alfa-romeo-spider-10

Toto jsou nejlepší testovaná ojetá auta a legendy roku 2019

31. 12. 2019 • Novinky, Zajímavosti

Kromě testů nových automobilů vám přinášíme stejně pravidelně testy i těch ojetých. Snažíme se vybírat ta nejzajímavější auta, která potěší vášnivé řidiče, sběratele nebo jen milovníky vozů, které se už nevyrábí. Tady je přehled těch nejlepších aut, která nám během roku 2019 prošla redakcí. Byla to obrovská jízda, posuďte sami!

1. BMW 628 CSi

e24_9

Nebudu zastírat, E24 je pro mě jedno z nejhezčích aut, které kdy vzniklo a spolu s nádherným modelem E9 drží dvě přední příčky mezi BMW. Design je čistý, žraločí příď neodolatelná a vůz je ztělesněním pojmu sportovní elegance. Je to jedno z mála aut, které vypadá skvostně už ve standardním provedení, bez dobového sportovního paketu. Pozdější facelifty s velkými plastovými nárazníky (zejména US verze) ztratily na eleganci.

Testovaný exemplář je z roku těsně před první modernizaci, tedy 1981. Vzhled je tedy velmi čistý. Technicky ještě sdílí základ s dobovou řadu 5 generace E12 (od 1982 přechází 6 na platformu E28) a používá motor typu M30B28. Jedná se o prodejní označení 628 CSi. To, že se nejedná o dobový M Technik poznáte dle chybějícího nástavce pod předním nárazníkem, který autu dodával větší dávku agresivity. Taková kombinace pak patří k nejhezčím zástupcům modelů E24. Zajímavá je tmavě zelená barva karoserie zapůjčeného auta do testu od společnosti Mototechna Classic a žlutá světla, která odhalují, že vůz jezdil v jižní Evropě, náš kus konkrétně ve Francii.

S šestkou si kupujete pořádný kus historie a ten nejlepší rodokmen značky. Jako bonus získáte opravdu nádherný kus auta s investičním potenciálem a zejména skvělými jízdními vlastnostmi. Je to splněný sen. Řadový šestiválec naskakuje okamžitě a ustálí se na hlasitém, ale velmi mechanickém volnoběhu. Nádherný zvuk vlastní starým autům bez elektronických nesmyslů uvnitř motorů. Stačí lehké prošlápnutí plynu a ihned naskakuje husina. Nízkou a kulatou hlavicí řadím v krátkých dráhách jedničku a vyrážím. Auto se rozjíždí a sametově zrychluje za čistě mechanického zvuku řadové šestky. Pokud znáte zvuk posledních atmosférických šestiválců od BMW, dejme tomu v generaci E46 nebo E90, mnoho podobnosti nenajdete. Tady je zvuk výraznější a syrovější. Mohl bych to poslouchat celé dny.

2. Alfa Romeo Spider 2000 Veloce

img_8906

Víte, co se říká – nemůžete být pravý milovník automobilů, pokud jste nikdy nevlastnil vůz značky Alfa Romeo. Není těžké pochopit, proč tomu tak je. Vozy této italské značky jsou plné emocí, vášně a lásky k automobilovému designu. Je to čisté poblouznění, stav, kdy racionalita mizí. Stačí se podívat na ty křivky, nasednout a zažehnout motor…

Jedním z nejkultovnějších modelů je Spider, který vydržel ve výrobě neuvěřitelných 27 let. Vůz nahrazující velmi oblíbenou Giuliettu Spider (1955 – 1962) měl světovou výstavní premiéru na ženevském autosalonu roku 1966. Tvary mimořádně půvabné karoserie byly posledním dílem samotného Battisty Pininfariny. Štíhlé proporce a typický široký prolis na bocích novinka převzala ze studie Giulietta Spider Speciale Aerodynamica, kterou Pininfarina představil již v roce 1961. Živé setkání odhalí minimalistické rozměry auta a usednutí dovnitř to ještě zdůrazní. Typicky italský posed není ničím překvapujícím, stejně jako mírně vyosené pedály směrem doprava. Interiér člověka obklopí a příliš místa nazbyt nenabídne. Okamžitě na mě dýchá dávka té správné staroškolské atmosféry a mám chuť se vydat vstříc sluníčku až někam na italskou riviéru. Nedovedu si však představit, jak by se dalo tak dlouze v tomto autě cestovat.

