seat leon st cupra 290 exterior (4)

TEST Seat Leon ST Cupra 290

6. 10. 2016 • Novinky, SEAT, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 100%

Zpracování: 90%

X-Factor: 90%

Tento rychlík je mimořádně obdivuhodný stroj. Auto, které skvěle poslouží jako kombík pro každodenní rodinnou šichtu, ale současně vás dokáže od všedních starostí odtrhnout. Stačí jen vyrazit "na výlet" a přiložit pod kotel. Leon ST Cupra se dokonce nebojí ani okruhů, naopak tohle prostředí mu mimořádně svědčí. Takže jestli vás navíc baví poznávat závodní tratě, vystačíte si s jedním autem.

Verdikt:

Rychlost a praktičnost nemusejí nutně být neslučitelné vlastnosti. V současnosti si můžete vybrat hned mezi několika zajímavými kombíky s výkonným motorem. Jeden takový vám nabídnou i u Seatu. Jmenuje se Leon ST Cupra. A je skvělý.

Na pohled jde přitom o nenápadné auto – tedy pokud není vybaven některým z optických paketů, který vozu zejména díky výrazným prahům dodává trochu dravější výraz. Mně osobně je tato skromnost velice sympatická. I ve verzi Cupra tak Leon ST vypadá jako vcelku běžné rodinné kombi nižší střední třídy. Všímaví pozorovatelé si však všimnou větších koncovek výfuku, větších kol a třeba také specifických emblémů na kapotě nebo nápisu Cupra na pátých dveřích. A těm ještě pozornějším možná neunikne zřetelný negativní odklon zadních kol. Tato skutečnost pak “zkušeným” řidičům o schopnostech vozu leccos napoví…

cupra1

Poměrně “normálně” vypadá i interiér. Jen pár detailů, například zploštělý volant, sportovní sedačky či různé symboly, prozrazují, že není Leon jako Leon. Jestliže na pohled se “dlouhá” Cupra drží trochu zkrátka, v jízdních výkonech je to úplně obráceně. Srdcem auta je turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr, který dává 290 koní a až 350 newtonmetrů točivého momentu. Největší porce “krouťáku” je přitom k dispozici v rozmezí od 1700 do 5600 otáček, což napovídá, že tenhle motor nemá slabé místo. Táhne prostě neúnavně “odspodu” až k omezovači. Síly má dost v každém okamžiku.

cupra3

A tak není divu, že stačí lehce pošimrat plynový pedál a hned se pohybujete rychlostí, za kterou už hrozí ztráta řidičáku. Stane se to přitom tak lehce a samozřejmě, že vás to až překvapí. Že tenhle kombík zrychlí z klidu na stovku za pouhé 5,8 sekundy tedy opravdu není náhoda. Po zvýšení výkonu na 290 koní se změnila i charakteristika průběhu výkonu. Motor je nyní výbušnější a chce se mu více do otáček. Jeho výbušnost si opravdu zamilujete, je jako pila!

Jenže jen silný motor dobré auto nedělá, je toho třeba mnohem víc. Leon ST Cupra naštěstí funguje výborně i jako celek. Pomáhá mu totiž i poctivý mechanický základ, především mimořádně schopný podvozek s adaptivním odpružením a elektrohydraulickou uzávěrou diferenciálu přední nápravy. Samosvor autu pomáhá s přenosem síly přes přední kola na silnici. Jeho přítomnost je cítit hlavně na výjezdech ze zatáček, kdy po přidání plynu hezky vytáhne auto z oblouku ven. Není to sice stoprocentní, na mokru či ve vracečce, z níž se vyjíždí na dvojku, jednoduše “plný” dát prostě nejde. Ani s diferenciálem totiž vůz nezvládne všechen ten “krouťák” přenést. Převodovka DSG se může zdát jako nepřítel zábavy, ale ve výsledku funguje výborně a bude s ní výrazně rychlejší. Nahoru řadí naprosto fantasticky, dolů je to krapet horší. I tak je ale výborná a zábavnosti výrazně nebrání.

