yamaha-tracer-700-2

Typický český motorkář je muž středního věku: Většinou sedí za řídítky silné motorky

26. 5. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Počet motocyklů na českých silnicích rok od roku roste. Nic na tomto trendu nezměnila ani pandemie koronaviru. V loňském roce si totiž Češi podle statistiky Svazu dovozců automobilů zaregistrovali více než 21 tisíc nových a přes 15 tisíc ojetých motocyklů. V meziročním srovnání vzrostl počet motorových vozidel v této kategorii o necelá tři procenta.

Podle statistik propadají kouzlu motorek především muži. Zákonné pojištění motorového vozidla neboli povinné ručení na motorku si v 90 procentech případů sjednávají právě oni. Ze statistik rovněž vyplývá, že motorku si Češi dopřejí až v pokročilejším věku. Téměř dvě třetiny pojistníků jsou starší 40 let. Náš nejstarší klient letos oslavil 98 let a vlastní motocykl JAWA ČZ 1964 z roku 1964.

Povinné ručení na motocykl podle věku pojistníka

Věk pojistníka Podíl
do 18 let 0,4 %
18 až 20 let 2,1 %
21 až 30 let 15,2 %
31 až 40 let 25,4 %
41 až 50 let 34,7 %
51 až 60 let 15,1 %
61 až 70 let 5,7 %
nad 70 let 1,4 %

Úsporu přináší sezónní pojištění

Nejvíce nových i ojetých motocyklů se prodá nebo změní majitele od března do září, tedy v měsících, kdy v Česku panuje hlavní motorkářská sezóna. V tomto období je rovněž největší zájem o povinné ručení, přičemž mezi nejsilnější měsíce patří březen a duben. Tuzemské pojišťovny nabízejí jak celoroční, tak i sezónní pojištění. Kdo jezdí na motorce pouze pár měsíců v roce, bude pro něj cenově výhodnější sezónní pojištění. U této varianty pojištění platí pojistná smlouva po celý rok, ale pojišťovna kryje škody jen v předem stanovených měsících. Velkou výhodou je, že majitel motocyklu neodevzdává registrační značky do depozitu.

Češi chtějí silné stroje

Cena povinného ručení se podobně jako v případě pojištění automobilů odvíjí od věku motorkáře, místa jeho bydliště, nasbíraných bonusů a také kubatury a stáří motocyklu. Pojišťovny zpravidla rozdělují motocykly dle kubatury do čtyř kategorií. Podle statistik Srovnejto.cz připadá více než polovina uzavřených smluv o povinném ručení na motocykly o zdvihovém objemu nad 500 kubických centimetrů. Druhou nejsilnější skupinou jsou stroje se zdvihovým objemem od 51 do 350 kubických centimetrů (28,7 %). Sem spadají především v posledních letech stále oblíbenější skútry. Samostatnou a nejmladší kategorií jsou elektrické motocykly. Těch je v současné době v Česku zaregistrováno přes pět tisíc.

Češi jsou milovníky veteránů

Při pohledu do statistik na první pohled překvapí stáří motocyklů. Podle dat Sdružení dovozců automobilů to je v průměru přes 33 let, což je nejvíce ze všech sledovaných kategorií vozidel. Statistiky navyšují především starší motocykly značky Jawa a ČZ vyrobené ještě v době socialismu. O vysokém stáří motocyklů vypovídají i statistiky sjednaných smluv povinného ručení. Více než čtvrtina námi sjednaných smluv o povinném ručení je na motocykl starší 21 let. Každá desátá motorka byla dokonce vyrobena před 31 a více lety. Motocykly do pěti let věku se podílejí na celkovém počtu sjednaných smluv o povinném ručení necelými 18 procenty.

Rozdělení sjednaných smluv povinného ručení podle stáří motocyklů

Staří motocyklu Podíl
Do 1 roku 7,5 %
2 až 3 roky 5,7 %
4 až 5 let 4,7 %
6 až 10 let 15,9 %
11 až 15 let 21,4 %
16 až 20 let 18,1 %
21 až 30 let 15,5 %
31 let a více 11,1 %

O havarijní pojištění není zájem

Kromě povinného ručení si mohou čeští motorkáři dobrovolně sjednat i havarijní pojištění. Zájem o něj je ovšem minimální. Podle Ladislava Grubera je to způsobeno především cenou havarijního pojištění, která je extrémně vysoká. Oproti osobním vozidlům hrozí v případě motocyklů mnohonásobně vyšší riziko krádeže, což výrazně ovlivňuje cenu pojištění. Vcelku malá je i nabídka havarijního pojištění na motocykly, protože většina pojišťoven toto pojištění ani nenabízí.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/