Spider i ve své nejsilnějším provedení spíše vybízí k jízdnímu stylu á la GT. Stažená střechy, krásný zvuk a kontakt s krajinou kolem vás. Navíc řízením takového auta děláte okolí radost. Na karoserii od Pininfariny je opravdu radost pohledět a každému musí setkání s takovým vozem vykouzlit úsměv na tváři. Je to umělecké dílo na kolech.

3. Jaguar XK 4,2 V8

9

XK přicházelo na svět postupně. Nejdříve britská automobilka ovládaná Fordem představila v Detroitu studii impozantních tvarů s názvem Advanced Lightweight Coupé, kde výraz Lightweight upozorňoval na moderní konstrukci karoserie s hliníkovými díly. Koncept se líbil a padlo mnoho dotazů na sériovou výrobu. Zájem laické i odborné veřejnosti rozředil mírně skeptickou náladu šéfů Jaguaru i samotného Fordu navozenou slabými prodejními čísly a padlo rozhodnutí o sériové výrobě. Jestliže zepředu vypadá XK tradičně krásně, zezadu i z boku vyráží svými tvary dech. Ještě teď mám co dělat, abych tu krásu rozdýchal. Kdyby někdo přilepil na záď logo Aston Martinu, zbaštím mu to i s navijákem. Takto má vypadat luxusní GT. Velké luxusní kupé si zaslouží velký a výkonný motor. Jaguar ani v této fázi nepochybil a vybral správně. Do velkého motorového prostoru umě zapracoval atmosféricky plněný osmiválec s objemem 4.2 litru a výkonem 219 kW při 6000 otáčkách a točivým momentem 420 Nm při 4100 otáčkách.

XK ať už coupé nebo otevřená verze, je skvělým kompromisem mezi sportovním a luxusním automobilem, ideální GT. Díky skvěle naladěnému podvozku jej můžete používat každý den na cestu do práce a o víkendu jej vzít na oblíbenou silnici. Zvuk, zátah a charakter motoru je totiž droga, které se jen tak nevzdáte. Pěji chválu na designery tohoto vozu – je jen málo krásnějších aut. Ceny jsou nyní blízko minima, na které padnou. Kupujte, jednou je prodáte s velkým ziskem.

4. Mercedes-Benz 300 CE (C124)

mercedes-benz-c124-300ce-19

Podle mnohých poslední klasický Mercedes – model W124 přímo navazuje na dnes již legendární “piano” W123 a vydržel ve výrobě předlouhých třináct let. Vzniklo hned několik karosářských variant. Vedle sedanu a kombi, tradičně nazývaného T-Model, se začátkem devadesátých let objevilo i elegantní kupé, od kterého byl odvozen i čtyřmístný kabriolet. Zlom nastal v létě 1993, kdy poslední modernizace přinesla změnu označení – poslední čtyři roky tak W124 putovala k zákazníkům už jako třída E.

Testovaný exemplář je z prvního roku výroby nesoucí označení 300 CE. To znamená, že pod kapotou dřímá řadový šestiválec o objemu tří litrů s atmosférickým plněním a katalyzátorem. Motor M103.980 nabízí výkon 132 kW (179 koní) a točivý moment 255 N.m. Vůz je spjat se samočinnou převodovkou. Taková dálniční konfigurace na dlouhé a pohodlné cestování. Dlouhý prokluz měniče a zpřevodování jednotlivých rychlostí drží motor v letargické náladě. Potěší však ukázková kultivovanost, sametový chod a příjemný zvukový projev ve vysokých otáčkách stejně jako okamžitá reakce na plynový pedál.

C124, zejména první verze před modifikaci, je opravdu hezké a čisté auto s tradičním designem. Pozdější oplastování a naduté nárazníky zbytečně narušují eleganci a majestátnost tohoto vozu. Pokud navíc hledáte staré auto, vždy je lepší pátrat po rannějších exemplářích. Má nějaké mouchy? Samozřejmě, dost rezne, pokrokový podvozek u nás trpí a některé motorizace byly vyloženě špatné. Je to staré auto a záleží na stavu konkrétního kusu, tady je každá rada zbytečná. Kupujte rozumem, ale nezapomeňte i na špetku srdce.

5. Jaguar XJ8 (X350)

5

Jen se podívejte na tu štíhlou a dlouhou boční siluetu, je to jedno z nejkrásnějších aut planety! Toto je čistá a urozená elegance v té nejlepší formě. Jaguar nikdy nebyl výrobce, který se snažil za každou cenu soutěžit se svou konkurencí. Tu vždy velkoryse přehlížel a šel si svou vlastní cestou pravého anglického aristokrata, kterého přízemní zápolení ostatních automobilek nechávalo vždy chladným. Jaguar je standardem sám pro sebe a vždy byl trochu jiný než, a řekněme si to na rovinu, nudně vyhlížející konkurenti zejména z Německa, které na našich silnicích potkáváme nejčastěji. Jaguar je značkou pro individualisty a lidi s vytříbeným vkusem, kteří hlavně nechtějí splývat s okolím. Musíte být také trochu extrovert, protože tato auta budí pozornost a to velkou. Nejlepší na celém voze je ale jízda samotná. Vzduchový podvozek s adaptivní funkcí nádherně tlumí nerovnosti a působí, že se po silnici snad vznáší. Není to ale plavnost podobná Mercedesu třídy S, na rozdíl od něj totiž mnohem citlivěji a ochotněji reaguje na volant, více se mu líbí v zatáčkách a citelněji kopíruje silnici. Za to může výrazně nižší hmotnost 1678 kg a výborné vyvážení hmotnosti.

Jaguar navíc vykazuje ohromné kouzlo vlastní osobnosti a za jeho volantem se cítíte jednoduše výjimečně. Uvnitř auta panuje absolutní klid a vůz je výborně odhlučněn i od podvozku. Dokud nezačnete výrazně šlapat na plyn, těžko byste hádali, že máte pod kapotou velký osmiválec o objemu 3.5 litrů. Jeho výkon 190 kW a kroutící moment 345 Nm. je posílán výhradně na zadní kola pomocí automatické šestistupňové převodovky ZF. Při běžné jízdě jste dokonale odizolování od okolního světa a užíváte si naprosté kultivovanosti. Stačí ale poslat plyn k podlaze a šelma vystrčí drápy a začně za burácení osmiválce razantně upalovat vpřed. Tato pětimetrová limuzína dokáže zrychlit na stovku už za 7.5 vteřiny. Zrychlení je neutichající, lineární a nádherně graduje. Odezva na plyn je famózní a zvukový projev ve vysokých otáčkách vám vykouzlí úsměv na tváří. Jaguar umí ideálně zkombinovat luxus, dravost a sportovnost.

6. BMW 740i (e38)

3

Pro mě obrovský zážitek. Sice má tahle dáma na krku už pěkných pár let, ale stále ji považuji za nejkrásnější limuzínu, která spatřila světlo světa. V kombinaci se sametovým osmiválcem pod kapotou šlo doslova o opojný zážitek. Jedno z aut, které postavilo jméno BMW. BMW 740i je dech beroucí ukázka toho, jak se auta v průběhu let mění a toho, proč mají stará BMW takové jméno. Živé setkání s ním mě jen utvrdilo v tom, že je to moje nejoblíbenější limuzína a jeden z nejvíce fascinujících sedanů na světě.

7. Infiniti M35H

4

Infiniti mám rád. Pokus Nissanu o konkurenci Lexusu se podařil a tyto vozy jezdí opravdu skvěle. Bohužel, v naší zemi je oficiální cestou nekoupíte. Zastoupeni to pár let zpět vzdalo, ale na trhu ojetin jich pár sehnat můžete. Excelentní coupé G37 přímo miluji a luxusní sedan vyšší střední třídy M je na tom dost podobně. Klasická koncepce s motorem vepředu a pohonem zadních kol je doplněna o zajímavý design, opravdu excelentní interiér a zejména komfortní podvozek. Srovnám-li toto Infiniti s řadou 5 od BMW nebo třídou E od Mercedesu, vyjde mi rozhodně pohodlnější auto. Jízda je tak plavná a tichá, že to ve stejné době neuměl lépe ani Mercedes-Benz S. Když teď před M35h stojím a svírám v ruce klíč, nemůžu od něj odtrhnout oči. Je na něm něco, co nejde popsat. Něco, co si uvědomíte, až když u něj stojíte. Je zajímavý? Nebo snad zvláštní? Rozhodně působí jako luxusní GTčko. Elektromotor s autem opravdu slušně hýbe a než se nadějete jedete klidně stovkou. Přece jen akcelerovat z 0 na 100km/h za 5,5vteřiny, to už je docela rachot. Jakmile se dostanete k zažehnutí mocné V6, rozpoutá se peklo. Najednou si připadáte jako v jiném světě. Už nejste člověk v obleku, který si v pohodičce a bez zvuku jede směrem do práce. Jste závodník, který je nucen krotit všech 268 kW.

8. BMW 635d

3

Vraťme se do časů, kdy v Mnichově dokázali kombinovat rychlost, líbivý design s absurdně dokonalým požitkem z řízení. Vznikaly tak legendy jako jemná, ale pekelně rychlá M3 E46, sportovně nekompromisní Z4 M a démonicky rychlá, ale zároveň praktická M5 E60. To úplně nejexotičtější představovala řada 6, která ve své druhé generaci šokovala především designem.

Dieselová varianta šestky je primárně dálniční křižník a to zvládá přímo na jedničku. Také komfort na palubě a tlumení podvozku je na velmi dobré úrovni. Pokud chcete stylové coupé, které si neřekne o velký přísun potravy, 635d je řešení. Naftový šestiválec navíc nemá ani tak špatný zvuk a je příjemně kultivovaný.

9. Chevrolet Suburban 1500 LS

2

Amerika je země velkých věcí a patriotismu. Země, kde od narození dokola posloucháte, jaké máte štěstí, že jste se narodili v nejlepší zemi na světě. Země, kde je právo nosit vlastní zbraň zakořeněné stejně hluboko, jako páteční pivo s kamarády u nás. Země nekonečného konzumu, kde neustále žijete v zajetí reklam a obecného tlaku na to, že čím víc máte, tím víc se máte. A taková jsou i jejich auta. Mně se dostalo do ruky takové, které je pro mě ztělesněním všeho, co představuje Ameriku. A ne, není to nabušený muscle car. Je to oblíbená rodinná dodávka Chevrolet Suburban – jak jinak, než s plnotučnou V8 pod kapotou.

Není to auto, které pojezdíte přes léto, vyměníte, a zapomenete. Je to kus šrotu, který se vám zažere do paměti a budete o něm při každé příležitosti s chutí vyprávět. Sám jsem se kolikrát přistihl, jak si užívám jeho macho povahu, že mě vlastně baví to, jak nezapadá. Tohle auto totiž krmí takové to dětské já hluboko uvnitř člověka, které nachází největší smysl v nesmyslu, a já ho stejně miloval, jako nenáviděl. Jednou, až vyschnou ložiska ropy, nám budou přesně tyhle hlouposti chybět, takže kupujte, plňte si sny… než nám to zakážou. Chverolet Suburban je dokonalá ukázka Amerického rodinného auta. Do našeho světa nepatří a dává do hlasitě vědět. Je moc tlustý, je moc velký, je moc rozežraný, ale přesto v sobě má něco, proč ho budete chtít.

10. Škoda Felicia Super 1964

6

Nestává se často, abyste v dnešní uspěchané době na silnici potkali skutečně krásnou Škodu Felicia. Ten výtvor, který dnes pod stejnomenným názvem potkáváme, není ani na míle vzdálený kráse, jakou oplýval původní automobil bez střechy. A právě proto jsme jeden takový projeli. Škoda Felicia Super se v Kvasinách narodila už koncem roku 1959. Ještě před tím však rok a půl ten samý závod vyráběl model Škoda 450, který, ačkoliv sdílel listové nápravy ze Spartaka, už právě dostal onu nádhernou karoserii bez střechy. A největší paradox? Po více než 60 letech zůstává skutečností, že Felicia Super je vlastně posledním sériově vyráběným kabrioletem automobilkou Škoda. Pak už žádné, takto elegantní auto nepřišlo…

11. Jaguar XJ LWB

5

Jaguar XJ je asi nejpřehlíženější vůz na trhu limuzín, ale o to zajímavější alternativa k zavedeným modelům zejména německé provenience. Královskému segmentu již několik dekád vévodí Mercedes-Benz S, následován rivaly Audi A8 a BMW řady 7. Zřejmě potkáte častěji i Lexus LS, Maserati Quattroporte nebo Bentley Flying Spur než tento osobitý Jaguar. Na trhu ojetin je jeho přítomnost velmi ojedinělá a ačkoliv se stále jedná o aktuální model, jeho životní cyklus je poměrně dlouhý – na trhu se totiž objevil už v roce 2011. Ceny nových aut s lepší výbavou se držely mezi 2 až 3 miliony korun. Ojetý nyní koupíte klidně kolem půl milionu a zánovní do milionu korun. Za tyto peníze dostanete plně vybavenou limuzínu s aristokratickými geny, charismatickou image zančky Jaguar, atraktivní a neokoukaný exkluzivní design. Jaguar je volba pro individualisty s vytříbeným vkusem a zejména je to opravdu skvělé a kvalitní auto.

12. Infiniti G37 S Coupé

60

V dnešní době jsme zvyklí, že sedneme do rychlého auta, šlápneme na plyn a už drtíme oblíbenou silnici naplno. Současná auta jsou totiž lehká na řízení, hodná a dělána tak, aby je uřídil úplně každý. Je jedno, jestli umíte řídit, prostě budete rychlí. Něco podobného jsem čekal i od testovaného Infiniti, i když ingredience v podobě platformy, motoru a většiny komponent z Nissanu 370 Z vypadaly slibně, pořád to je ojeté auto a především luxusní GT. Jak jsem se mýlil. Srdcem vozu je atmosferický šestiválec do V o objemu 3.7 litrů a s výkonem 320 koní a 360 Nm točivého momentu. Coupé o váze 1706 kg dosprintuje na stokilometrovou rychlost za solidních 5.8 sekundy a zastaví se až na obligátních 250. Motor je klenot a exceluje především v naprosté kultivovanosti chodu, lineárním zátahem a užasnou gradací výkonu, kdy od poloviny spektra otáček letí nahoru jako nakopnutý.

Ukažte mi podobně cool ojeté auto se stejným výkonem, výbavou, jízdními vlastnostmi, které nyní seženete kolem 350.000 korun. Úkol téměř nereálný. Navíc má u nás značka Infiniti hodně vysokou image, což je věc, která se v tomto segmentu také počítá. Jde jen o to mít odvahu vystoupit z precizně sešikovaných německých řad. Ale věřte mi, někdy to stojí za to…

13. Honda CR-Z

7

Hybridní sportovní coupé – jakkoli takové spojení zní šíleně, tady to platí do posledního puntíku. CR-Z je celkově zvláštní, které předběhlo svou dobu o několik let. Duchovní nástupce legendárního modelu CRX se totiž rozhodl vsadit na netradiční kombinaci pohonu a využít ji v dynamický a úsporný prospěch. Výsledek byl prodejní katastrofou a CR-Z se stalo jedním z nejpodceňovanějších aut vůbec. Proč to? Ze dvou důvodů. Jednak to měl být první hybrid s ambicemi sportovního auta a druhak se musel spokojit s maximálním výkonem 124 koní, a to ještě jen tehdy, když jsou dost nabité akumulátory. To byla v očích fanoušků sportovních Hond opravdová tragédie. Vše korunovalo prohlášení automobilky, že inspirací při vývoji byl Lotus Elise… No nic, ve fabrice tehdy měli zřejmě kvalitní materiál.

