Umíte jezdit po dálnici? Mnoho řidičů ne a ani o tom neví
Osmého května nás čeká další státní svátek a s ním i očekávaný nápor na dálnicích. Stačí si vzpomenout na minulý víkend. Právě proto se vyplatí připomenout si základní pravidla jízdy po dálnicích a rychlostních silnicích – byť se mohou zdát banální.
Minimální a maximální rychlost
Na české dálnici musí řidič motorového vozidla jet alespoň 80 km/h. Tato minimální rychlost se nevztahuje na vozidla najíždějící na dálnici, sjíždějící z ní, při souběžné jízdě nebo v jiných situacích, kdy je to nezbytné pro bezpečnost a plynulost provozu. Pokud řidič zjistí poruchu, kvůli které nemůže na rovině dosáhnout alespoň této rychlosti, musí dálnici opustit na nejbližším sjezdu – nebo na nejbližším parkovišti. Maximální povolená rychlost na českých dálnicích je 130 km/h, a to i v místech, kde dálnice prochází obcí, pokud není značkou stanoveno jinak.
Jízda v jízdních pruzích
Mimo obec se jezdí v pravém pruhu. Ostatní pruhy jsou určeny pouze pro předjíždění, objíždění, otáčení nebo odbočování. Řidič se má držet co nejvíce vpravo – a to platí i na dálnici. Levý pruh není určené místo pro trvalou jízdu!
Pokud je provoz tak hustý, že se tvoří souvislé kolony, mohou vozidla jet vedle sebe – a není to považováno za předjíždění. Pokud je v jednom z pruhů překážka, řidič v průjezdném pruhu musí umožnit vozidlu přejet, pokud řidič dává znamení o změně směru. Při přejíždění ze tříproudé vozovky platí, že řidič přejíždějící ze středního pruhu z pravé strany má přednost před tím, kdo přejíždí zleva. Pokud se dva pruhy sbíhají a není jasné, který je hlavní, má přednost ten v pravém pruhu – pokud není značka nařizující střídavé řazení (tzv. zipování).
Předjíždění
Obecně se předjíždí vlevo. Vpravo je to dovoleno pouze tehdy, pokud vozidlo před vámi odbočuje vlevo a je jasné, že v tom bude pokračovat. Na dálnici není dovoleno předjíždět zprava – výjimkou je pouze situace, kdy řidič v levém pruhu brzdí provoz. Pak se nejedná o předjíždění, ale o pokračování v jízdě.
Při předjíždění nesmí řidič ohrozit ani omezit ostatní účastníky provozu. Nesmí také zvyšovat rychlost, pokud je předjížděn. Řidič by rovněž neměl blokovat vozidla v levém pruhu – i když jedou rychleji, než je povoleno. Jinými slovy: i když jedete maximální povolenou rychlostí, musíte pustit rychlejší vůz za vámi.
Ve městě se za předjíždění nepovažuje, pokud je v jednom pruhu provoz rychlejší než ve druhém. A při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu je možné vpravo předjet vozidlo v průběžném pruhu.
Bezpečná vzdálenost
Na dálnici musí řidič dodržovat bezpečný odstup od vozidla před sebou – minimálně takový, jakou vzdálenost vozidlo ujede za dvě sekundy. U větších vozidel (kategorie M3, N2, N3) to jsou tři sekundy. Jde o základní bezpečnostní pravidlo, které chrání vás i ostatní účastníky provozu.
Závěrem
Zákon i zdravý rozum říkají jasně: buďte ohleduplní. Jezděte tak, aby řidič s předností nemusel náhle měnit směr nebo rychlost. A pokud je zjevné, že se někdo snaží zařadit do proudu vozidel, ačkoli na to kvůli hustotě provozu nemá prostor – buďte tolerantní.
.« Mladší maminky okolo 25 let častěji volí malý hatchback, po třicítce upřednostňují kombi a po čtyřicítce SUV Test ojetiny s minulostí snů: VW Passat B5, co za život najel jen 34 tisíc kilometrů »