IMG_7365

TEST Seat Ibiza 1.2 TSI – Kvalitní měšťák

2. 12. 2015 • Novinky, SEAT, Testy

Motor: 75%

Převodovka: 85%

Podvozek: 85%

Zpracování: 80%

Praktičnost: 75%

Dobře vypadající a kvalitní malý hatch back do města s nízkou spotřebou a za rozumnou cenu.

Verdikt:

Seat Ibiza, sourozenec Škody Fabia a VW Polo, je na trhu už šestým rokem a jsem moc zvědavý, zda dokáže pouze modernizovaná verze držet krok s novými koncernovými kolegy. S faceliftem přišel jednodušší interiér a pár detailů exteriéru, kde přibyly dvě nové barvy a možnost kombinovat je s různě barevnými doplňky. Všimnout si můžete ještě diodových světel pro denní svícení.

Technika

Testovací auto je ve slušné výbavě Style a s čtyřválcovou jedna-dvojkou TSI. Výkon tohoto, na první pohled malého downsizingového motoru, je 66 kW ve 4400 ot./min. a točivý moment je pro takového drobka dostačujících 160 Nm v 1400-3500 ot./min. Vpředu pak najdeme zavěšení McPheroson a vzadu klasickou klikovou nápravu. Hmotnost je 1089 kilogramů a díky tomu je i navzdory malému motoru svižným společníkem na klikatých okreskách. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 10.7 sekundy a rozjede se na 184 km/h. Spotřeba je papírově 4.9 l/100 km a není problém jí kombinovaně téměř dosáhnout!

IMG_7363

Exteriér

Změny oproti předfaceliftovému modelu jsem zmínil už v první části. Zvenčí je Ibiza skoro ani nepotřebovala, protože design je stále svěží, jednoduchý a líbivý. Možná se mohla jen výrazněji odlišit od minulé verze. Design je však takovým dobrým kompromisem mezi ”kulatými” Korejci a hranatými Škodovkami či Volkswageny. 16-palcová litá kola s fialovým nádechem a pneumatikami 215/45 autu vyloženě sluší a se zbytkem fialových doplňků tvoří zajímavou a moderní vizáž.

Interiér

Interiér je jednoduchý a přímočarý, žádné zahnuté linky, ale všude ostré hrany, které jsou v dnešní době víc a víc in. Pokud bych zalepil logo Seat na volantu, vsadím se, že nepoznáte, zda-li sedíte ve Škodovce, VW nebo Seatu – i já bych měl problém. Sedadla jsou ve srovnání s “neněmeckou” konkurencí tvrdší, ale díky tomu není problém na dlouhých trasách s bolestí zad a nepohodlím. Informační systém je jednoduchý a v dané třídě dostačující, ani bych nevolil větší příplatkovou obrazovku. Vždy mě potěší tento stylový volant, který se celému koncernu povedl. Vytknout můžeme levně vypadající potah sedadel a méně místa vzadu, ale za ty peníze bychom si neměli moc vymýšlet.

IMG_7390

Jízda

Po nasednutí a nastartování se zarazíte, protože jedna-dvojka zní, jako tří-válec. Má chraplavější zvukový projev a zajímavou odezvu na plyn v nízkých otáčkách. Zvykat si opět musím na spojku s ostrým nástupem v horní poloze, ale to je charakteristický jev pro všechny vozy z tohoto koncernu. Možná to zní, že zvuk motoru haním, ale není tomu tak – je docela příjemný a dají se hezky odhadovat otáčky. Ano, je malinko hlučnější, ale naopak kultivovaný a nepřenáší žádné vibrace do karoserie či interiéru.

Po městě je s autem radost jezdit. Má lehké řízení, možná až moc přeposilované, což však většina automobilových NEfanoušků ocení. S Ibizou se velmi rychle sžijete a stane se příjemným společníkem na ranních cestách do práce. Díky nízkému objemu je agregát rychle zahřátý a i v mrazivých podmínkách tak studený interiér vytopíte za pár minut. Zbytečné mi přijdou třeba parkovací senzory, protože je z auta dobrý výhled a jsou jen vyhozenými penězi. Při těsném parkování v Praze a Brně Vám totiž stejně nepomůžou a akorát budete nervózní kvůli jejich nepřetržitému pípání už 30 cm před druhým vozem.

IMG_7371

Na dálnici mi vadila absence šestého rychlostního stupně a motor tak při dálniční rychlosti 130 km/h zbytečně držíte ve vyšších otáčkách a nemáte možnost srazit už tak nízkou spotřebu ještě dolů. Já po 100 kilometrech zvolnil na 120 km/h, držel otáčky v rozumných mezích a spotřeba se ustálila na solidních 5.2 l/100 km.

Podvozek je tužší a i navzdory tomu umí žehlit většinu číhajících nerovností. Uvítáte to hlavně na klikatých okreskách, kde se dá tento prcek dokonce docela užít. Podvozek s muší váhou nemá problém a vracečky a různá prudší esíčka jsou pak radost projíždět – pokud tedy vzadu nemáte děti a vedle sebe naštvanou manželku. Ano, jakmile nastane menší stoupání, motoru schází chuť po otáčkách a vás přejde touha blbnout, ale plně to vynahrazuje dokonalou spotřebou. Můj týdenní průměr se ustálil někde na 5.5 l/100 km, kdy jsem většinu času trávil ve městě a na dálnicích, BRAVO!

IMG_7344

Závěr

Ibiza i navzdory svému stáří dokazuje, že má spoustu kladů a důvodů ke koupi a rozhodně bych se jí nebál. Jezdí se s ní příjemně a skoro zadarmo. Co víc od auta navrhovaného do města chtít?

Plus

Živý a kultivovaný motor

Podvozek

Jednoduchý a kvalitní interiér

Základní cena

Mínus

Dražší příplatková výbava

Delší převody a absence 6. rychlostního stupně

Technické údaje
Motor: Seat Ibiza 1.2 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1400 – 3500
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.1 / 4.9
Emise CO2: 119
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 292 / 900
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1089 / 491
Rozměr pneu: 215/45 R 16

.

« »