Tak, či onak, CR-Z je auto, které vlastně způsobilo revoluci a inspirovalo mnohem větší a slavnější automobilky. Byl to totiž vůbec první hybrid, který elektrickou energii použil pro zlepšení výkonu spalovacího motoru a vyvážení jeho výkonových děr ve spodním spektru otáček. Je to hybrid, který neumí popojíždět v elektrickém režimu, je to hybrid s manuální převodovkou a první hybrid, který elektrickým motorem supluje klasické přeplňování. Že vám to připomíná LaFerrari, McLaren P1 nebo Porsche 918 Spyder? Ano, s trochou nadsázky, ne však daleko od pravdy, lze říci, že Honda tyto vozy inspirovala, protože přišla vůbec jako první s nápadem využít elektrickou energii pro lepší výkony a ne pro nudné popojíždění na elektriku. CR-Z je rozhodně zajímavým autem a skvělou volbou pro individualisty. Příliš jich nepotkáte a exkluzivita je zaručena jednak extravagantní karoserií, tak i průkopnickým pohonem IMA. Interiér je kvalitně zpracovaný a mnohem hodnotnější než v dobovém Civicu. Zejména uvnitř lze vidět, kolik Honda tomuto modelu věnovala péče. Potěší bohatá výbava, zajímavé detaily a skvělá sedadla. CR-Z bylo rozhodně neprávem přehlížené auto, jezdí totiž fantasticky, jen přišlo v nesprávný čas příliš brzy.

14. Mercedes-Benz S Class W220

4

Generace W220 Mercedesu třídy S, přezdívaná motýlek, se mezi širokou veřejností velké oblibě netěší, z majitelů si na ni ale stěžuje málokdo. Sko generace W220 přišlo ve zvláštní době, kdy Mercedesu nechyběla odvaha experimentovat. Ačkoliv dnes víme, že rozhodnutí přiblížit vrcholnou třídu masám nebylo šťastné, tehdy nepochybně dávalo smysl. Po extrémním mamutovi (typ W140) přišel model, který vsadil na civilnější projev a méně nákladnou výrobu. Zároveň však nepolevil v zavádění technických inovací. Testovaný vůz je ryzí ukázkou dané modelové řady. Motor 320 CDI (řadový šestiválec) s výkonem 145 kW a točivým momentem 470 Nm patří k průkopníkům vstřikování common-rail (ač již v generaci CDI II). Tehdejší technologický pokrok symbolizuje i vzduchové odpružení Airmatic, ale také například parkovací senzory ve všech rozích karoserie. Auto má navíc typicky německé zbarvení: kovový odstín karoserie doplňuje černá kůže v interiéru. Dojem z řízení je veskrze konvenční. Model W220 se ovládáním podobá běžnému sedanu, což nakonec bylo úmyslem jeho konstruktérů. Čistě komfortně naladěné řízení je přesné, ovládání auta ulehčuje přehledný tvar karoserie s dobře čitelnou šířkou.

15. Toyota IQ

iq_6

Ano, vzácnost. Schválně si vybavte, kolik těchto “prcků” jste potkali na cestách? Klidně se vsadím, že nejčastější odpovědí bude “žádný”! Důvodem jsou slabé prodeje, i proto se Toyota v roce 2013 rozhodla výrobu modelu IQ ukončit. Víte co? Je to škoda! Toto auto, svého času jediný opravdový konkurent Smartu, je daleko lepší než právě Smart ForTwo.

Pokud IQ někde najdete jako ojetinu , kupte si jej. Nezklame vás a rozhodně na takovém autě neproděláte. Mimochodem, základ maličkého IQ použil Aston Martin pro své mikroauto Cygnet. Jen dostalo luxusnější interiér a jiné světla. Britský výrobce exotických aut takový vůz potřeboval pro flotilové snížení emisí, které Brusel nařizuje.

Upřímně, jízda s maličkým IQ mě dost bavila. Tříválec má nasupený zvuk, auto je mrštné a v zatáčkách velmi přesvědčivé. Jde okamžitě za plynem a umí vykouzlit úsměv na tváři. Nabízí se srovnání se Smartem. Ten jsem řídil ve všech jeho generacích a ani jedna nebyla lepší než IQ. Toyota působí dospěle a dokud se neotočíte, připadáte si jako v autě běžných rozměrů. To Smart je vysoký a úzký. Toyota naopak nízká a široká.

Děkujeme společnosti AAA Auto a Mototechna za zapůjčení těchto vozidel.

.

« »