou vůbec podprůměrné, ale je třeba vzít v potaz, že zde nesedíme v běžném osobním voze, ale v SUV, které se bude vždy potýkat s vyšší hmotností a výraznějším aerodynamickým odporem. Nicméně, z této konfigurace jistě nebudete v běžných provozních podmínkách zklamaní. Rychlá jízda po dálnicích nebo předjíždění jistě problémy činit nebudou, ale je potřeba mít na paměti, že „závodění“ je lepší nechat na jiných. Pojďme nastoupit…

Rozhlížím se po interiéru a nezbývá než konstatovat, že Range Rover zapracoval i na vnitřním vzhledu. Vše je z hodnotných materiálů, kůže a doplněno o vkusné detaily a dekory. Rozložení palubní desky je ergonomicky výborně zvládnuto a na první pohled rozloženo v tradičním stylu značky. Jenže vše působí tak nějak dynamičtějším a mladistvějším dojmem než je tomu u usedlejších, větších Rangů. Startuji a ze středového tunelu vyjíždí stylový otočný volič převodovky (ano, je to z Jaguaru). Vzdušná kabina je opravdu prostorná také na zadních sedadlech, kde se pohodlně usadí i dospělí jedinci a nezůstanou tak tato místa vyhrazena pouze dětským sedačkám. K tomu je třeba připočíst i prostorný úložný prostor a máte ideální rodinný vůz, za kterým se na ulici otočí nejeden kolemjdoucí. Pozornost si můžete nad to zajistit také širokými možnostmi individualizace, jak po stránce příplatkové výbavy, tak barevných kombinací, díky kterým můžete mít opravdu svůj malý světový unikát a to se přece vždycky hodí.

Řadím Drive a vyrážím na 300 Km dlouhou cestu z Prahy do Zlína. Tento úsek je tvořen výhradně z dálnice, což není žádná velká zábava, ale alespoň mám možnost zjistit, jak bude Evoque fungovat  v roli prostředku na dlouhé cestování. No a že mu to jde! Kabina je výborně odhlučněna, motor kultivovaný a vždy ochotný vystřelit dopředu. Je tu sice menší turbo díra, ale to k dieselům v manuálu patří. Spotřeba se zde při rychlosti v rámci limitů pohybuje okolo 5 litrů. Komfort podvozku v silničním režimu je výborný, ale zároveň jde cítit, že je nastavený sportovně, což dává naději na skvělou zábavu na okresce.

A Evoque mě nezklamal. Kompaktní SUV poslouchá na slovo a každý povel okamžitě přenese na silnici s maximální přesností. Navíc jde cítit, že Evoque zatáčky vyloženě miluje. Podvozek je nastavený opravdu výborně a náklony karoserie jsou neznatelné. V zatáčkách tak díky ideálně umístěnému těžišti maskuje svou váhu a velikost. Výborná je i torzní tuhost karoserie. I přes chybějící pohon všech kol umí nabídnout opravdu solidní svezení, jen je třeba počítat s tím, že limit je posunut blíže a po jeho dosažení Evoque silně nedotáčí. Líbí se mi i řízení, které je ideálním kompromisem mezi sportovním a komfortním.

No a taky tu je manuál, který mě od začátku zajímal – slyšel jsem na něj totiž hodně chvály od kolegů. A opravdu je na tuto kategorii nevídaně dobrý. Má neuvěřitelně krátké dráhy, stupně nasázené hned u sebe, páka má příjemný tuhý odpor a hlavně je celá kulisa přesná. Řadit se tak dá jen lehkým pohybem zápěstí a zejména zatraceně rychle. Pochválit musím i spojku, která zabírá dole a je také docela tuhá. Sportovní akcent Evoque prostě nezapře a v této třídě lepší manuál neznám. A spotřebou exceluje i zde. Dá se jezdit i pod 5 litrů. Pokud zvolíte sportovní tempo, vlezete se do 9.

No a pokud sjedete z asfaltu, Evoque (ne)překvapí ani zde, i když bychom doporučovali nepouštět se do žádných krkolomných situací. Nájezdové úhly, světlá výška, brodivost – to vše je silný nadprůměr, ale absence pohonu všech kol vám v terénu prostě zlomí vaz. Prostě chybí trakce. Na dojetí k chatce po lesní cestě však Evoque bohatě stačí a zvládne mnohem více.

Range Rover Evoque je nejen okouzlující stylový vůz, ale také především velmi schopný partner, který vás nezklame v žádné situaci. Jeho kvality a schopnosti jsou nesporné. Pokud už z jakéhokoli důvodu chcete Evoque bez pohonu všech kol, tak vám můžu “ošizenou” verzi s čistým svědomím doporučit – jezdí levněji a do města se hodí daleko víc než verze 4×4.

Plusy

  • Ukázkové využití vnitřního prostoru
  • Design a zpracování interiéru na úrovni luxusní třídy
  • Dokonalé řazení s manuální převodovkou
  • Komfort tlumení nerovností
  • Ovladatelnost
  • Tuhá a robustní karoserie

Minusy

  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Horší propustnost terénem oproti 4×4 verzím s Terrain Response

Cena v základní výbavě: 854 040,- Kč

Cena v testované výbavě: 1 108 858,- Kč

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.5 / 4.9
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 575 / 1445
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1520 / 833
Rozměr pneu: 235/60 R18
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz