CIMG0294

TEST Seat Leon ST Style 2.0 TDI – “Me gusta marcha”

7. 8. 2014 • Novinky, SEAT, Testy

Motor: 80%

Převodovka: 90%

Podvozek: 85%

Zpracování: 75%

Praktičnost: 90%

Skvěle vypadající kombík, který nabídne dostatek praktičnosti a zdařilé jízdní vlastnosti.

Verdikt:

V každém jednotlivém roce existuje několik málo aut, na které jsme v redakci zvědaví o něco více, než na jejich konkurenční soky a celkově ostatní auta obecně. Pravda, jsou to většinou nástupci legendárních sporťáků, luxusní limuzíny a nafoukané a emotivní zběsilosti, které drží svému řidiči neustále nůž na krku. Existují však ale i vyjímky a čas od času mě chytne zvědavost i na vůz, který je určen pro masovější sortu lidí – zkrátka něco lidovějšího, o čem může přemýšlet opravdu každý. Dokonalým příkladem toho byla letos například faceliftovaná Dacia Duster, mnou dlouho očekávaný nový Renault Twingo, nebo také Seat se svým modelem Leon ST. A právě o posledním jmenovaném dnes něco málo zjistíme.

CIMG0219

Nový Leon přišel, stejně jako třetí generace Škody Octavie, s kompletně přepracovanou technikou. Vyjel také na podvozkové platformě MQB, což znamená razantní úbytek hmotnosti a zlepšení jízdních vlastností. Co se samotných jízdních vlastností týká, v nich Leon vždy dominoval o poznání více. Jak je tomu tedy i nyní a jak je na tom Leon obecně, to jsem se rozhodl zjistit během testovací procedury.

Exteriér

Novému Leonu se už na pohled nedá upřít jeden podstatný fakt. Vypadá prostě skvěle. (Tečka!) Tím by se dalo hodnocení exteriéru ukončit. Jenže i v detailech je výrazný smysl a design nového Leonu se z mého hlediska tak povedl, že bych jej rád (alespoň stručně) rozvinul do více slov.

CIMG0294

Už samotný pohled zepředu spájí eleganci a dynamiku do jednoho velmi povedeného celku. Štíhlé přední světlomety s neidentifikovatelným tvarem se dívají na své okolí zamračeně a sebevědomě a přední nárazník je opticky protáhlý do stran. Z bočního pohledu vyniknou skvěle vypadající paprsková kola o velikosti 17 palců (montovaná také na silnější model FR) a dvě elegantní boční linie. Na samotnou zadní část vozu (tedy konkrétně na světlomety) si stále musím tak nějak zvykat, ale i přes mírně korejskou zadnici se jedná o jeden z nejpěknějších kombíků na stávajícím trhu.

Interiér

Usednutí dovnitř vozu nabízí něco zcela jiného, než jsou fanoušci koncernových VW a Škodovek zvyklí. Drtivá většina ovládacích prvků a samotná tlačítka sice neskryjí svůj lidokoncernový původ, ovšem ergonomie je tím pádem příkladná a ovládání čehokoliv je velmi snadné a intuitivní. Slícování a samotné zpracování je velmi kvalitní a nikde nic neskřípe a nevrže. Jsou tu ale i vynikající sedadla, která už na pohled vypadají opravdu skvěle! Po usednutí do nich se pak budete cítit ještě lépe – jsou totiž pohodlná a nepostrádají ani slušnou dávku bočního vedení. Osobně se mi také moc líbí grafika přístrojové desky a budíků, kterou mi zkazil snad jen digitální palivoměr.

CIMG0236

Jiný oproti Škodovkám a VW je volant. Někdo s delšími prsty (jako třeba já) by raději uvítal silnější věnec, ale volant se i tak drží pohodlně a ani ostřejší zatáčení nebude nikomu činit žádný problém. Naše výbava Style přidává navíc panoramatickou střechu, s otevíratelnou celou přední polovinou, vyhřívaná přední sedadla, Seat Sound System s devíti reproduktory, parkovací senzory, samozatmavovací vnitřní zpětné zrcátko a spoustu dalších prvků, zpříjemňující jízdu. Chybět by vám tu skutečně nic nemělo.

Motor

Pod kapotou našeho testovaného Leonu ST se ukrývá veleznámý koncernový agregát z rodiny EA288, jež dává výkon 110 kW (150 koní) a točivý moment 320 Nm. Dvoulitrový turbodiesel může pohánět přední (a nebo všechna čtyři) kola skrze šestistupňovou manuální převodovku a nebo přes dvouspojkové DSG. V Leonu máme ručně řazený šestikvalt, který dokáže ohromit nejednoho příznivce zábavné jízdy.

CIMG0265

Jak jsem již řekl, agregát má označení EA288 a oproti předchůdci nese společný jen počet válců a název 2.0 TDI. Maximální výkon 110 kW vrcholí na hodnotě 3500 otáček a poleví až na hranicí 4000 ot., kdežto maximální točivý moment můžete využít ve spektru 1750 – 3000 ot./min. Motor je oproti Octavii odhlučněn o něco hůře, což se podepíše na celkovém dojmu z kultivovanosti chodu. Tento vznětový čtyřválec je ale hodně povedeným motorem, má dostatek svižnosti a na druhou stranu i vynikající spotřebu paliva. Když nebudeme počítat 280 koňový benzínový dvoulitr v hatchbacku Cupra, bude motor 2.0 TDI do tohoto kombíku ideální motorizací. S touto 110 kW verzí dokáže Leon ST zrychlit na 100 km/h za solidních 8,6 sekundy a umí uhánět až 215 km/h.

Jízda

Na tuto položku jsem se skutečně těšil ze všeho nejvíce. Ano, Leon vypadá skvěle na pohled, ovšem vždy uměl nabídnout i něco navíc, a to mě zajímá především.

Na rodinné auto se někomu může zdát o chlup tvrdší, než budou mnozí zákazníci zvyklí, ovšem i to má své nesporné výhody. V prvé řadě se ale pojďme podívat, jak si Leon vede obecně.

CIMG0297

Leon ST bude všude fungovat skvěle. Českou dálnici zvládne hravě jako Roman Šebrle v nejlepších letech závod na 400 metrů a ani v rychlosti nad 200 km/h neznejistí. Stabilita podvozku v přímém směru je i nad touto hranicí ukázková a uvnitř vlastně ani nepoznáte, že rychloměr ukazuje trojciferné číslo, začínající číslicí 2. Leon ST má však oproti konkurentům vyšší aerodynamický odpor a v rychlostech nad 150 km/h jde aerodynamický hluk (i hluk od podvozku) v kabině výrazně slyšet. Od toho je tu ale výše zmíněný Seat Sound System. Co se spotřeby paliva týká, ta na dálnici činila průměrně průměrných 5,9 litru na 100 kilometrů jízdy.

Tento kombík ale ukáže co umí až po použití výjezdu z dálnice. Podvozek je naladěn opravdu fantasticky a na okresních silnicích se budete v tomto (ne)obyčejném kombíku také nečekaně bavit. Rychlejší nájezd do zatáčky zvládne Leon jako malý dezert a to bude mít za následek jediné. Zkoušet víc a víc, co všecho Leon zvládne projet. V opravdu velkých rychlostech se už Leon po přenesení váhy výrazně naklání, ale stopu stále drží, jakoby byl pro tuto jízdu přímo určen. Pokud ale v extrému přepísknete nájezdovou rychlost a dostaví se fyzikální zákony, zasáhne systém ESP a dokáže zachránit i téměř ztracenou situaci. ESP občas zasahuje velmi výrazně a přehnaně, ovšem (především na mokru) dokáže o pořádný kus eliminovat nedotáčivost.

Ani na rozbitější silnici plné nerovností se Leon ST nevzdává a poradí si i s těmito neduhy českých komunikací. Při rychlejší jízdě ale nemá rád příčné nerovnosti a dokáže se celý zavlnit jako břišní tanečnice. Jinak ale Leon neodskakuje a filtruje většinu nerovností a děr.