Řízení naštěstí nijak výrazně “netahá” za ruce a především poskytuje dostatek informací o tom, co se s koly zrovna děje, což dává řidiči prostor pro reakci. U rychlého Leonu ale nestačí jen točit volantem, občas je potřeba hrát si i s plynem. Prostě skutečně řídit. V takových chvílích si auto zamilujete, zvlášť na zakroucené silnici. Zjistíte, jak skvěle je vyvážené, jak je nádherně čitelné a ovladatelné.

cupra2

Nemám objektivní důkazy, ale zdálo se mi dokonce, že kombík se řídí ještě lépe než “krátká” verze. S větší zádí jako by auto bylo na jednu stranu stabilnější, ale současně i o něco zábavnější. Delší rozvor je prostě čitelnější a rád se přetáčí. Už zmíněné odklony zadních kol pak přispívají k tomu, že se Leon Cupra v obloucích může dokonale opřít o vnější kolo a držet zvolenou stopu. A s tou si pak ještě jde hrát jemnou prací s plynovým pedálem – zatáčku lze snadno utáhnout, nebo naopak povolit.

Podvozek nemá slabiny ani v oblasti komfortu. Ano, příčné nerovnosti umí způsobit lehké odskočení přední nápravy i zatřesení zadní částí karoserií, ale nepůsobí to nějak strašidelně, auto se zase hned srovná. Jako rychlý kombík je tedy Leon ST Cupra mimořádně přesvědčivý. Skvělé ale je, že když vás divočení přestane bavit, přepnete jízdní režim z ostrého nastavení Cupra na nejcivilnější Comfort, Seat citelně změkne a tak nějak se zklidní. Změní se totiž tuhost tlumičů, sníží citlivost na pokyny plynového pedálu a uvolní se posilovač řízení.

Rychlý je Leon ST Cupra samozřejmě pořád, ale najednou má mnohem blíž k obyčejnému rodinnému kombíku. Je pohodlný, relativně tichý a dokáže být také úsporný. Při normální jízdě si vystačí se 6,5 až 8,5 litry benzínu na sto kilometrů. S tvrdším zacházením samozřejmě apetit roste a není složité dostat se na dvouciferné hodnoty. Je to prostě auto použitelné každý den. Navíc i praktické. Prostorná kabina nabízí dostatek místa i na zadních sedadlech a kufr má jen o 23 litrů menší objem než oblíbená (a koncernová příbuzná) Škoda Octavia. S 587 litry je tedy zavazadelník skutečně velký.

cupra4

Koncernový rychlík je mimořádně obdivuhodný stroj. Auto, které skvěle poslouží jako kombík pro každodenní rodinnou šichtu, ale současně vás dokáže od všedních starostí odtrhnout. Stačí jen vyrazit “na výlet” a přiložit pod kotel. Leon ST Cupra se dokonce nebojí ani okruhů, naopak tohle prostředí mu mimořádně svědčí. Takže jestli vás navíc baví poznávat závodní tratě, vystačíte si s jedním autem.

Bohužel se společně s výkonem zvedla i cena, Leon ST Cupra 290 stojí nejméně 754 900 Kč. Pořád ale jde o zajímavou nabídku. Tak povedenou kombinaci 290 koní, funkční techniky, skvělých jízdních vlastností, každodenní použitelnosti a prostornosti nikdo jiný prostě nenabízí. Za mě je toto auto mnohem přesvědčivější, zábavnější a řidičtější, než Golf R Variant.

Plusy

  • Perfektní přední sedadla
  • Silný zátah v širokém spektru otáček
  • Příznivá spotřeba paliva
  • Maximální „fun“ faktor
  • Podvozek a jízdní vlastnosti

Minusy

  • Omezený přístup na zadní sedadla
  • Prostor vzadu v podélném směru
  • Slabý zvukový projev
.

« »