CIMG0322

Motor má síly dostatek, a i když nemá smysl jej točit přes 4500 otáček, otáčky má přesto tento motor rád a do maxima výkonu jde opravdu s chutí. Zrychluje velmi obstojně a zatáčky se budou blížit rychleji, než by pasažéři vůbec čekali. Motor samozřejmě neskryje poznatelný turboefekt, ale tato díra je oproti předchozímu 2.0 TDI dostatečně eliminována.

Nepotěšilo mě ale ESP při dynamických rozjezdech. Protiprokluz se samozřejmě vypnout dá, ovšem ESP nikoliv a pokud chcete vyrazit rychle vpřed (s protočenými koly), ESP začne nepříjemně škubat přední nápravou. Na mokru je pak tento problém výrazně umocněn. Jsem jen zvědav, jak dlouho tímto stylem přední náprava vydrží mechanicky v pořádku.

Brzdy jsou citlivé, ale jejich dávkovatelnost je jednoduchá a účinek skutečně nadprůměrný. Řízení jde hodně zlehka a nemá smysl v něm hledat žádnou komunikaci či zpětnou vazbu. Co se v Leonu opravdu povedlo, je řazení. Koncern VW prostě manuály umí a jinak tomu není ani v Leonu. Ukázkově přesné a lehké dráhy dosedají do svých drah ideálně a řazení najednou začne bavit i sportovně smýšlejícího řidiče. Samotné zpřevodování motoru bude chtít ale chvíli zvyku. Například první převodový stupeň je velmi krátký, ale po přeřazení na dvojku příliš brzy se motor mírně přidusí a systém Start/Stop vyhodnotí, že bude nejlepší vypnout motor. To samozřejmě nebude a má frustrace ze systému Start/Stop tedy opět vzrostla.

CIMG0329

I když je Leon ST oproti hatchbacku delší o 27 centimetrů, ani ve městě neztratí svou hlavu. Parkování by nemělo činit nikomu žádný problém a vměstnávat se do zaplněného pruhu nebude také žádná obtíž. Vnější zpětná zrcátka však mohla být o krapet větší.

Co musím u Leonu extrémně pochválit, je praktičnost a především prostor v zavazadlovém prostoru. Papírově má sice Leon ST menší kufr, než Octavia Combi (587 vs. 610 litrů), ale osobní dojem by dal přednost kufru v “eSTéčku”. Na pohled je prostě větší, a to mi nikdo nevymluví. Převážet tak můžete skutečně velké věci a komu by nestačil samotný kufr, může ještě sklopit zadní sedadla. Vykouzlíte tím pádem takový prostor, za který by se nemusely stydět ani rodinné polododávky.

Vpředu máte mimochodem dostatek místa kolem sebe a ani zadní pasažéři nebudou z hlediska prostoru nijak strádat.

CIMG0319

Vychválit musím ale také spotřebu paliva. Při neustálém využívání dynamiky motoru se sice můžete dostat na aktuální spotřebu až 16 litrů, průměrně jsem ale každých 100 kilometrů odjezdil se spotřebou 6,3 l/100 km. A znovu připomínám, že má pravá noha patřila k těm těžším na silnici. S Leonem ale není problém dostat se i pod 5 litrů.

Leon ST 2.0 TDI tedy bude ideálním společníkem pro ty, kteří chtějí kvalitní a praktické kombi na každodenní ježdění, které bude mít nízkou spotřebu paliva, bude vypadat prostě skvěle a když na to přijde, nabídne i skvělé jízdní vlastnosti a dostatečnou dynamiku. Leon mě tedy přesvědčil a jen umocnil mé nepochopení, proč si vlastně lidé kupují Octavie.

Plusy

– Design
– Jízdní vlastnosti
– Praktičnost (a obrovský kufr)
– Kvalita sedadel
– Přesné řazení
– Výkon a spotřeba motoru

Mínusy

– Horší výhled z vozu
– Image pro české zákazníky (není to prostě Octavia)
– Někdy přehnaně zasahující ESP

2147 – kopie

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz